Nowe Suzuki Swift 2024 – stworzone do miasta

Testy i prezentacje
20 Cze '24
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Swift to obecnie najdłużej oferowany model Suzuki. Nowy model wyróżnia się głównie przednią częścią, która nie każdemu przypadnie do gustu. Poza tym to jednak stare, sprawdzone, miejskie autko.

Ten popularny w Europie, także w Polsce, model Suzuki zadebiutował w 1983 roku i początkowo nosił nazwę Cultus lub SA-310, zaś nazwa Suzuki Swift pojawiła się w 1986 roku. Swift to po angielsku szybki, a najszybsza odmiana, czyli Swift GTI zaprezentowana została w 1989 roku. Ciekawostką jest fakt, że w Ameryce Północnej opisywany model sprzedawany był jako Geo Metro oraz Pontiac Firefly. Na niektórych rynkach Swift występował pod nazwą Subaru Justy. Nowa, siódma już generacja Swifta weszła na rynek wiosną 2024 r.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Suzuki Swift – silnik, moc

Opisywany model oferowany jest wyłącznie z jednym napędem. Jest nim tzw. miękka hybryda 1.2 DualJet SVHS o mocy 83 KM, oferowana ze skrzynią manualną pięciobiegową lub z automatem.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Swift – wymiary, funkcjonalność

Swift ma 3860 mm długości, 1735 mm szerokości i 1495 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2450 mm, a prześwit 115 mm. Auto jest lekkie, waży zaledwie 919 kg. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 265 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 589 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Swift – cena

Ceny nowego Swifta zaczynają się od 80 900 zł za bazową wersję Premium ze skrzynią manualną, wersja Premium Plus kosztuje 86 900 zł, a flagowa Elegance 90 900 zł. Jeśli ktoś preferuje automatyczne skrzynie biegów, może się zdecydować na Swifta z bezstopniową skrzynią CVT z wyposażeniem Premium Plus w cenie 93 900 zł lub Elegance za 97 900 zł.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Swift – wrażenia z jazdy

Swift to model, o którym można powiedzieć, że nigdy się nie zmienia, a jego kolejne generacje są do złudzenia podobne do swych poprzedników. Sam Swift jest jednak dość charakterystyczny i trudno pomylić go z konkurencyjnym autem innej marki. Zupełnie nowy kształt świateł i grilla nadaje autu teraz bardzo nowoczesny i nieco zadziorny charakter, jednak budzi mieszane uczucia. Mnie akurat nowy Swift bardzo przypadł do gustu.

Hybrydowy napęd 1.2 DualJet SVHS o mocy 83 KM wystarczy do swobodnego przemieszczania się po mieście, jednak w trasie przydałoby się nieco więcej mocy. Małe Suzuki od 0 do 100 km/h przyspiesza w 12,5 sekundy, co na papierze wydaje się wiecznością. W rzeczywistości nie jest tak źle i nie mamy poczucia, że auto nie ma ochoty jechać. Wręcz przeciwnie – poruszanie się tym wdzięcznym małym autkiem po miejskiej dżungli to prawdziwa przyjemność – Swift prowadzi się jak gokart. Na uwagę zasługuje niskie spalanie. W trasie hybrydowy Swift palił średnio ok. 4,4 l/100 km, a w mieście litr więcej. To przyzwoity poziom.

Źródło: IBRM Samar

Suzuki Swift – podsumowanie

Segment B, czyli klasa aut małych, do której zalicza się Suzuki Swift, jest dość mocno obsadzoną grupą pojazdów. Rywale Swifta to m.in. Toyota Yaris, Mazda 2, Mitsubishi Colt, Renault Clio, Dacia Sandero, Peugeot 208, Opel Corsa, Citroen C3, Ford Fiesta, SEAT Ibiza, Volkswagen Polo, Skoda Fabia oraz Hyundai i20. Jedną z zalet Swifta są relatywnie niskie ceny, które kończą się tam, gdzie ceny niektórych rywali dopiero się zaczynają. Swift ma także od lat wierną grupę odbiorców w postaci przedstawicielek płci żeńskiej. I pewnie się to nie zmieni, gdyż Swift to wdzięczne, niebrzydkie autko, w dodatku zwinne, zwrotne i ekonomiczne.

Konfigurator Suzuki Swift znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Suzuki Swift VII

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
7/10
Komfort podróżowania
7/10
Wyposażenie
8/10
Cena
7/10
Własności jezdne
9/10

Tagi