Toyota GR GT i nowy Lexus LFA Concept – podwójna premiera!
Najnowszy, flagowy samochód sportowy Toyoty otrzymał czterolitrowy silnik benzynowy V8 z podwójnym turbodoładowaniem i suchą miską olejową, który zapewnia moc około 650 KM i maksymalną prędkość rzędu 320 km/h. Z kolei zupełnie nowy Lexus LFA będzie autem elektrycznym.
Pachnące nowością GR GT to spełnienie marzeń prezesa japońskiego koncernu, Akio Toyody. Już sam wygląd zewnętrzny Gran Turismo budzi respekt. Smukłe i nisko osadzone nadwozie, długa maska z wyraźnymi liniami przetłoczeń, groźnie przymrużone oczy reflektorów, okazałe wloty powietrza pod zderzakiem i poczwórne końcówki wydechu żadnego fana motoryzacji nie pozostawią obojętnym. Moc zapewnia hybryda, która bazuje na czterolitrowym benzyniaku V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Jak wskazują wstępne dane techniczne, maszyna rozwija moc przynajmniej 650 koni mechanicznych i około 850 niutonometrów momentu obrotowego. Inżynierom zaangażowanym w projekt zależało na zapewnieniu możliwie jak najniżej położonego środka ciężkości oraz doskonałych parametrów aerodynamicznych karoserii.
Nowa Toyota GR GT 2026 – dane techniczne (wstępne):
- długość: 4820 mm
- szerokość: 2000 mm
- wysokość: 1195 mm
- rozstaw osi: 2725 mm
- moc układu: 650 KM lub więcej
- maks. moment obrotowy: 850 Nm lub więcej
- prędkość maksymalna: 320 km/h lub więcej
- zawieszenie: podwójne wahacze ze sprężyną śrubową
- hamulce: tarcze karbonowo-ceramiczne
Prace badawczo-rozwojowe nad Toyotą GR GT nadal trwają. Docelowo maszyna rozwijać ma prędkość sięgającą przynajmniej 320 km/h. Do zmiany biegów służy nowoopracowana automatyczna przekładnia ośmiostopniowa. Na przednie koła nawleczono opony 265/35Z R20, podczas gdy te umieszczone z tyłu mają rozmiar 325/30Z. Zdecydowanie mniej wiadomo zaś o dwumiejscowym modelu Lexus LFA Concept. Centrala podała tylko, że mierzący 4690 milimetrów długości pojazd otrzyma napęd w pełni elektryczny oraz ramę aluminiową – podobnie jak siostrzany projekt ze stajni Toyoty.
Tymczasem według raportu IBRM Samar, do końca października zarejestrowano w Polsce około 3,1 tys. nowych samochodów sportowo-rekreacyjnych, co w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza spadek o szesnaście procent. Liderem segmentu jest Mercedes CLE, który może pochwalić się wynikiem sięgającym niemal 800 sprzedanych egzemplarzy.