Klasyczne kabriolety pasja, prestiż i inwestycja w jednym
Kabriolety od lat kojarzą się z poczuciem wolności, prestiżem i wyjątkowym stylem. Dziś to nie tylko motoryzacyjne marzenie wielu kierowców, ale także coraz częściej dobra lokata kapitału. Ile kosztuje klasyczny kabriolet?
Na rynku wtórnym można znaleźć zarówno auta dostępne niemal dla każdego, jak i prawdziwe perełki dla kolekcjonerów. Najtańsze nieuszkodzone modele kupimy już za mniej niż 10 tys. zł. Przykładem jest Renault Megane I z 1998 r. w cenie 8150 zł. Z drugiej strony, kultowe egzemplarze, jak Chevrolet Corvette z 1961 r., osiągają już ceny przekraczające nawet 700 tys. zł.
Dla porównania, na rynku można spotkać takie oferty:
- Fiat Barchetta (1995) – 22 500 zł
- Fiat Barchetta (1995) – 22 500 zł
- Jaguar XJS (1995) – 68 500 zł
- Porsche 911 (1991) – 389 000 zł
- Triumph Spitfire (1979) – 30 000 zł
- Alfa Romeo Spider (1988) – 69 000 zł
- BMW E30 Cabrio (1990) – 99 000 zł
Kabriolety w popkulturze
Część modeli zyskała status legend dzięki filmom i słynnym kierowcom. James Dean rozsławił Porsche 356 Speedster, a Alfa Romeo Spider Duetto zyskała popularność dzięki „Absolwentowi”. Do ikon należą też m.in. Mercedes SL W113 Pagoda i Jaguar E-Type Roadster – uznawany za jeden z najpiękniejszych samochodów w historii.
Auta, które zyskują na wartości
Eksperci firmy Autoplac.pl podkreślają, że klasyczne kabriolety w dobrym stanie mogą być świetną inwestycją. Największy potencjał mają modele sportowe (Porsche), luksusowe (Mercedes SL) czy niszowe (Saab 900 Cabrio). Kluczowe znaczenie mają: oryginalny stan, niski przebieg, limitowana produkcja i dobrze udokumentowana historia.
Kupując klasyczny kabriolet nie wystarczy kierować się jego wyglądem. To inwestycja, która wymaga dokładnego sprawdzenia stanu technicznego. Najważniejsze są oryginalne podzespoły i brak poważnych napraw blacharskich. To właśnie one decydują o wartości auta
Ograniczona podaż, rosnący popyt
Choć zainteresowanie kabrioletami rośnie, ich liczba na rynku jest ograniczona. W serwisach ogłoszeniowych coraz trudniej znaleźć zadbane egzemplarze z lat 80. i 90. To sprawia, że ceny systematycznie idą w górę.
Klasyki na żywo – MotoClassic Wrocław
Już 23–24 sierpnia w Zamku Topacz odbędzie się wydarzenie MotoClassic Wrocław, gromadzące ponad 500 zabytkowych pojazdów. Wśród nich znajdą się także rzadkie kabriolety – m.in. Tatra 30 z 1926 roku, uchodząca za ikonę motoryzacji międzywojennej.