Nowy Volkswagen Amarok (2023) - z domieszką amerykańskiej krwi
Pickup
W przeszłości był samodzielnym produktem niemieckiej marki. Volkswagen Amarok II powstał we współpracy z Fordem i jest bliźniaczym modelem popularnego Rangera.
Volkswagen Amarok pierwszej generacji produkowany był w latach 2010-2021 i był pierwszym pojazdem tego typu w ofercie marki (Taro był jedynie wersją Toyoty Hilux). Nazwa Amarok oznacza mniej więcej tyle, co „wilk arktyczny” i pochodzi z języka Eskimosów. Języki romańskie też mają słowo Amarok - to osoba, która kocha skały.
Spis treści
Druga generacja Volkswagena Amaroka zadebiutowała w 2023 roku. Nowy Amarok jest spokrewniony technicznie z Fordem Rangerem, a oba pojazdy produkowane są w fabryce Forda w Republice Południowej Afryki. Model oferowany jest w wersji czterodrzwiowej z podwójną kabiną. Na uwagę zasługuje wersja PanAmericana.
Volkswagen Amarok – silnik, moc
Niemiecko-amerykański pick-up oferowany z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3.0 litra, w układzie V6. Moc jednostki napędowej wynosi 240 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy to 600 Nm. Rodzaj wtrysku paliwa zastosowany w tym silniku, to popularny Common-Rail.
Volkswagen Amarok – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Amaroka wynoszą: 5350 mm długości, 1910 mm szerokości i 1888 mm wysokości. Rozstaw osi ma 3270 mm, prześwit 24 cm, a głębokość brodzenia 80 cm. Długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1651 mm, maksymalna jej szerokość to 1584 mm, zaś wysokość 525 mm. Bak pomieści 80 litrów oleju napędowego.
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Volkswagen Amarok PanAmericana – wrażenia z jazdy
Choć stworzony jako auto użytkowe, nowy Amarok w wersji PanAmericana, jaką mieliśmy okazję testować, już w standardzie oferuje bardzo bogate wyposażenie, m.in. skórzaną tapicerkę Savona, system nagłośnienia Harman-Kardon czy reflektory przednie LED Matrix IQ Light. Diesel 3.0 V6 TDI o mocy 240 koni mechanicznych całkiem dobrze daje sobie radę z tym ważącym 2342 kg autem, którego DMC wynosi 3300 kg, a maksymalna ładowność 958 kg.
Standardem w Amaroku II jest automatyczna skrzynia biegów o 10 przełożeniach i napęd 4Motion. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 8,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna według producenta wynosi 180 km/h, jednak egzemplarz testowy ze względów bezpieczeństwa miał ją ograniczoną do 140 km/h. Amarok II generacji ma w sobie dużo z Rangera pod względem technicznym, jednak niemieccy inżynierowie i projektanci zrobili sporo, by auto nie było tylko kopią, a miało swój indywidualny charakter. I trzeba przyznać, że to im się udało.
Volkswagen Amarok – cena
Opisywany model oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia. Bazowa odmiana Style kosztuje 281 670 zł, PanAmericana 306 270 zł, a topowy Amarok Aventura wyceniony został na 330 870 zł. Każda odmiana standardowo wyposażona jest w napęd na obie osie 4Motion.
Volkswagen Amarok – podsumowanie
W segmencie pick-up'ów w Europie, a także w Polsce, rządzą głównie dwa modele: Ford Ranger i Toyota Hilux. Po nich jest długo długo nic i dopiero niewielkie kawałki rynku zdobyły nieco tańsze pick-up'y, jak Isuzu D-Max, Mitsubishi L200 czy bardzo udane SsangYong Musso i Musso Grand.
Przed Volkswagenem Amarokiem trudne zadanie wywalczenia sobie pozycji w segmencie, z którego na dwa lata zniknął, między pierwszą a drugą generacją. Wierzymy jednak, że w fachowy sposób przeszczepione amerykańskie geny Forda Rangera, który jest rynkowym bestsellerem, pomogą modelowi na nowo zaistnieć i że Amarok II stanie się ważnym graczem na rynku. Jak w przeszłości.
Konfigurator Volkswagena Amaroka znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała