Azjatycka ofensywa
BAIC, Forthing, DFSK, Foton i KOVE to marki samochodów chińskich producentów, reprezentowane w Polsce przez grupę Asian Automotive Distribution Center. Grupa ta jest również importerem pojazdów koreańskiej marki KGM, do niedawna znanej jako Ssangyong. AADC przedstawiła plany rozwoju tych marek na rynku polskim w 2025 rok.
Grupa AADC specjalizuje się w imporcie oraz dystrybucji samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych oraz motocykli z Korei oraz Chin do Polski, a także do innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Wywodzi się z Grupy PTH, jednego z kluczowych podmiotów na polskim rynku motoryzacyjnym, z historią sięgającą początków transformacji gospodarczej w Polsce.
Firma zaprezentowała nowości 2025 roku marek: KGM, BAIC, Forthing, Kove oraz zapowiedziała wprowadzenie na polski rynek motoryzacyjny marek kolejnych producentów z Chin: DFSK oraz Foton. Gama samochodów zawiera m.in. rodzinne SUV-y, pikapy i limuzyny. Co więcej, auta będą dostępne z różnymi napędami (spalinowym, hybrydowym, hybrydowym plug-in oraz elektrycznym).
KGM
Pod tym tajemniczym skrótem kryje się koreańska marka Ssangyong, która w 2022 roku została przejęta przez koreański konglomerat KG Group. I to właśnie nowy właściciel zmienił jej nazwę na KG Mobility, co ogłoszono w 2023 roku. W Polsce proces „rebrandingu” zakończył się 1 stycznia 2025 roku.
Pierwszą w tym roku nowością KGM jest SUV coupé klasy średniej o nazwie Actyon. Paradoksalnie, w nową erę, pod nową marką, koreańskiego producenta wprowadza model, którego nazwa wcale nie jest nowa. Była bowiem w użyciu w latach 2005-2017, gdy Ssangyong, wówczas pod auspicjami chińskiego koncernu SAIC, produkował SUV-a coupé klasy kompaktowej, właśnie Actyona.
Wzorem swego pierwowzoru, nowy Actyon jest SUV-em coupe, z łagodnie opadającą linią dachu oraz tylną szybą położoną pod ostrym kątem. Na szczęście to chyba jedyne podobieństwo między współczesnym Actyonem, a jego antenatem sprzed lat, który zapamiętany zostanie chyba jedynie ze względu na kontrowersyjną urodę. Jednocześnie współczesny Actyon jest swobodną wariacją na temat innego modelu Ssangyonga - Torresa. Dzieli z nim pewne elementy stylistyczne, proporcje czy rozstaw osi. Producent podkreśla, że konstrukcja Actyona wykonana jest w 78% ze stali o zwiększonej wytrzymałości. Kabina pasażerska jest utrzymana w jasnej tonacji, koło kierownicy jest w dolnej części spłaszczona, natomiast zegary oraz system multimedialny tworzą wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala.
Actyon wyposażony został w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 163 KM, współpracujący z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów
W zamierzeniu producenta auto ma konkurować z SUV-ami coupe klasy premium. W salonach marki pojawi się jeszcze w pierwszym kwartale br.
Nie będzie to jedyna nowość, jaką KGM szykuje w tym roku. W drugim kwartale 2025 roku ma rozpocząć się produkcja nowego pikapa O100, w trzecim kwartale model Torres otrzyma silnik HEV, a w czwartym – taki sam rodzaj napędu będzie oferowany w modelu Actyon.
BAIC
BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) zadebiutował w Polsce pod koniec 2023 roku. To jeden z najstarszych (powstał w 1958 roku) i największych producentów samochodów w Chinach. To również trzecia największa firma motoryzacyjna w Państwie Środka pod względem rocznych przychodów. W 2024 roku grupa wyprodukowała 1,76 mln samochodów. W tym roku planuje zwiększyć produkcję do 2,43 mln sztuk.
Auta BAIC-a sprzedawane są na świecie w 1 600 salonach. W Europie znalazły w 2024 roku ok. 14 tys. klientów. Udział polskiego rynku wyniósł 17%. W tym roku BAIC planuje sprzedać 20-30 tys. aut, a Polska ma zwiększyć swój udział do 18%.
