Nowy Peugeot 308 SW Hybrid (2022) – ekonomiczny, ale czy bezpieczny?
Peugeot 308SW Hybrid ma ultranowoczesny wygląd oraz wykończenie wnętrza w stylu premium. Jednak wygląd to nie wszystko, najważniejszym aspektem jest bezpieczeństwo. Jak w tym względzie prezentuje się nowy 308SW?
W dzisiejszych czasach rządzi technologia. Samochody i motocykle niemal naszpikowane są różnego rodzaju asystentami i systemami, które mają czuwać nad bezpieczeństwem pasażerów. Tylko czy na pewno wiemy jak i kiedy działają? Nowoczesne systemy są dużym ułatwieniem, ale nie zastąpią poprawnej techniki jazdy. Przynajmniej do momentu autonomicznych pojazdów.
Peugeot 308 SW (2022) – aktywne systemy bezpieczeństwa
Rzadko można sprawdzić systemy bezpieczeństwa w sposób kontrolowany. Przeważnie działają one automatycznie, w nagłych sytuacjach w trakcie jazdy, sygnalizując niebezpieczeńtwo zapalającymi się kontrolkami na desce rozdzielczej zanim zdążymy adekwatnie zareagować. W ośrodku doskonalenia techniki jazdy Driveland, pod czujnym okiem instruktorów, mieliśmy okazję sprawdzić jak systemy bezpieczeństwa działają w nowym Peugeot 308 SW Hybrid o mocy 225 KM. Płyta poślizgowa oraz szarpak są prawdziwym sprawdzianem praktycznych umiejętności kierowcy. Szarpak to specjalne urządzenie, które destabilizuje tor jazdy. Dodatkowo kurtyny wodne w postaci małych fontann ograniczają widoczność, podobnie jak w czasie deszczu.
Peugeot 308 SW wprowadzony w kontrolowany poślizg pomaga wybrnąć z ciężkiej sytuacji, dzięki podstawowym systemom ABS, ESP i TCS. Trzy systemy wspomagają kontrolę kierunku jazdy, zapobiegają poślizgowi w trakcie ruchów kierownicą, a także buksowaniu kół oraz utracie przyczepności. Jednak aby wyprowadzić auto z poślizgu, niezbędne są również podstawowe umiejętności kierowcy. Dlatego zaleca się, aby raz w roku przypomnieć sobie i utrwalić odpowiednie zachowanie w sytuacji niekontrolowanego poślizgu.
Kolejną przydatną funkcją jest system automatycznego hamowania awaryjnego, który rozpoznaje pieszych i rowerzystów. W zależności od wersji działa przy prędkości od 7 km/h do 140 km/h. W momencie, kiedy nie wykonujemy żadnego ruchu kierownicą, a zbliżamy się do przeszkody włącza się automatycznie hamowanie awaryjne, zapobiegając kolizji. Przy wielu próbach system działał bez zarzutu.
W zależności od wersji wyposażenia pakiet bezpieczeństwa Peugeot 308 SW obejmuje również:
- Tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go oraz regulacją odległości od poprzedzającego auta (dostępne dla skrzyń automatycznych)
- Tempomat adaptacyjny z funkcją 30 km/h i regulacją odległości od poprzedzającego auta (dla manualnych przekładni)
- System aktywnego monitorowania pasa ruchu z korektą toru jazdy
- System wykrywania zmęczenia kierowcy – działa podczas długich podróży oraz przy prędkościach pow. 65 km/h
- System rozpoznawania znaków drogowych
- Elektryczny hamulec postojowy (dostępny we wszystkich wersjach)
- System automatycznego przełączania świateł drogowych
Peugeot 308 SW(2022) – silnik
Peugeot 308 SW dostępny jest z kilkoma wariantami silnikowymi. Do wyboru są dwie jednostki hybrydowe typu plug-in: Hybrid 225 e-EAT8 i Hybrid 180 e-EAT8.
Układ napędowy Peugeot 308 SW Hybrid 225 e-EAT8 obejmuje silnik PureTech 180 KM, który współpracuje z 81 kW silnikiem elektrycznym oraz automatyczną skrzynią biegów. Deklarowany zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 59 km (dane WLTP).
Jednostka napędowa Peugeot 308 SW Hybrid 180 e-EAT8 składa się z silnika PureTech 150 KM, 81 kW silnika elektrycznego oraz automatycznej skrzyni biegów. Deklarowany zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 60 km (WLTP).
Standardowe wyposażenie obejmuje ładowarkę pokładową prądu jednofazowego 3,7 kW, opcjonalnie można nabyć mocniejszą – 7,4 kW. Pełne naładowanie akumulatora ze standardowego gniazda 8 A ładowarką o mocy 3,7 kW zajmuje 7 godz. i 5 min; w przypadku gniazda 16 A czas ładowania skraca się do 3 godz. i 50 min. Ze stacji typu Wall Box (32 A) pełne naładowanie akumulatora zajmie niecałe dwie godziny (1 godz. 55 min).
Ponadto dostępne są trzy silniki benzynowe (PureTech110 z 6-biegową skrzynią manualną, PureTech130 z 6-biegową skrzynią manualną, PureTech130 z automatyczną skrzynią EAT8) oraz dwa wysokoprężne (BlueHDi 130 z 6 biegową skrzynią manualną oraz BlueHDi 130 z automatyczną skrzynią EAT8). Zróżnicowana gama układów napędowych sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Peugeot 308 SW (2022) – cena
Ceny Peugeot 308 SW w wersji hybrydowej zaczynają się od 163 200 zł (Hybrid 180 EAT8). Mocniejsza odmiana Hybrid 225 dostępna jest od 184 600 zł. Auto z napędem benzynowym lub diesla to wydatek odpowiednio: od 119 800 zł i od 127 000 zł.
Sprawdź konfigurator Peugeot 308 SW w AutoKatalog.pl
Sprawdź również prezentację modelu Peugeot 508 SW.