9X8 hiper samochód Peugeota
Francuski producent zaprezentował najnowszy hybrydowy prototyp wyścigowy, który zadebiutuje w Mistrzostwach Świata FIA w 2022 roku.
9X8 - najnowszy zawodnik Peugeota w wyścigach długodystansowych - jest następcą Peugeota 905, który w 1992 i 1993 roku został zwycięzcą słynnego 24-godzinnego wyścigu LeMans. Nowy prototyp powstał z myślą o kontynuacji tradycji marki w zaangażowaniu w motorsport.
Nazwa 9X8 nie została przypadkowo wybrana. Cyfra 9 stanowi kontynuację tradycji nazewnictwa wykorzystywanego przez producenta we wcześniejszych modelach wyścigowych, takich jak Peugeot 905 i 908. Litera X wskazuje na napęd na cztery koła oraz hybrydową jednostkę napędową, zaś „8” stanowi przyrostek we wszystkich obecnych nazwach modeli francuskiej marki.
Drapieżny wygląd
Opływowe, aerodynamiczne, mocno zarysowane kształty przykuwają wzrok i wskazują na wyścigowy charakter pojazdu. Po raz pierwszy od 1967 roku w samochodzie wyścigowym zrezygnowano z tylnego skrzydła, tak bardzo kojarzonego ze sportem. Oświetlenie po bokach szerokiego dyfuzora, nad którym umieszczono napis „Nie chcieliśmy tylnego skrzydła”, przypomina lwie pazury. Logo z przodu i z tyłu pojazdu jest podświetlane. Zielono-żółte akcenty na karoserii oraz wewnątrz pojazdu nawiązują do nowej linii wprowadzonej w modelach 508 i 509 SW.
Wyścigowa hybryda
Peugeot 9X8 został wyposażony w jednostkę hybrydową stanowiąca połączenie podwójnie doładowanego silnika benzynowego V6 o pojemności 2,6 litra, mocy 680 KM umieszczonego z tyłu oraz silnika elektrycznego o mocy 272 KM z przodu.
W przyszłym sezonie 9X8 stanie w szranki mistrzostw świata w swojej kategorii. Według producentów szacowany czas przejazdu auta jednego okrążenia toru LeMans przewidywany jest na 3,30 s. Czy 9X8 sprosta założeniom? Niestety przekonamy się o tym dopiero w 2022 roku.