Aprilia 125 RS i Tuono 2021 jeszcze w maju trafią do sprzedaży
Aprilia 125 RS i Tuono przeszły metamorfozę, dzięki której zyskały bardziej wyrazisty, sportowy charakter oraz trochę technologicznych nowinek. Tym samym, obydwa motocykle dołączyły, jako ostatnie, do najnowszej generacji modeli Aprilia.
Aprilia jest jednym z czterech największych producentów motocykli na świecie, wraz z sześcioma innymi markami należy do koncernu Piaggio. Początkowo działalność firmy obejmowała jedynie skutery, z czasem rozszerzyła się o sprzedaż sportowych maszyn, które od 1985 osiągają międzynarodowe sukcesy w wyścigach motocyklowych.
Wyprodukowane we Włoszech modele RS 125 oraz Tuono 125 przeznaczone są dla najmłodszych motocyklistów. Typowa torowa RS-ka oraz miejska wersja pozbawiona bocznych owiewek (nakedbike) z pewnością znajdą swoich entuzjastów. W nowych wersjach poprawiono osiągi, bezpieczeństwo, wyposażenie podstawowe oraz wykończenie.
Sportowy duch Aprilii
W obu modelach debiutuje jednocylindrowy, 4-zaworowy silnik, chłodzony cieczą. Został on zmodernizowany pod względem termodynamiki. Zmieniono głowicę, kształt komory spalania, kanały dolotowe i wydechowe, świecę irydową oraz krzywki dwóch wałków rozrządu. RS 125 oraz Tuono zyskały bardziej rasowy dźwięk, dysponują mocą 14,75 KM osiąganą przy 10 000 obr./min. Producent podkreśla, że krzywa momentu obrotowego i mocy w niższych zakresach została znacząco poprawiona. Oba modele spełniają normy emisji spalin EURO 5.
RS-ki są jedynymi motocyklami wyposażonymi w skrzynię biegów z elektronicznym quickshift-erem (opcjonalnie), co zapewnia bardziej dynamiczną jazdę zarówno po torze, jak i po ulicy. Nowością jest dwukanałowy układ ABS, zapobiegający przewróceniu się motocykla podczas awaryjnego hamowania. Oba motocykle wyposażone zostały w odlewaną pod ciśnieniem aluminiową ramę, składającą się z dwóch belek z poprzeczkami wzmacniającymi, co zapewnia stabilność oraz dobre prowadzenie. Całość dopełnia widelec typu upside-down oraz tylny amortyzator zamontowany na asymetrycznym wahaczu.
Układ hamulcowy został zaczerpnięty z motocykli wyższej klasy produkowanych przez tę markę. W jego skład wchodzi zacisk montowany radialnie, pracujący na tarczy hamulcowej o średnicy 300 mm. Według producenta, takie rozwiązanie, wraz z nowym systemem ABS, zapewnia najlepsze hamulce w swojej klasie.
Zbiornik paliwa o pojemności 14,5 litra, jest największy w tej kategorii motocykli. Nowością jest schowek pod siedzeniem wraz z opcjonalnym portem USB, w którym zmieści się 8-calowy tablet.
Włoski lifting
Przednia owiewka Aprilii 125 RS oraz Tuono 125 została zmieniona i nawiązuje do mocniejszych odpowiedników RS 660 oraz Tuono 660. System oświetlenia jest w pełni oparty na technologii LED. Przedni reflektor, z podziałem na 3 części, to również nawiązanie do rozwiązań stosowanych u poprzedników. Nowością są kierunkowskazy zintegrowane z reflektorem.
Aprilia RS oprócz standardowego malowania czarno-czerwonego (Aprilia Black) zyskała odcień granatu - Sintesi Blue. Będzie, również dostępna w wersji GP Replica, nawiązującej do wyścigów motocyklowych. Tuono natomiast ma jaśniejsze barwy: Lightning White oraz Arrow Grey.
Z łezką w oku
Aprilia postanowiła iść z duchem czasu. Z nutką nostalgii musimy pożegnać analogowy obrotomierz. Wielofunkcyjny cyfrowy wyświetlacz pokaże wszystkie niezbędne informacje. Podświetlenie zegarów dostępne jest w dwóch kolorach: białym i błękitnym. RS-ki mają możliwość podłączenia AMP ECU, który pozwala połączyć motocykl ze smartfonem.
Konkurencja nie śpi
Na przestrzeni lat segment klasy 125 znacząco się powiększył,, co sprawia, że jest w czym wybierać: od małych cruiserów, aż po tak zwane szlifierki. Yamaha 125 R, Honda CB 125R, KTM Duke 125, Suzuki GSX-S 125 stanowią konkurencję dla nowych wersji Aprilii.
Znaczącym wyróżnikiem RS 125 oraz Tuono 125 na tle konkurencji jest największy w tej klasie zbiornik paliwa. Nie lada gratkę dla miłośników sportowej jazdy stanowi również skrzynia biegów typu shift gear box, dostępna opcjonalnie w wersji RS 125.
Według informacji od przedstawiciela marki, pierwsze modele trafią do sprzedaży już pod koniec maja. Cena podstawowej wersji obydwu będzie wynosić 22 900 zł.