Mercedes Citan - najtańsza gwiazda

Testy i prezentacje
10 Paź '22
Michał Hadyś
Źródło: IBRM Samar

Jak to mówią, „bez gwiazdy nie ma jazdy”. Citan jest najtańszym Mercedesem w ofercie, ale czy warto dopłacić za logo marki ze Stuttgartu w aucie dostawczym, skoro na rynku dostępne są bliźniacze modele?

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Citan pojawił się na rynku pod koniec 2021 roku, jako kontynuacja współpracy koncernów Daimler i Renault-Nissan. Model ten ma swoje odpowiedniki w postaci Renault Kangoo Van i Nissana Townstar. Choć z zewnątrz, bez logo trudno rozpoznać, z którym modelem mamy do czynienia, to jednak w środku każdy jest inny. Dużym plusem Mercedesa jest wielofunkcyjna kierownica oraz czytelny ekran komputera pokładowego, nawiązujący do osobowych modeli marki. Tego kierowcy pozostałych dostawczaków mogą Citanowi pozazdrościć.

Prezentacja 360°

Mercedes Citan Furgon Pro

Pokaż prezentację 360°

Nadwozie

Testowany przez nas egzemplarz wyglądał na tani z jednego powodu - czarnych nielakierowanych zderzaków. Miał natomiast ładnie wystylizowane stalowe felgi. Model nie jest jeszcze zbyt popularny na polskich drogach i dostaliśmy nawet pytanie na stacji paliw, czy to na pewno Mercedes?

W tej klasie aut nie ma znaczących różnic, jeżeli chodzi o możliwości przewozowe. Nadwozie o długość blisko 4,5 metra ofertuje przestrzeń ładunkową o wielkości blisko 3 m3. Na pewno warto dokupić drzwi przesuwane po lewej stronie, gdyż ułatwią załadunek. W porównaniu do modeli konkurencyjnych spoza grupy, brakuje jeszcze w ofercie wersji z przedłużonym rozstawem osi, ale według danych producenta ta wersja również pojawi się w gramie.

Źródło: IBRM Samar

Poręczność

Samochód, jak na dostawczaka przystało, ma ogromną przednią szybę oraz szerokie (choć z dodatkową szybą) słupki boczne. Ponieważ kabina pasażerska jest oddzielona od części bagażowej ścianką, w Citanie zrezygnowano ze wstecznego lusterka. Dla kierowców poruszających się na co dzień modelami osobowymi, taka na pozór ograniczona widoczność wymaga przyzwyczajenia. Podczas skręcania w mieście brak tylnych bocznych szyb jest bardzo uciążliwy, szczególnie w dobie wyskakujących z każdego zakamarka rowerzystów. Żeby zobaczyć, czy „coś jedzie z prawej”, warto zatrzymać auto w najbardziej prostopadły sposób jak się da, chyba że kierowcy pomoże pasażer. Parkowanie jest o dziwo dużo łatwiejsze - spore lusterka, czujniki parkowania z przodu i z tyłu plus kamera z aktywnymi liniami bardzo ułatwiają ten manewr. Co więcej, za niecałe 3 tys. zł netto można dokupić asystenta automatycznego parkowania.

Źródło: IBRM Samar

Silnik, napęd

Pod maską prezentowanego egzemplarza (oznaczenie 112 CDI) znajdował się znajomy diesel o poj. 1.5 litra i mocy 116 KM. To najmocniejszy wariant tego silnika oferowany w Citanie. Moment obrotowy, wynoszący 270 Nm, wydaje się wystarczający dla niewielkiej furgonetki. Jego największą zaletą jest oszczędność. Na dystansie Warszawa-Lublin (w tym korki wyjazdowe), przy prędkościach do 110 km/h, komputer pokładowy pokazał zużycie 4,9 l/100 km!!! Ten sam komputer zaświecił jednak rezerwę, gdy chwilę wcześniej zasięg wyniósł około 180 km. Po zatankowaniu 10 litrów paliwa pojawiła się zaś informacja o zasięgu… 365 kilometrów. Brak precyzji czujnika czy jego awaria?

Źródło: IBRM Samar

Skrzynia biegów

Wysoko umieszczony lewarek sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów pozwala na szybkie i prezencyjnie manewrowanie. To bardzo ważne, bo skrzynia ma bardzo krótkie przełożenia. Na 4-tym biegu można dynamicznie poruszać się już od prędkości 40 km/h. W ofercie jest natomiast dostępny 7-biegowy automat (dopłata blisko 9 tys. zł netto), za który warto zapłacić, tym bardziej że powyżej 120 km/h silnik wydaje się już głośny i ten siódmy bieg pozwala obniżyć obroty.

Źródło: IBRM Samar

Konkurencja

W teorii, w tym segmencie jest 11 głównych modeli, do których należy 99% rynku, ale w praktyce jest zaledwie pięć konstrukcji, a niebawem będą już tylko cztery:

- Daimler-Renault-Nissan (Mercedes Citan, Renault Kangoo Van, Nissan Townstar)

- Stellantis + Toyota (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Toyota Proace City)

- Volkswagen Caddy

- Ford Transit Connect (niebawem wyjdzie wersja na bazie VW Caddy)

- Renault Express Van (dawna Dacia Dokker)

Źródło: IBRM Samar

Czy warto kupić Citana? W przypadku tego segmentu o opłacalności zakupu decyduje często dostępność, gwarancja czy oferta finansowa, a sam wybór marki czy stylistyka auta schodzą na drugi plan. Jednym z atutów Citana jest bez wątpienia wysoka prognozowana wartość rezydualna. W momencie debiutu pod koniec 2021 roku, wg analiz INFO-EKSPERT, model ten znajdował się w TOP3 rynku. To dobrze wróży na przyszłość.

Konfigurator Mercedesa Citana znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Mercedes Citan VS11

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
7/10
Wyposażenie
9/10
Cena
7/10
Własności jezdne
8/10

Tagi