Mercedes eSprinter - dostawa z czystą energią
Elektromobilność to zjawisko dotykające wszystkich sfer motoryzacji, także pojazdów dostawczych. Tym razem przedstawiamy Mercedesa eSprintera, czyli bezemisyjną wersję popularnego auta użytkowego.
Mercedes Sprinter zadebiutował w 1995 roku, jako następca dostawczego modelu T1, nazywanego w Polsce potocznie „kaczką”. Bliźniaczym modelem Sprintera I generacji był Volkswagen LT II. Obecnie w produkcji jest trzecia generacja Sprintera, nosząca oznaczenie producenta V530, wytwarzana od 2018 roku. Pojazd nie jest już bliźniakiem dostaczego Volkswagena.
Mercedes eSprinter – bateria, zasięg, moc
Zeroemisyjna odmiana Sprintera oferowana jest w trzech wersjach pojemności baterii oraz w dwóch wariantach mocy. Podstawowy eSprinter ma baterię o pojemności netto 56 kWh, średnia wersja 81 kWh, a największa 113 kWh. Elektryczny dostawczak z Niemiec może, w każdym wariancie pojemności baterii, występować w wersji o mocy 136 oraz 204 koni mechanicznych. Zasięg eSprintera 56 kWh 136 KM według producenta wynosi 217 km, w przypadku odmiany 81 kWh 136 KM – 307 km, zaś w wariancie z baterią o pojemności 113 kWh 452 km.
Potencjalni użytkownicy Sprintera nie są jednak skazani wyłącznie na wersje elektryczne. Popularnego dostawczaka z Dusseldorfu można nabyć także lub przede wszystkim z silnikiem wysokoprężnym. Do dyspozycji klientów są następujące warianty dwulitrowego diesla: 311 CDI 114 KM, 315 CDI 150 KM, 317 CDI 170 KM oraz 319 CDI 190 KM.
Mercedes eSprinter – wymiary, funkcjonalność
Sprinter z napędem elektrycznym oferowany jest w Polsce wyłącznie jako furgon czterodrzwiowy. W wersji Standard H1 Mercedes eSprinter ma 5932 mm długości, 2175 mm szerokości i 2331 mm wysokości oraz rozstaw osi mierzący 3665 mm. Pojemność przestrzeni ładunkowej eSprintera Standard H1 to 9 metrów sześciennych.
Większy wariant, określany w nazewnictwie Mercedesa jako długi, z dachem H2, ma następujące wymiary: 6967 mm długości, 2175 mm wysokości i wysokość 2616 mm. Rozstaw osi długiego eSprintera to 4325 mm, a pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 14 metrów sześciennych.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Mercedes eSprinter – cena
Ceny Mercedesa eSprintera w zależności od wersji wahają się od 127 920 zł do 330 913 zł. Wersja Standard H1 z 56 kWh 136 KM, w specyfikacji bazowej Pro kosztuje 341 817 zł, odmiana Długi H2 z tym samym napędem - 387 817 zł, a z największą baterią 113 kWh 488 978 zł.
Mocniejsza wersja 204-konna, w wersji Standard H1, z baterią 56 kWh, wyceniona została na 345 753 zł. Z kolei wariant Długi H2 81 kWh 204 KM to wydatek rzędu 393 108 zł, a odmiana z największą baterią 113 kWh 204 KM to już koszt 484 128 zł. Powyższe ceny dotyczą bazowej wersji wyposażenia Pro.
Mercedes eSprinter – podsumowanie
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce kuleje w ostatnim czasie, na co ogromny wpływ miało wcześniejsze zakończenie programu dopłat do ich zakupu z programu Mój Elektryk, finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Nowe rozdanie, czyli ogłoszony w lutym br. kolejny program funduszu, o nazwie NaszEauto nie poprawi tej sytuacji, a wręcz jeszcze ją pogorszy, gdyż o dopłaty do elektryków (wyłącznie samochodów osobowych) mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, zaś firmy zajmujące się leasingiem, czy wynajmem pojazdów już nie.
Ograniczenie programu dopłat dotknie więc siłą rzeczy także sprzedaży elektrycznych modeli dostawczych. A że i tak była słaba, nie tylko w Polsce, świadczyć może wycofanie się Volkswagena z produkcji eCraftera, czyli odmiany bezemisyjnej rywala Mercedesa eSprintera. Marka z gwiazdą na masce zrobiła inaczej niż konkurent, gdyż zwiększyła liczbę dostępnych wersji mocy, pojemności baterii oraz możliwości przewozowych. Według danych IBRM Samar w 2024 roku udział elektrycznej wersji (261 szt.) w całej sprzedaży Sprintera (6132 szt.) wyniósł jedynie 4,3 proc. Jednak blisko pół miliona złotych za wariant długi H2 z baterią 113 kWh to naprawdę bardzo dużo i bez dopłat będzie ciężko osiągnąć satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Alternatywą dla Mercedesa eSprintera mogą być m.in. Renault Master E-Tech, Ford E-Transit, modele Stellantisa, czyli Fiat eDucato i spółka, a także Maxus e-Deliver 9. A gwiazda, no cóż… Prestiż kosztuje.
zdjęcia: Krzysztof Panek