Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Mercedes eSprinter - dostawa z czystą energią

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
11 Lut '25 (aktualizacja 21 Mar '25)
Mercedes eSprinter - dostawa z czystą energiąŹródło: IBRM Samar

Elektromobilność to zjawisko dotykające wszystkich sfer motoryzacji, także pojazdów dostawczych. Tym razem przedstawiamy Mercedesa eSprintera, czyli bezemisyjną wersję popularnego auta użytkowego.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar
Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Mercedes Sprinter zadebiutował w 1995 roku, jako następca dostawczego modelu T1, nazywanego w Polsce potocznie „kaczką”. Bliźniaczym modelem Sprintera I generacji był Volkswagen LT II. Obecnie w produkcji jest trzecia generacja Sprintera, nosząca oznaczenie producenta V530, wytwarzana od 2018 roku. Pojazd nie jest już bliźniakiem dostaczego Volkswagena.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Mercedes eSprinter – bateria, zasięg, moc

Zeroemisyjna odmiana Sprintera oferowana jest w trzech wersjach pojemności baterii oraz w dwóch wariantach mocy. Podstawowy eSprinter ma baterię o pojemności netto 56 kWh, średnia wersja 81 kWh, a największa 113 kWh. Elektryczny dostawczak z Niemiec może, w każdym wariancie pojemności baterii, występować w wersji o mocy 136 oraz 204 koni mechanicznych. Zasięg eSprintera 56 kWh 136 KM według producenta wynosi 217 km, w przypadku odmiany 81 kWh 136 KM – 307 km, zaś w wariancie z baterią o pojemności 113 kWh 452 km.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Potencjalni użytkownicy Sprintera nie są jednak skazani wyłącznie na wersje elektryczne. Popularnego dostawczaka z Dusseldorfu można nabyć także lub przede wszystkim z silnikiem wysokoprężnym. Do dyspozycji klientów są następujące warianty dwulitrowego diesla: 311 CDI 114 KM, 315 CDI 150 KM, 317 CDI 170 KM oraz 319 CDI 190 KM.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Mercedes eSprinter – wymiary, funkcjonalność

Sprinter z napędem elektrycznym oferowany jest w Polsce wyłącznie jako furgon czterodrzwiowy. W wersji Standard H1 Mercedes eSprinter ma 5932 mm długości, 2175 mm szerokości i 2331 mm wysokości oraz rozstaw osi mierzący 3665 mm. Pojemność przestrzeni ładunkowej eSprintera Standard H1 to 9 metrów sześciennych.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Większy wariant, określany w nazewnictwie Mercedesa jako długi, z dachem H2, ma następujące wymiary: 6967 mm długości, 2175 mm wysokości i wysokość 2616 mm. Rozstaw osi długiego eSprintera to 4325 mm, a pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 14 metrów sześciennych.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Mercedes eSprinter – cena

Ceny Mercedesa eSprintera w zależności od wersji wahają się od 127 920 zł do 330 913 zł. Wersja Standard H1 z 56 kWh 136 KM, w specyfikacji bazowej Pro kosztuje 341 817 zł, odmiana Długi H2 z tym samym napędem - 387 817 zł, a z największą baterią 113 kWh 488 978 zł.

Mocniejsza wersja 204-konna, w wersji Standard H1, z baterią 56 kWh, wyceniona została na 345 753 zł. Z kolei wariant Długi H2 81 kWh 204 KM to wydatek rzędu 393 108 zł, a odmiana z największą baterią 113 kWh 204 KM to już koszt 484 128 zł. Powyższe ceny dotyczą bazowej wersji wyposażenia Pro.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Mercedes eSprinter – podsumowanie

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce kuleje w ostatnim czasie, na co ogromny wpływ miało wcześniejsze zakończenie programu dopłat do ich zakupu z programu Mój Elektryk, finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Nowe rozdanie, czyli ogłoszony w lutym br. kolejny program funduszu, o nazwie NaszEauto nie poprawi tej sytuacji, a wręcz jeszcze ją pogorszy, gdyż o dopłaty do elektryków (wyłącznie samochodów osobowych) mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, zaś firmy zajmujące się leasingiem, czy wynajmem pojazdów już nie.

Mercedes eSprinterŹrodło: IBRM Samar

Ograniczenie programu dopłat dotknie więc siłą rzeczy także sprzedaży elektrycznych modeli dostawczych. A że i tak była słaba, nie tylko w Polsce, świadczyć może wycofanie się Volkswagena z produkcji eCraftera, czyli odmiany bezemisyjnej rywala Mercedesa eSprintera. Marka z gwiazdą na masce zrobiła inaczej niż konkurent, gdyż zwiększyła liczbę dostępnych wersji mocy, pojemności baterii oraz możliwości przewozowych. Według danych IBRM Samar w 2024 roku udział elektrycznej wersji (261 szt.) w całej sprzedaży Sprintera (6132 szt.) wyniósł jedynie 4,3 proc. Jednak blisko pół miliona złotych za wariant długi H2 z baterią 113 kWh to naprawdę bardzo dużo i bez dopłat będzie ciężko osiągnąć satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Alternatywą dla Mercedesa eSprintera mogą być m.in. Renault Master E-Tech, Ford E-Transit, modele Stellantisa, czyli Fiat eDucato i spółka, a także Maxus e-Deliver 9. A gwiazda, no cóż… Prestiż kosztuje.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Podziel się ze znajomymi