Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Tylko 169 900 złotych. Skąd taka cena Volvo EX30?

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Rafał ŻaglewskiRafał Żaglewski
1 Wrz '23 (aktualizacja 4 Wrz '23)
Tylko 169 900 złotych. Skąd taka cena Volvo EX30?Źródło: Volvo

Przypominające crossovera EX30 to najmniejszy z pojazdów w ofercie produktowej Volvo. Jego cena bazowa, skalkulowana na poziomie 169 900 złotych, wydaje się atrakcyjna nawet na tle elektrycznych modeli spoza segmentu premium. W czym tkwi tajemnica sukcesu szwedzkiej marki?

Dzięki kilku wcześniejszym publikacjom Volvo EX30 powinno być już znane czytelnikom naszego bloga. Przypomnijmy tylko, że ten stylizowany na crossovera samochód mierzy 4233 milimetry długości i 1837 mm szerokości, natomiast odległość między osiami to 2650 mm. Pojemność bagażnika waha się natomiast od 234 do maksymalnie 904 litrów. Wśród rynkowych konkurentów Volvo EX30 wskazać można takich graczy jak m.in. Kia Niro, Opel Mokka czy niedawno zaprezentowany Lexus LBX.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Już w momencie ogłoszenia cen Volvo EX30 powstało w branży motoryzacyjnej spore poruszenie. Jak to bowiem możliwe, żeby bazowa, 272-konna wersja modelu z segmentu premium kosztowała tylko 169 900 złotych? To przecież ta sama „półka cenowa” co wyposażone w napęd elektryczny samochody takich marek jak chociażby Opel, Jeep czy Kia.

Konkurencyjność oferty Volvo wynika z kilku czynników. Otóż produkcja EX30 została ulokowana w Chinach, gdzie koszty wytworzenia są znacznie niższe niż chociażby w krajach Europy Zachodniej. Warto dodać, że konstrukcję samochodu oparto na płycie podłogowej SEA, którą wykorzystują również inne modele samochodów z grupy Geely – dzięki temu inżynierowie osiągnęli tzw. efekt skali.

To nie wszystko. Bazowa wersja Volvo EX30 ma akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności 51 kWh brutto. Są one tańsze niż „baterie” typu NCM (litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe), stosowane w droższych wariantach modelowych szwedzkiego crossovera. Inny ciekawy element wyposażenia to pojedynczy soundbar firmy Harman Kardon. Dzięki niemu można było zrezygnować z głośników znajdujących się w drzwiach samochodu. Mniej komponentów i prostsza instalacja również oznaczają niższe koszty produkcji.

Volvo zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. EX30 nie ma też klasycznego panelu zegarówŹrodło: Volvo
Volvo zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. EX30 nie ma też klasycznego panelu zegarów

Na koniec wyświetlacz środkowy. Szwedzi przyzwyczaili nas do ekranów dotykowych zamiast całej serii przycisków lub pokręteł. Oczywiście EX30 też ma taki monitor (przekątna 12,3 cala). Ale – co warto podkreślić – w kokpicie próżno szukać tradycyjnego zestawu wskaźników, które znajdują się na wprost od kierowcy. Prędkość, poziom naładowania baterii i resztę informacji związanych ze statusem jazdy widać na centralnym ekranie nad tunelem środkowym. Jedynym ekranie w kabinie.

Podziel się ze znajomymi