Porsche Cayenne Coupe – hybryda plug-in z V8-ką
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Jest pierwszym w historii i zarazem największym SUV-em marki. Porsche Cayenne z zasady – jak przystało na auta ze Stuttgartu-Zuffenhausen – wyposażane jest w mocne silniki. Ale to, co potrafi 739 konna hybryda oparta na silniku 4.0 V8, przerasta ludzkie pojęcie.
Porsche Cayenne zadebiutowało w 2002 roku, gdy rynek SUV-ów jeszcze raczkował. Był wówczas rywalem dla takich modeli, jak BMW X5 oraz Mercedes ML. Od tamtej pory rynek bardzo się zmienił i mamy dziś SUV-y każdej wielkości i klasy, także budżetowe. Porsche Cayenne to jednak zdecydowanie SUV segmentu premium, luksusowy, mocny i prestiżowy. W 2019 roku do oferty dołączyła odmiana ze ściętym tyłem nadwozia, nazwana Cayenne Coupe.
Porsche Cayenne Coupe – wymiary, funkcjonalność
Odmiana Cayenne Coupe ma 4930 mm długości, 1995 mm szerokości i 1636 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2895 mm, a prześwit mierzy 186 mm. Bagażnik ma pojemność 434 litrów, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1344 litrów.
Porsche Cayenne Coupe – silnik, moc, napęd
Porsche Cayenne Coupe oferowane jest z silnikami benzynowymi 3.0 V6 oraz 4.0 V8. Najmniejszy silnik 3.0 V6 osiąga moc 353 koni mechanicznych, zaś jednostka 4.0 V8 – w zależności od wersji auta – od 474 do 500 KM. Na wspomnianych jednostkach oparte są hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Są trzy warianty hybryd PHEV: 3.0 470 KM, 3.0 519 KM oraz 4.0 739 KM. W każdej wersji silnikowej Porsche Cayenne ma napęd 4x4.
Porsche Cayenne Coupe – cena
Żeby stać się użytkownikiem nowego Porsche Cayenne Coupe trzeba dysponować kwotą co najmniej 497 tys. zł za auto z silnikiem 3.0 353 KM. Cayenne Coupe S 4.0 474 KM kosztuje 614 tys. zł, zaś wariant GTS 4.0 500 KM wyceniony został na 713 tys. zł. Hybrydowa wersja E-Hybrid 3.0 470 KM kosztuje 522 tys. zł, a odmiana S E-Hybrid 3.0 519 KM to koszt rzędu 605 tys. zł. Najmocniejsza, topowa wersja Turbo E-Hybrid kosztuje 932 tys. zł, zaś z pakietem GT nieco ponad milion złotych.
Porsche Cayenne Coupe – wrażenia z jazdy
Jazda flagowym SUV-em Porsche w wersji Turbo E-Hybrid to prawdziwa przyjemność, zaś o prowadzeniu tego auta można mówić wyłącznie w superlatywach. Cayenne Coupe zachowuje świetną równowagę pomiędzy komfortem, a sportowymi osiągami. Auto zachowuje się tak, jak przystało na prawdziwe Porsche: sprawnie pokonuje kolejne zakręty, świetnie trzyma się asfaltu i jest bardzo dynamiczne. Każdy manewr jaki wykonuje, jest stabilny i pewny. Ciężko jest wyprowadzić Cayenne Coupe z równowagi, nawet w trakcie szybkiej jazdy wąskimi i krętymi drogami.
Naturalnie powyższe nie oznacza, że prowadzenie Cayenne Coupe Turbo E-Hybrid jest pozbawione adrenaliny. Wręcz przeciwnie, jeździe hybrydowym Cayenne Coupe towarzyszą duże emocje, ale to akurat otrzymujemy w standardzie w każdym modelu Porsche. Cayenne Coupe Turbo E-Hybrid, choć nominalnie jest SUV-em, nie jest autem przeznaczonym do off-roadu, zwłaszcza w ekstremalnym, hybrydowym wydaniu. Jednak w lekkim terenie, czyli czymś pomiędzy wyższym krawężnikiem, a płytszą kałużą, auto sobie jak najbardziej poradzi. Imponujące są osiągi auta: przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 3,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna to aż 305 km/h. Pojemność baterii brutto wynosi 25,9 kWh, a zasięg na prądzie według WLTP wynosi 72 km. Kto by jednak kupował tak piekielnie mocne auto, by jeździć tylko na prądzie, czy przejmować się zużyciem paliwa. Napęd hybrydowy ma obniżyć emisję CO2, a nie uczynić z Cayenne oszczędną hybrydę. To auto ma dawać jak najwięcej frajdy z jazdy i świetnie się z tego wywiązuje.
Porsche Cayenne Coupe – podsumowanie
Cayenne oprócz mniejszego Macana, to jeden z najczęściej kupowanych modeli Porsche. Wersja Coupe dobrze się przyjęła na rynku i w Polsce jest częściej wybierana niż klasyczny SUV. Uwaga klientów Porsche skupiła się na tym modelu zwłaszcza w sytuacji, gdy nowa generacja Macana stała się wyłącznie elektryczna, co wielu fanów marki zniechęciło. Konkurencja Porsche Cayenne Coupe to pokrewne modele: Audi Q7 i Volkswagen Touareg, a także m.in. Mercedes GLE Coupe, BMW X6, czy Range Rover Sport. Po modernizacji w 2023 roku Cayenne wciąż ma się świetnie i jest dobrym wyborem w swoim segmencie E-SUV premium.
zdjęcia: Krzysztof Panek