Volvo zaprezentowało nową odsłonę modelu XC90
Pierwsza generacja SUV-a pod nazwą XC90 zadebiutowała na światowych rynkach w 2002 roku. Druga, której na świecie producent sprzedał blisko milion egzemplarzy, ma już dziesięć lat. Przyszedł więc czas na kolejną odsłonę tego modelu.
Volvo XC90 pojawiło się na rynku 22 lata temu i od razu odniosło duży sukces, głównie w Stanach Zjednoczonych. W roku 2005 samochód ten był nawet najpopularniejszym modelem marki na świecie. Druga generacja tez już nie jest najmłodsza, gdyż jej produkcja ruszyła w roku 2014. Do XC90 stopniowo wprowadzano jednak liczne ulepszenia i mimo zaprezentowania w ubiegłym roku następcy, czyli elektrycznego modelu EX90, szwedzki koncern zdecydował się na wprowadzenie kolejnej odsłony flagowego SUV-a. Jej prezentacja odbyła się 4 września w siedzibie koncernu w Göteborgu.
Gruntownie odświeżony XC90, zgodnie z intencją producenta, ma pozostać kluczowym modelem napędzającym wolumen i zyski Volvo Cars w nadchodzących latach. Od 4 września – w zależności od rynku - klienci mogą już składać zamówienia na nowe XC90, którego produkcja rozpocznie się jeszcze w 2024 r.
Volvo podkreśla, że nowa odsłona XC90 - w stosunku do poprzednika - zyskała nowocześniejszy wygląd zewnętrzny, nawiązujący do linii samochodów elektrycznych marki. Zmiany obejmują całkowicie nowy przód z nowym układem reflektorów (tradycyjnego w Volvo tzw. „Młota Thora”) i nowy wlot powietrza. Zmodyfikowany został ponadto układ tylnych lamp, pojawiły się premierowe wzory kół, a nawet nowy kolor (Mulberry Red).
Przednia kabina została przeprojektowana, uzyskując bardziej poziomy profil deski rozdzielczej, w którym zastosowano więcej teksturowanych materiałów. Styliści marki ulepszyli układ tunelu środkowego, co umożliwia łatwiejsze przechowywanie rzeczy. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów są też uchwyty na kubki „2 + 1" (+1 to mniejszy otwór na niewielkie puszki z napojami). Użytkownicy auta zyskali także wygodniejszy dostęp do bezprzewodowej ładowarki do telefonu. Jak podkreśla producent, duży nacisk położono na materiały wykończeniowe wnętrza pojazdu, w tym dwie nowe tapicerki wytwarzane z materiałów pochodzących z upraw ekologicznych lub z surowców powstałych z recyklingu.
Nowy XC90 jest dostępny z pięcioma, sześcioma lub siedmioma siedzeniami. Fotele, niezależnie od tego, czy podróżuje nimi siedmiu, sześciu czy pięciu pasażerów, są regulowane i ergonomicznie zaprojektowane, aby zapewnić wygodne podparcie od ramion po uda. Dodatkowy komfort siedzenia obejmuje: ogrzewanie przednich i tylnych foteli; wentylację przednich foteli; funkcję masażu w przednich fotelach i elektryczne podparcie boczne. Aby ułatwić załadunek jak największego bagażu, XC90 ma szeroką tylną klapę i siedzenia, które można złożyć całkowicie na płasko.
Model jest dostępny z układami napędowymi T8 (hybryda plug-in), B5 i B6 (miękka hybryda). W wersji hybrydowej plug-in auto jest w stanie przejechać ponad 70 km na jednym ładowaniu (według WLTP). Jak przekonuje producent, jest to znacznie więcej niż wynosi średni dzienny dystans pokonywany przez kierowców samochodów klasy premium.
W nowej odsłonie flagowca XC90 Volvo ulepszyło standardowe zawieszenie w celu zapewnienia bardziej komfortowej jazdy. Firma chwali się ponadto, że opcjonalne, elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne monitoruje drogę 500 razy na sekundę i zapewnia samopoziomowanie dla maksymalnego komfortu jazdy.
Sugerowane ceny detaliczne nowego XC90 w Polsce zaczynają się od 339 900 zł za wersję z silnikiem benzynowym o mocy 250 KM i napędem na cztery koła. Najtańsza wersja z napędem PHEV kosztuje 389 900 zł. Tyle trzeba dać za plug-ina o mocy 455 KM. Najdroższy w zestawie (799 900 zł) jest wariant z miękką hybrydą o mocy 300 KM, napędem na cztery koła oraz automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe, ta ostatnia wersja ma lekkie opancerzenie.