W grudniu 2023 roku BAIC wszedł na polski rynek z gamą liczącą trzy modele (Beijing 3, 5, 7). W pierwszym całym roku działalności sprzedał nad Wisłą 1731 samochodów, co dało firmie drugie miejsce wśród producentów aut z Chin, z 0,31-procentowym udziałem w polskim rynku. W tym roku importer zapowiada walkę o 0,75-procentowy udział. Aby taki wynik osiągnąć wprowadzi do sprzedaży kolejne dwa modele typu SUV: w drugim kwartale większy BJ60, a w trzecim – mniejszy BJ30.
BJ60 to pełnowymiarowy, przy tym największy (o długości nieco ponad 5 m) pojazd terenowy produkowany przez BAIC. Napędzany jest czterocylindrowym silnikiem benzynowym 2.0T MHEV o mocy 256 KM (406 Nm), współpracującym z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Auto dysponuje napędem na cztery koła i zbudowane jest na ramie klasy wojskowej, dzięki czemu nadwozie ma wysoką sztywnością skrętną (>3325.2Nm/°). Prześwit tego SUV-a sięga 215 mm, a maksymalna głębokość brodzenia - 750 mm.
Model oferowany będzie w bogatej specyfikacji, zawierającej m.in. cztery wyświetlacze, elektrycznie regulowane fotele z funkcjami: masażu, podgrzewania i wentylacji, system audio Harman-Kardon z 12 głośnikami. Konkurować ma z takimi autami terenowymi jak Toyota Land Cruiser, Mercedes klasy G, czy Land Rover Defender, będzie jednak od nich znacznie tańszy. Ceny BJ60 mają zaczynać się od 259 900 zł.
BAIC BJ30e to hybrydowy SUV z napędem 4x4. Zadebiutuje na rynku polskim wiosną br., podczas Poznań Motor Show 2025.
1,5-litrowa jednostka benzynowa współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi: Łączna moc napędu to 408 KM, a moment obrotowy – 615 Nm. Moc systemowa układu wynosi 280 KM.
Deklarowane przez producenta zużycie paliwa na poziomie ok. 6,45 l/100 km, pozwala mieć nadzieję na przejechanie na jednym tankowaniu dystansu do 800 km. Prześwit modelu wynosi 215 mm, a jego maksymalna głębokość brodzenia - 450 mm. Wartości kąta natarcia, rampowego oraz zejścia wynoszą odpowiednio 25°, 21° oraz 30°.
Cena BJ30e w kompletnie wyposażonej wersji wyniesie 184 900 PLN.
Forthing
Istniejąca od 2001 roku marka Forthing należy do koncernu Dongfeng Group i sprzedaje swe samochody w 40 krajach. W Polsce obecna jest od ubiegłego roku, debiutowała dwoma modelami spalinowymi: SUV-em o nazwie T-Five oraz mini-vanem U-Tour. Oba pojazdy są wyposażone w taki sam układ napędowy: 1,5-litrowy silnik benzynowy Mitsubishi o mocy 177 KM i dwusprzęgłową, 7-obiegową przekładnię biegów firmy Magna.
Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku gama Forthinga powiększy się o model T-Five HEV w cenie 155 900 zł. Wersja hybrydowa wyposażona będzie w silnik spalinowy o mocy 170 KM oraz 75-konny silnik elektryczny. W drugim kwartale br. również model U-Tour otrzyma napęd hybrydowy. W tym czasie na rynek polski ma też trafić większy, siedmioosobowy, hybrydowy van – model V-Tour, natomiast w trzecim kwartale dołączy do niego wersja hybrydowa typu plug-in.
Całkowicie nowym autem w ofercie Forthinga ma być sedan S-Seven w wersji EREV, czyli połączenie samochodu elektrycznego z silnikiem benzynowym. Jednostka spalinowa doładowuje baterię, a pojazd jeździ dzięki silnikowi elektrycznemu. Silnik benzynowy ma moc 217 KM i moment 310 Nm. Bateria o pojemności 28,4 kWh pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na dystansie do 235 km. Zasięg maksymalny S-Seven to 1 250 km.
KOVE
Motoryzacyjna ekspansja z Kraju Środka nie ogranicza się wyłącznie do samochodów. Od ubiegłego roku w Polsce jest obecna motocyklowa marka KOVE, która powstała w 2017 roku i bardzo szybko znalazła się w czołówce rankingów sprzedaży motocykli w Chinach. W 2023 roku team KOVE wziął udział w Rajdzie DAKAR, uzyskując w debiucie przyzwoite wyniki; wszystkie trzy startujące motocykle ukończyły ten niezwykle trudny rajd. Na co dzień KOVE oferuje szeroką gamę motocykli o różnych pojemnościach silnika, od 125 do 800 cm³.
