Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Mercedes Citan - najtańsza gwiazda

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Michał HadyśMichał Hadyś
27 Wrz '22 (aktualizacja 10 Paź '22)
Średnia ocena8.2
Mercedes Citan - najtańsza gwiazdaŹródło: IBRM Samar
8.2Śr. ocena

Jak to mówią, „bez gwiazdy nie ma jazdy”. Citan jest najtańszym Mercedesem w ofercie, ale czy warto dopłacić za logo marki ze Stuttgartu w aucie dostawczym, skoro na rynku dostępne są bliźniacze modele?

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Mercedes Citan pojawił się na rynku pod koniec 2021 roku, jako kontynuacja współpracy koncernów Daimler i Renault-Nissan. Model ten ma swoje odpowiedniki w postaci Renault Kangoo Van i Nissana Townstar. Choć z zewnątrz, bez logo trudno rozpoznać, z którym modelem mamy do czynienia, to jednak w środku każdy jest inny. Dużym plusem Mercedesa jest wielofunkcyjna kierownica oraz czytelny ekran komputera pokładowego, nawiązujący do osobowych modeli marki. Tego kierowcy pozostałych dostawczaków mogą Citanowi pozazdrościć.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Nadwozie

Testowany przez nas egzemplarz wyglądał na tani z jednego powodu - czarnych nielakierowanych zderzaków. Miał natomiast ładnie wystylizowane stalowe felgi. Model nie jest jeszcze zbyt popularny na polskich drogach i dostaliśmy nawet pytanie na stacji paliw, czy to na pewno Mercedes?

W tej klasie aut nie ma znaczących różnic, jeżeli chodzi o możliwości przewozowe. Nadwozie o długość blisko 4,5 metra ofertuje przestrzeń ładunkową o wielkości blisko 3 m3. Na pewno warto dokupić drzwi przesuwane po lewej stronie, gdyż ułatwią załadunek. W porównaniu do modeli konkurencyjnych spoza grupy, brakuje jeszcze w ofercie wersji z przedłużonym rozstawem osi, ale według danych producenta ta wersja również pojawi się w gramie.

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Poręczność

Samochód, jak na dostawczaka przystało, ma ogromną przednią szybę oraz szerokie (choć z dodatkową szybą) słupki boczne. Ponieważ kabina pasażerska jest oddzielona od części bagażowej ścianką, w Citanie zrezygnowano ze wstecznego lusterka. Dla kierowców poruszających się na co dzień modelami osobowymi, taka na pozór ograniczona widoczność wymaga przyzwyczajenia. Podczas skręcania w mieście brak tylnych bocznych szyb jest bardzo uciążliwy, szczególnie w dobie wyskakujących z każdego zakamarka rowerzystów. Żeby zobaczyć, czy „coś jedzie z prawej”, warto zatrzymać auto w najbardziej prostopadły sposób jak się da, chyba że kierowcy pomoże pasażer. Parkowanie jest o dziwo dużo łatwiejsze - spore lusterka, czujniki parkowania z przodu i z tyłu plus kamera z aktywnymi liniami bardzo ułatwiają ten manewr. Co więcej, za niecałe 3 tys. zł netto można dokupić asystenta automatycznego parkowania.

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Silnik, napęd

Pod maską prezentowanego egzemplarza (oznaczenie 112 CDI) znajdował się znajomy diesel o poj. 1.5 litra i mocy 116 KM. To najmocniejszy wariant tego silnika oferowany w Citanie. Moment obrotowy, wynoszący 270 Nm, wydaje się wystarczający dla niewielkiej furgonetki. Jego największą zaletą jest oszczędność. Na dystansie Warszawa-Lublin (w tym korki wyjazdowe), przy prędkościach do 110 km/h, komputer pokładowy pokazał zużycie 4,9 l/100 km!!! Ten sam komputer zaświecił jednak rezerwę, gdy chwilę wcześniej zasięg wyniósł około 180 km. Po zatankowaniu 10 litrów paliwa pojawiła się zaś informacja o zasięgu… 365 kilometrów. Brak precyzji czujnika czy jego awaria?

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Skrzynia biegów

Wysoko umieszczony lewarek sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów pozwala na szybkie i prezencyjnie manewrowanie. To bardzo ważne, bo skrzynia ma bardzo krótkie przełożenia. Na 4-tym biegu można dynamicznie poruszać się już od prędkości 40 km/h. W ofercie jest natomiast dostępny 7-biegowy automat (dopłata blisko 9 tys. zł netto), za który warto zapłacić, tym bardziej że powyżej 120 km/h silnik wydaje się już głośny i ten siódmy bieg pozwala obniżyć obroty.

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Konkurencja

W teorii, w tym segmencie jest 11 głównych modeli, do których należy 99% rynku, ale w praktyce jest zaledwie pięć konstrukcji, a niebawem będą już tylko cztery:

- Daimler-Renault-Nissan (Mercedes Citan, Renault Kangoo Van, Nissan Townstar)

- Stellantis + Toyota (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Toyota Proace City)

- Volkswagen Caddy

- Ford Transit Connect (niebawem wyjdzie wersja na bazie VW Caddy)

- Renault Express Van (dawna Dacia Dokker)

Mercedes CitanŹrodło: IBRM Samar

Czy warto kupić Citana? W przypadku tego segmentu o opłacalności zakupu decyduje często dostępność, gwarancja czy oferta finansowa, a sam wybór marki czy stylistyka auta schodzą na drugi plan. Jednym z atutów Citana jest bez wątpienia wysoka prognozowana wartość rezydualna. W momencie debiutu pod koniec 2021 roku, wg analiz INFO-EKSPERT, model ten znajdował się w TOP3 rynku. To dobrze wróży na przyszłość.

Konfigurator Mercedesa Citana znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Mercedes Citan VS11

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
7/10
Wyposażenie
9/10
Cena
7/10
Własności jezdne
8/10
Podziel się ze znajomymi