Ruszyła produkcja Nissana Qashqaia e-Power w Wielkiej Brytanii
Dobra wiadomość dla europejskich klientów Nissana. W fabryce w brytyjskim Sunderland ruszyła produkcja modelu Qashqai e-Power. Dotychczas wersja ta docierała na Stary Kontynent z chińskiego Dalian, choć Qashqai zjeżdża z taśm brytyjskiej fabryki od blisko 20 lat.
Podstawowe jednostki napędowe, stosowane w aktualnej generacji Qashqai'a, to tzw. miękkie hybrydy (MHEV) oparte na benzynowym silniku 1.3 DIG-T w wersji 140 oraz 158-konnej, będące konstrukcją Renault. Nissan opracował jednak samodzielnie napęd hybrydowy 1.5 VC-T e-Power o mocy 190 koni mechanicznych i to właśnie ta odmiana trafiła do produkcji w brytyjskiej fabryce. W Sunderland od 2006 roku wyprodukowano aż 4,5 mln Qashqai'ów.
Kompaktowy SUV i - od kilkunastu lat - bestseller rynkowy Nissana, jakim jest Qashqai, do oferty marki dołączył w 2006 roku, zastępując model Almera Tino. Wówczas był to nowy typ samochodu: auto kompaktowe ze zwiększonym prześwitem. W pewnym sensie Nissan Qashqai jest prekursorem tak dziś popularnych crossoverów i wciąż jednym z najpopularniejszych aut tego typu. Z danych IBRM Samar wynika, że w I półroczu 2025 r. Nissan Qashqai zajmuje 5 lokatę w TOP10 kompaktowych SUV-ów, przegrywając z Toyotą C-HR, Kią Sportage, Hyundaiem Tucsonem i Dacią Duster.
Produkcja Nissana Qashqai'a na przestrzeni lat odbywała się w różnych miejscach, choć fabryka Sunderland w Wielkiej Brytanii od początku była istotna dla tego modelu. Pierwsza generacja Qashqai'a, oprócz Wielkiej Brytanii, powstawała także w japońskim miasteczku Kanda na wyspie Kiusiu oraz w chińskim Kantonie. Qashqai II wytwarzany był w Wielkiej Brytanii i w Zhengzhou (Chiny). Od 2021 roku w produkcji jest trzecia generacja bestsellera marki, wytwarzana w Sunderland i w Dalian (Chiny).
Napęd e-Power to szeregowa hybryda, która składa się z trzycylindrowej jednostki benzynowej o pojemności 1.5 litra, akumulatora trakcyjnego o pojemności 2,1 kWh i silnika elektrycznego. Łączna moc systemowa wynosi 190 koni mechanicznych. Co ciekawe, zadaniem silnika benzynowego jest tutaj wyłącznie dostarczanie prądu jednostce elektrycznej, która przenosi napęd na przednią oś. To dość specyficzna hybryda, a jazda Qashqai'em z tym napędem przypomina prowadzenie elektryka.