Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Awangardowy Citroen Ami 6 obchodzi jubileusz

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
23 Kwi '21
Awangardowy Citroen Ami 6 obchodzi jubileuszŹródło: Citroen

Sześćdziesiąt lat temu, w kwietniu 1961 roku Citroen przedstawił model Ami 6. Początkowo był on dostępny w wersji sedan, ale największy sukces odniosła wersja kombi. Sprzedano jej łącznie 550 tys. sztuk z miliona Ami 6 wyprodukowanych do 1971 roku.

Ami 6 został wprowadzony na rynek przez Citroena jako uzupełnienie gamy składającej się z 2 CV, D’ID oraz DS. Dziś fani marki uważają design tego modelu za arcydzieło. Dzięki niezapomnianej formie „odwróconej” tylnej szyby model naznaczył stylistykę lat 60. sylwetką nadwozia określaną jako „linia Z”. Ten „mały wielki samochód”, niezależnie od niepowtarzalnej sylwetki, odniósł sukces dzięki niewielkim wymiarom i jednocześnie ogromnej przestrzeni wewnętrznej. Jego produkcja przekroczyła milion sztuk, z czego ponad połowę stanowiła wersja kombi wprowadzona do sprzedaży w 1964 roku.

Źrodło: Citroen

Zaprojektowanie samochodu klasy średniej, oznaczonego jako Projekt AM, powierzono Flaminio Bertoniemu i jego zespołowi stylistów, którzy w przeszłości projektowali modele Traction Avant, 2 CV i DS. W modelu Ami 6 projektant zdecydował się „odwrócić” nachylenie tylnej szyby, zapewniając jej czystość podczas deszczu, a jednocześnie zachowując pojemny, klasycznie otwierany bagażnik i znaczną przestrzeń na tylnych siedzeniach.

Do napędu auta wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 602 cm3, wywodzący się z modelu 2 CV. Dopracowany stylistycznie przód z dużymi prostokątnymi reflektorami (nowość w tamtych czasach), obniżająca się w środkowej części maska, dach nawiązujący formą do pagody oraz mocno zarysowane, wyprofilowane boki nadwozia świadczą o silnej osobowości modelu Ami 6, a nawet, jak oceniają niektórzy, o „barokowym stylu”. Auto zaskoczyło nie tylko estetyką. Innowacyjne okazało się też podejście marketingowe. Hasło reklamowe Ami 6 głosiło „najtańszy na świecie kilometr komfortu”.

Źrodło: Citroen

Wnętrze wzorowane było bezpośrednio na modelu DS. Jednoramienna kierownica, klamki, elementy sterujące, jak również kształt foteli – wszystko przypominało Citroena najwyższej klasy. Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, chwalono zarówno dobrą przyczepność, jak i elastyczność zawieszenia, atuty „odziedziczone” po słynnym modelu 2 CV. Fanom szczególnie przypadła do gustu sprzedawana od września 1967 roku, wersja Club z czterema reflektorami i białymi kołami. Dziś Citroen Ami 6 to ceniony, rzadki okaz na rynku kolekcjonerskim.

Podziel się ze znajomymi