SsangYong Tivoli i Tivoli Grand – koreański crossover za rozsądne pieniądze

Testy i prezentacje
7 Kwi '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

SsangYong Tivoli to średniej wielkości crossover, produkowany od 2015 roku. W 2019 roku został poddany faceliftingowi, zaś przedłużony wariant XLV otrzymał nazwę Tivoli Grand.

Źródło: IBRM Samar

SsangYong to wciąż jedna z najbardziej tajemniczych i najmniej znanych marek na polskim rynku. Z pewnością dobremu poznaniu jej nie sprzyjał fakt, że w ciągu ubiegłego ćwierćwiecza co chwila pojawiała się w Polsce i z niej znikała. Pod względem rozpoznawalności już dawno przebiły ją: Hyundai i Kia, a nawet niesławnej swego czasu pamięci Daewoo. A szkoda, bo nie dość, że SsangYong jest najstarszym południowokoreańskim producentem samochodów, to jeszcze od lat specjalizuje się w autach z napędem na cztery koła. Wizytówką Ssangyonga jest model Korando. Jego nazwa została wymieniona w Koreańskiej Księdze Światowych Rekordów Guinnessa jako najdłużej funkcjonująca w tym kraju - od 1974 roku - nazwa marki samochodowej. Pojawiła się w związku z pracami koncernu nad własnym modelem samochodu z napędem na 4 koła, pierwszym pochodzącym z Korei.

Źródło: IBRM Samar

Tivoli było pierwszym modelem opracowanym przez markę SsangYong po przejęciu jej przez indyjski koncern Mahindra & Mahindra. Gdy weźmie się pod uwagę jego włoską nazwę, nawiązującą do podrzymskiego miasteczka i deklaracje producenta, że auto zostało zaprojektowane pod gusta europejskie, można śmiało postawić tezę, że ten indyjsko-koreański model jest w pełni multikulti. Tivoli zaliczane jest teoretycznie do segmentu I, jednak z uwagi na wymiary zewnętrzne, tak naprawdę to crossover segmentu B. Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, gdyż obok podstawowej wersji Tivoli, producent oferuje większą odmianę Grand.

Źródło: IBRM Samar

SsangYong Tivoli i Tivoli Grand – silnik, moc, napęd

W polskiej ofercie SsangYong Tivoli oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi T-GDI. Pierwszy z nich ma pojemność 1.2 litra i moc 128 KM i oferowany jest wyłącznie w połączeniu z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach. Druga jednostka 1.5 osiąga moc 163 KM i może być połączona z sześciobiegową przekładnią manualną bądź sześciostopniowym automatem. Dobra wiadomość dla fanów napędu 4x4 – SsangYong Tivoli w mocniejszej wersji oferowany jest także z napędem AWD, za co trzeba dopłacić ok. 8500 zł. Przedłużony wariant Tivoli Grand występuje wyłącznie z mocniejszym silnikiem i tylko z przednim napędem.

Źródło: IBRM Samar

SsangYong Tivoli i Tivoli Grand – wymiary

Wymiary zewnętrzne SsangYonga Tivoli, to: 4225 mm długości, 1810 mm szerokości, 1613 mm wysokości i rozstaw osi 2600 mm. Prześwit wynosi 178 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 427 litrów.

SsangYong Tivoli Grand jest o 255 mm dłuższy i ma 4480 mm długości, 1810 mm szerokości i 1646 mm wysokości. Rozstaw osi jest identyczny jak w Tivoli, czyli 2600 mm, a prześwit mierzy 167 mm. Bagażnik jest o 84 litry większy niż w zwykłym Tivoli i pomieści 511 litrów bagażu.

Źródło: IBRM Samar

SsangYong Tivoli i Tivoli Grand – ceny

Bazowa odmiana Crystal ze słabszym silnikiem benzynowym i manualną skrzynią, kosztuje 65 990 zł. Średni wariant wyposażenia z podstawową jednostką napędową wyceniono na 77 490 zł. Ceny Tivoli z mocniejszym silnikiem w wersji Crystal startują od 68 990 zł, średnia wersja Quartz wyceniona została na 80 990 zł, zaś topowa Sapphire na 96 990 zł. Chętni na Tivoli z napędem 4x4 dysponować muszą kwotą 77 490 zł (Crystal AWD), 89 490 zł (Quartz AWD) bądź 105 490 zł (Sapphire AWD).

Prezentacja 360°

SsangYong Tivoli SUV

Pokaż prezentację 360°

Ceny SsangYonga Tivoli Grand zaczynają się od 73 990 zł za auto w bazowej specyfikacji Crystal, 85 990 zł w wersji Quartz, zaś topowy wariant Sapphire, to wydatek min. 101 990 zł.

SsangYong Tivoli i Tivoli Grand – konkurenci i pozycja rynkowa

Segment małych crossoverów jest dość mocno obsadzony i SsangYong Tivoli ma z kim się bić o klientów. Jego bezpośrednimi rywalami są m.in. Hyundai Kona i Bayon, Kia Stonic, Opel Mokka, Ford Puma, Fiat 500X, Jeep Renegade, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Suzuki Vitara czy Citroen C3 Aircross. Atutem SsangYonga Tivoli i jego wariantu Grand jest przede wszystkim niższa niż konkurentów cena. Na plus zaliczyć należy również możliwość zakupu wersji auta z napędem na cztery koła, co w tym segmencie nie jest wcale takie oczywiste, oraz bardzo bogate wyposażenie, które w znacznej mierze dostępne jest w standardzie. Tivoli przyjemnie też zaskoczy poziomem wykonania, a materiały użyte w kabinie są przyzwoitej jakości. Minusem jest mały prestiż marki, przez co wartości rezydualne będą w przyszłości niższe niż u japońskiej, niemieckiej, a także koreańskiej konkurencji.

Prezentacja 360°

SsangYong Tivoli Grand SUV

Pokaż prezentację 360°

Model Tivoli, to drugi po kompaktowym SUV-ie Korando, najczęściej wybierany w Polsce model marki SsangYong. W 2020 roku udział Tivoli w całej sprzedaży marki wyniósł 38,71 proc., zaś w 2021 roku od stycznia do października 24,33 proc. Odmiana Tivoli Grand dostępna jest od 2021 roku i od stycznia do października jej udział w całej sprzedaży SsangYonga w Polsce wyniósł 13,69 proc. Naszym zdaniem wybór SsangYonga Tivoli bądź Tivoli Grand, to dobra oferta dla osób, dla których większe znaczenie ma dobry stosunek jakości do ceny, a mniejsze prestiż marki. Tivoli docenią zapewne rodziny z dziećmi, potrzebujące na co dzień praktycznego samochodu z mnóstwem miejsca.

Konfigurator SsangYonga Tivoli i Tivoli Grand znajdziesz w AutoKatalog.pl.

autorzy: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Dariusz Balcerzyk

Szczegółowa ocena auta: SsangYong Tivoli I

Osiągi i ekonomia
6/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
6/10
Wyposażenie
8/10
Cena
10/10
Własności jezdne
6/10

Tagi