Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747901390991 3.0.14

Opel Corsa-e Rally ryknie mocą 400 W

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
8 Kwi '21
Opel Corsa-e Rally ryknie mocą 400 WŹródło: Opel

Producent z Russelsheim wyposażył elektryczną Corsę‑e Rally w specjalny system dźwiękowy, który sprawia, że samochód jest słyszany w czasie rajdu. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa "bryzgoszczelne" głośniki, z których każdy ma do 400 watów mocy.

Niemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszane ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Corsa‑e Rally potrzebowała zatem mocnego i solidnego systemu dźwiękowego.

Źródło: Opel

Głośniki montuje się zazwyczaj wewnątrz pojazdów lub budynków, więc nie są one wodoodporne. Jednak, żeby elektryczny samochód rajdowy był dobrze słyszany przez widzów, głośniki należało zamontować na zewnątrz nadwozia, gdzie są narażone na wibracje, brud i wilgoć. Specjaliści Opla przystąpili do poszukiwań wytrzymałych głośników wśród akcesoriów przeznaczonych do... jednostek pływających. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa "bryzgoszczelne" głośniki, z których każdy zużywa do 400 watów mocy. Są one zasilane wzmacniaczem otrzymującym sygnały z własnego modułu sterującego. To „czarna skrzynka”, działająca pod kontrolą specjalnie napisanego oprogramowania przetwarzającego dane napływające z pojazdu.

System uwzględnia prędkość obrotową silnika, dzięki czemu może odtwarzać na przykład pisk tracących przyczepność opon. Dostrojenie ostatecznego profilu dźwiękowego zajęło kilka miesięcy. Dźwięk można regulować na dwóch poziomach mocy. W czasie przemieszczania się po drogach publicznych między odcinkami rajdu używany jest tryb cichy. Dźwięk emitowany jest z pełną mocą tylko na odcinkach specjalnych. Regulamin wymaga, aby zespół odpowiednio ustawiał natężenie dźwięku.

Źródło: Opel

System dźwiękowy zostanie przetestowany po raz pierwszy w prawdziwych zawodach, w dniu 7 i 8 maja na 33. ADAC Actronics Rally Sulingen otwierającym sezon ADAC Opel e‑Rally Cup.

Podziel się ze znajomymi