Jubileusz Peugeota 106
We wrześniu model francuskiej marki będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego. Dla chętnych, którzy chcą lepiej go poznać, Musee de l Aventure Peugeot we francuskim Sochaux przygotowało poświęconą mu wystawę, która będzie czynna do końca 2021 roku.
Peugeot 106 był pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę Peugeota w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40% samochodów zarejestrowanych we Francji.
Oficjalne wprowadzenie Peugeota 106 na rynek miało miejsce 12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako „tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto". Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 mln 800 tys. egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej. Peugeot 106 był produkowany głównie w fabryce w Miluzie, ze wsparciem ze strony fabryk w Sochaux i Aulnay-sous-Bois w okresie największego popytu. Auto ma napęd na przednią oś i dysponuje 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi typu TU o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.
Peugeot 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w ciągu dwunastu lat obecności na rynku. Warto wymienić najbardziej znane: atrakcyjne edycje "Roland Garros" i "Zenith" z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję "Inès de la Fressange" z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.
Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 r., podwyższonej do 105 KM w roku 1995 oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 r., który był ostatnim rokiem obecności na rynku. Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N. W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji Peugeot 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział kierowca rajdowy Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami.W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.
Peugeot był prekursorem samochodów elektrycznych. Pierwszym modelem z takim napędem był VLV (lekki samochód miejski), zaprezentowany w 1941 roku. Drugim był Peugeot 106, który do 2010 roku pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja na prąd, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3550 egzemplarzy.