Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

50. urodziny Mercedesa SL serii R 107

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
21 Kwi '21
50. urodziny Mercedesa SL serii R 107Źródło: Mercedes

W kwietniu 1971 roku zadebiutował Mercedes 350 SL – pierwszy SL z silnikiem V8 i pierwszy wariant nowej serii R 107, która przy okazji wzbogaciła się o literę „R”, pochodzącą od słowa „roadster”.

Dwumiejscowy pojazd z całkowicie składanym, miękkim poszyciem dachowym z tkaniny oraz zdejmowanym twardym dachem stanowił nową konstrukcję. Był samochodem, który łączył dobre osiągi z wysokim komfortem jazdy. W tym samym roku Mercedes-Benz wprowadził do sprzedaży czteromiejscowe coupe serii C 107, zbudowane na bazie typoszeregu R 107. Mercedes R 107 godnie reprezentował tradycje rodziny SL, którą stworzyły wyścigowy samochód sportowy 300 SL(W 194) z 1952 r. oraz seryjne auta sportowe: 300 SL (W 198, od 1954 do 1957 r. wytwarzany jako coupé oraz od 1957 do 1963 jako roadster), 190 SL (W 121, 1955-1963) i SL „Pagoda” serii W 113 (1963-1971). W 2021 r. producent spod znaku trójramiennej gwiazdy otworzy nowy rozdział w historii samochodów sportowych z linii SL, wprowadzając na rynek model Mercedes-AMG SL serii R 232.

Źrodło: Mercedes

Model R 107 był produkowany od 1971 do 1989 r. Żaden inny Mercedes, z wyjątkiem Klasy G, nie utrzymał się w produkcji tak długo. Przy budowie nowej generacji modelu projektanci skorzystali z rozwiązań stosowanych w ówczesnych autach osobowych z gwiazdą: np. przednie i tylne zawieszenie opierało się na architekturze z modeli klasy wyższej średniej. Z kolei jednostka V8 o pojemności 3499 cm3 i mocy 200 KM pochodziła z luksusowych Mercedesów 280 SE 3.5 serii W 111 (coupe i kabriolet) oraz serii W 108/109 (limuzyna).

Po wprowadzeniu wersji 350 SL Mercedes-Benz systematycznie poszerzał gamę silnikową. W 1973 r. na europejskich rynkach pojawił się 450 SL z jednostką V8 o mocy 225 KM, początkowo – od jesieni 1971 r. – zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej. W 1974 r. debiutowała sześciocylindrowa odmiana 280 SL 185 KM. Po raz pierwszy w historii SL był więc dostępny z trzema różnymi silnikami do wyboru.

Źrodło: Mercedes

W wyniku liftingu z 1980 r. wariant 350 SL zastąpiła wersja 380 SL 218 KM, a miejsce 450 SL zajął topowy 500 SL 240 KM. W ramach gruntownej modernizacji wnętrze roadstera dostosowano wystrojem do limuzyn Klasy S serii 126. Ponadto inżynierowie zmodyfikowali wiele komponentów, m.in. skrzynię biegów. Z zewnątrz lifting ograniczył się do przeprowadzenia kilku dyskretnych zmian, w tym wprowadzenia nowych pokryw z lekkiego stopu i przedniego spoilera. 500 SL wyposażono dodatkowo w pokrywę bagażnika z lekkiego stopu ze spojlerem z czarnego tworzywa sztucznego z SLC Coupe z 5-litrowym silnikiem V8.

W 1985 r. Mercedes-Benz po raz kolejny zaprezentował odnowioną gamę R 107. Oprócz niewielkich korekt w wyglądzie zewnętrznym – z 15-calowymi kołami i zunifikowanym przednim spojlerem we wszystkich wersjach, a także ulepszenia przedniego zawieszenia główny nacisk położono na aktualizację gamy silników. Najważniejszym wydarzeniem dla wszystkich fanów było wprowadzenie wersji 300 SL z sześciocylindrową jednostką o pojemności 3 litrów. Zupełną nowością była odmiana 420 SL 218 KM.

Produkcja serii R 107 zakończyła się w sierpniu 1989 r., po ponad 18 latach. W tym okresie fabryka w Sindelfingen zbudowała łącznie 237 287 tych interesujących roadsterów. Dziś te auta są poszukiwanymi klasykami.

Podziel się ze znajomymi