W ubiegłym roku zarejestrowano 150 motocykli KOVE. Plan na ten rok to 450 szt., a na przyszły aż 1000 szt. Aby osiągnąć tak ambitny cel marka rozwija sieć sprzedaży. W 2024 miała 14 dealerów, w 2025 ich liczba ma wzrosnąć do 20.
DFSK
W 2025 roku AADC wprowadzi na polski rynek samochody kolejnego producenta z Chin - DFSK. Marka ta powstała w 2003 roku, a jej centrala znajduje się w mieście Chongqing, jednym z największych centrów przemysłowych Chin. Firma koncentruje się na rozwoju technologii elektrycznych i hybrydowych.
Sieć sprzedaży DFSK obejmuje ponad 70 krajów. W Polsce, pod szyldem DFSK Auto, sprzedawane będą dwa modele osobowe: E5 czy FX600 oraz dwa dostawcze z zabudową skrzyniową: C31 oraz C32. Sieć sprzedaży marki liczy obecnie 10 dealerów, do końca roku ma ona wzrosnąć do 20 dealerów, a w 2026 roku – do 25. Plan sprzedaży zakłada rejestrację w tym roku ok. 1100 samochodów, w 2026 roku – 2000 szt., a w kolejnym – 3000 szt.
DFSK E5 to kompaktowy (o długości 4 760 mm), siedmiomiejscowy SUV hybrydowy typu plug-in. Według producenta, auto przejeżdża wyłącznie na napędzie elektrycznym do 87 km. Łączny zasięg modelu sięga 1150 km. Czas pełnego ładowania akumulatora wynosi około 4 godzin. Moc układu napędowego to 217 KM, (jednostka spalinowa 1,5l o mocy 102 KM oraz silnik elektrycznego o mocy jednostkowej 177 KM).
DFSK E5 został wyceniony na 153 900 zł. Auto ma gwarancję na 6 lat lub 150 tys. km.
DFSK FX 600 to również siedmioosobowy SUV, o długości nadwozia 4 720 mm. Auto dostępne jest z silnikiem benzynowym 1,5 l o mocy 177 KM i automatyczną, 6-biegową przekładnią biegów. Pojazd będzie można przystosować do zasilania LPG. FX 600 pozycjonowany jest w segmencie D, a jego cena zaczyna się od 139 900 zł. Gwarancja na ten model obejmuje 7 lat bądź 150 tys. km.
DFSK ma w swej ofercie również dwa samochody dostawcze: C31 z pojedynczą kabiną i skrzynią ładunkową o długości 2900 mm oraz C32 z podwójną kabiną i skrzynią o długości 2 260 mm. C31 kosztuje 81 200 zł netto, a C32 – 84 500 zł netto. Oba modele objęte są gwarancją na 4 lata lub 100 tys. km.
Foton
Powstała w 1996 roku firma jest największym chińskim producentem pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki, samochody dostawcze, pikapy, autobusy czy pojazdy maszyn budowlanych.
W Polsce AADC będzie sprzedawać pikapy marki Foton, modele: Tunland G7, Tunland V7 oraz Tunland V9. Pojazdy te będą rywalizować na trudnym, niewielkim w naszym kraju rynku pikapów. W ubiegłym roku zarejestrowano zaledwie 4 627 aut tego typu.
Pikapy Fotona są dużymi pojazdami z podwójnymi kabinami: rozmiary modelu Tunland G7 to 5 340 mm długości i 1 940 mm szerokości, modelu Tunland V7 – 5 617 mm długości i 2 000 mm szerokości, a największy - Tunland V9 mierzy 5 617 mm długości oraz 2 090 mm szerokości. Wszystkie modele są wyposażone w napęd na cztery koła oraz w dwulitrowy silnik Diesla, z tym że napęd Tunlanda V7 oraz Tunlanda V9 to miękka hybryda.
Cena pikapa Tunland G7 w wersji z 6-biegową, manualną skrzynią biegów wynosi 109 900 zł netto, odmiany z 8-biegową przekładnią automatyczną - 119 900 zł netto. Prognozowana cena netto Tunlanda V7 to 174 900 zł, a Tunlanda V9 – 189 900 zł.