Klub Zabytkowych Mercedesów Polska obchodzi jubileusz 20-lecia
Mija 20 lat od założenia Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska. 24 marca 2001 roku zwołano zebranie założycielskie Klubu i zapadła decyzja o organizowaniu corocznego zlotu zabytkowych Mercedesów, za każdym razem w innym miejscu Polski.
Auta z gwiazdą na masce od zawsze były w Polsce samochodami szczególnie cenionymi i dotyczyło to nie tylko nowych modeli. Jeszcze na długo przed 2000 rokiem Mercedesy pojawiały się na rajdach pojazdów zabytkowych, a niektórzy polscy kolekcjonerzy uczestniczyli w podobnych imprezach za granicą. Działania zmierzające do stworzenia rodzimego klubu zrzeszającego miłośników marki Mercedes-Benz, na wzór organizacji działających w innych krajach pod egidą Mercedes-Benz Classic Car Club International, już pod koniec lat 90. miały wsparcie ówczesnej polskiej centrali firmy – DaimlerChrysler Automotive Poland (DCAP).
Spotkanie grupy inicjatywnej 13 osób odbyło się 18 listopada 2000 r. w Ochabach, gdzie opracowano statut i zdecydowano o używanej do dziś nazwie: „Klub Zabytkowych Mercedesów Polska”. 20 lat temu, 24 marca 2001 r., również w Ochabach zwołano zebranie założycielskie Klubu jako stowarzyszenia, powołano tymczasowy zarząd z Józefem Kołoczkiem jako prezydentem, a na siedzibę organizacji wybrano Katowice. Zdecydowano również o organizowaniu corocznego zlotu zabytkowych Mercedesów, za każdym razem w innym miejscu Polski – co pozostaje tradycją do dziś. Pierwszy oficjalny zlot odbył się w 2002 r. w Toruniu, drugi w Kaliszu, a następne m.in. w Zamościu, Rybniku, Lesznie, w Rynie, Krakowie, Kudowie, Warszawie, Szczecinie, Bielsku-Białej, Poznaniu oraz Łodzi.
W ciągu 20 lat istnienia Klub Zabytkowych Mercedesów Polska zmieniał swój charakter. Z małej, kameralnej organizacji przeistoczył się w spore, liczące ponad 100 członków stowarzyszenie, by w 2020 r. osiągnąć liczbę 160 aktywnych klubowiczów. Urosły także coroczne zloty, zwane StarDrive – z 40-50 do blisko setki uczestniczących załóg. Do tradycji weszły też inne imprezy klubowe, takie jak coroczny kobiecy zlot She’s Mercedes czy prezentacje na wystawach i targach zabytkowej motoryzacji. Ponadto członkowie Klubu uczestniczą w najważniejszych międzynarodowych imprezach, w tym w niezwykle prestiżowym wyścigu Mille Miglia.
W 2020 r. rocznicowy StarDrive został odwołany z powodu pandemii koronawirusa. Trwają już jednak przygotowania do tegorocznego zlotu, który zaplanowano na 9-12 września 2021 r. Historia zatoczy koło, bowiem wydarzenie zagości w Katowicach, gdzie mieściła się pierwsza siedziba stowarzyszenia. Wcześniej, w sierpniu, planowana jest także kolejna edycja „kobiecego” zlotu She’s Mercedes – tym razem w Pucku.
Żeby zostać członkiem Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska, trzeba posiadać Mercedesa, który ma co najmniej 30 lat i jest w oryginalnym stanie. Może być odrestaurowany, jednak zgodnie z fabryczną specyfikacją. Pierwsze Mercedesy w Klubie to przedwojenne perełki: model W 21 typ 200 roadster sport, modele W 136 typ 170 V cabrio A i cabrio B, cudownie odnaleziony w zakopiańskiej stodole Mercedes 10/20 HP z 1912 r. oraz Pullman 320 z 1938 r. Dziś w szeregach Klubu przybywa modeli z lat 70., 80. i 90., ale wciąż jest wiele drogocennych samochodów z lat przedwojennych oraz zbudowanych niedługo po II wojnie światowej, w tym legendarny 300 SL Gullwing czy roadstery 190 SL z lat 50.
Spośród zrzeszonych w klubie aut, wiele ma ciekawą historię: występowało w filmach, należało niegdyś do słynnych osobistości albo przyjechało z egzotycznego kraju. Właściciele nierzadko latami zabiegali o ich odkupienie, a nawet uratowanie gdy mowa o niszczejących egzemplarzach, i prowadzili długie śledztwa, aby zebrać wszystkie materiały dotyczące przeszłości swoich wozów – bo poza unikalną specyfikacją największą atrakcją w przypadku każdego klubowego Mercedesa jest jego niepowtarzalna historia.