Renault Megane GrandCoupe - kompakt w starym stylu
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
W czasach mody na SUV-y coraz mniej jest na rynku sedanów. Ostatnio jednak Renault przywróciło do oferty kompaktowe Megane GrandCoupe, czyli sedana. Mimo 9-lat od debiutu, ten model wciąż ma wiele zalet, zwłaszcza z ekonomicznym dieslem pod maską.
Renault Megane to wytwarzany od 1995 roku kompaktowy model, bardzo popularny w Europie. Występował w wielu wersjach nadwozia: hatchback, sedan, kombi, coupe, a nawet kabriolet. Produkowana od 2016 roku czwarta generacja Megane obejmowała już tylko pięciodrzwiowego hatchbacka, kombi oraz sedana noszącego oznaczenie GrandCoupe, co jest o tyle zaskakujące, że wersja ta jest typowym, klasycznym sedanem.
W 2022 roku marka Renault wprowadziła na rynek Megane E-Tech – kompaktowego crossovera z napędem wyłącznie elektrycznym. Wydawać się mogło, że to naturalny następca starzejącej się, spalinowej „Meganki” IV generacji. Tak się jednak nie stało. Elektryczne Megane E-Tech z racji dość wysokiej ceny (w Polsce 179 900 -199 900 zł) nie sprzedaje się tak dobrze, jak chciałby tego producent. To zresztą problem wielu aut elektrycznych, na które potencjalny popyt producenci mocno przeszacowali.
Wiosną 2024 roku w hiszpańskiej Palencii zakończyła się produkcja Renault Megane hatchback i Grandtour, czyli kombi. Tymczasem w tureckiej Bursie nadal odbywa się produkcja sedana, czyli Megane GrandCoupe, a Renault przywróciło go do europejskiej oferty, gdyż po modernizacji spełnia aktualne wymogi unijne w kwestii emisji CO2. Atutem Megane GrandCoupe jest także relatywnie niska cena, przez co zaawansowana wiekiem konstrukcja wciąż ma sens.
Renault Megane GrandCoupe – silniki, moc
Francuski sedan z Turcji oferowany jest z silnikiem benzynowym 1.3 TCe 140 KM, znanym dobrze także z innych modeli Renault oraz Dacii. Benzynowa odmiana dostępna jest z manualną skrzynią sześciobiegową oraz siedmiostopniowym automatem. Atrakcyjną ofertą jest także silnik wysokoprężny 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM. Wersja z dieslem oferowana jest wyłącznie ze skrzynią automatyczną.
Renault Megane GrandCoupe – wymiary, funkcjonalność
Megane GrandCoupe ma 4632 mm długości, 1814 mm szerokości i 1443 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2711 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 503 litry, jednak jak to w sedanach, dostęp do niego jest nieco ograniczony wymiarami tylnej klapy.
Renault Megane GrandCoupe – wrażenia
Megane GrandCoupe pozytywnie zaskakuje zużyciem paliwa. Podczas jazdy w mieście auto spala średnio ok. 6 l/100 km. Wystarczy jednak wyjechać poza miasto, aby w trasie zużycie spadło poniżej 4 l/100 km przy prędkości ok. 100 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h na papierze nie wygląda może imponująco, bo wynosi 11 sekund. Jednak auto z dieslem i automatem bardzo płynnie wchodzi na obroty, przyspiesza i nie jest ospałe. Prędkość maksymalna ograniczona została do 180 km/h. Na uwagę zasługuje wysoki komfort podróżowania oraz solidne wykończenie kabiny pasażerskiej miękkimi materiałami bardzo dobrej jakości. Ergonomia także jest bez zarzutu. To auto bardzo wygodne i wyposażone we wszystko, co powinien mieć współczesny samochód.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Renault Megane GrandCoupe – cena
Megane GrandCoupe z silnikiem benzynowym 1.3 TCe 140 KM MT6 w bazowej wersji Evolution kosztuje 101 900 zł, a bogatsza odmiana Techno z automatem wyceniona została na 111 400 zł. Ceny auta z silnikiem wysokoprężnym w bazowej specyfikacji wyposażenia Evolution to 113 900 zł, zaś topowa wersja Techno z automatem to koszt rzędu 117 400 zł.
Renault Megane GrandCoupe – podsumowanie
Choć zadebiutowało w 2016 roku, czyli niemal dekadę temu, Megane GrandCoupe nie wydaje się ani trochę przestarzałym modelem. Zwłaszcza na tle Toyoty Corolli sedan, której jest bezpośrednim rywalem. Podobnie jak japońska rywalka, Megane sedan, zwłaszcza z oszczędnym dieslem, może być dobrą ofertą jako auto flotowe, czy dla korporacji taksówkowych.
Megane GrandCoupe może też być atrakcyjne dla prywatnego użytkownika, który nie musi mieć tak modnego dziś SUV-a z wielkimi ekranami, a liczą się dla niego walory praktyczne w postaci relatywnie niskiej ceny, sprawdzonej konstrukcji, sporego bagażnika i niewielkiego spalania. Te kryteria Megane GrandCoupe jak najbardziej spełnia. Nie rzuca się też w oczy, co dla wielu użytkowników może być zaletą. To trochę taki nowy - stary samochód, może już niemodny, ale bardzo praktyczny i rozsądnie wyceniony. To auto dowodzi, jak zaskakująco wiele przyjemności może dać nie najnowszy pojazd, który po prostu jest porządny i nie musi już niczego udowadniać.
zdjęcia: Tomasz Kamiński