Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1749206704685 3.0.14

Renault Master - walka o prymat w segmencie

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
10 Cze '25 (aktualizacja 11 Cze '25)
Średnia ocena8.2
Renault Master - walka o prymat w segmencieŹródło: IBRM Samar
8.2Śr. ocena

Ten największy model dostawczy Renault zadebiutował ponad 40 lat temu. Master to jedno z najpopularniejszych aut użytkowych w Europie, a w Polsce od lat król segmentu. Czy uda mu się pozostać vanem nr 1

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

W 1980 roku marka Renault rozpoczęła produkcję średniego modelu dostawczego Trafic, a rok później oferta została rozszerzona o większy pojazd użytkowy o nazwie Master. Oba modele odniosły w Europie duży sukces, skutecznie konkurując z rywalami z Niemiec, Francji czy Włoch. Renault Master jest pojazdem typu LCV (Light Commercial Vehicle), czyli o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Czwarta generacja Renault Master oferowana jest od 2024 roku.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Renault Master – silniki, moc

Francuski samochód dostawczy oferowany jest z turbodieslem 2.0 Blue dCi, w kilku wariantach mocy: 105, 130, 150 oraz 170 koni mechanicznych. Master oferowany jest także w wersji E-Tech, czyli elektrycznej i tutaj występują dwa warianty baterii. Master E-Tech Short Range ma baterię o pojemności 40 kWh i według producenta na jednym naładowaniu może pokonać dystans do 174 kilometrów. Mocniejsza odmiana Long Range z baterią 87 kWh, pozwala przejechać ok. 350 km (dane producenta).

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Renault Master – wymiary, funkcjonalność

Dwadzieścia wersji nadwoziowych o pojemności od 11 do 22 m3 to oferta Renault Master, która powinna zadowolić wielu potencjalnych użytkowników tego pojazdu. W gamie są furgony w dwóch wariantach długości i trzech wysokości oraz podwozia do zabudowy w różnych konfiguracjach, w tym m.in. z pojedynczą bądź podwójną kabiną. Master oferowany jest także w wersji skrzyniowej oraz jako wywrotka.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Jedną z bardziej funkcjonalnych konfiguracji Mastera jest wariant furgon 4-drzwiowy L3H2, którego długość wynosi 6311 mm, szerokość 2080 mm, wysokość 2500 mm, zaś rozstaw osi to 4215 mm. Krótsza odmiana furgonu L2H2 ma rozstaw osi mierzący 3585 mm i 5681 mm długości, zaś szerokość i wysokość jest identyczna jak w wersji L3H2. Pojemność krótszego Mastera L2H2 wynosi 10,8 metra sześciennego, zaś wariant L3H2 ma pojemność 13 m3.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Renault Master – cena

Master furgon 4-drzwiowy L2H2 w specyfikacji Extra, ze 105-konnym silnikiem 2.0 Blue dCi, kosztuje od 168 633 zł. Przedłużony furgon L3H2 ze 150-konnym turbodieslem i automatem to wydatek rzędu 186 591 zł. Najdroższe są oczywiście Mastery E-Tech, czyli z napędem elektrycznym – furgon L3H2 z baterią 87 kWh, czyli wersja Long Range – kosztuje 292 986 zł.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Renault Master E-Tech – wrażenia

Wprawdzie jazda autem dostawczym to całkiem inne doświadczenie niż samochodem osobowym, jednak nowy Master IV generacji prowadzi się stabilnie i bardzo dobrze. Turbodiesel 2.0 o mocy 170 koni mechanicznych, czyli najmocniejsza wersja diesla dostępnego w Masterze sprawia, że nie brakuje mu mocy nawet przy pełnym obciążeniu. Manualna skrzynia o sześciu przełożeniach działa precyzyjnie, a dzięki sporej mocy auto jest całkiem elastyczne. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi ok. 9 l/100 km, a w mieście ok. 10,6 l/100 km. Materiały wykończeniowe - jak na pojazd użytkowy - są naprawdę przyzwoitej jakości i dobrze spasowane – nic tutaj nie stuka ani nie trzeszczy. Francuski przepis na sukces, czyli dobra jakość za rozsądne pieniądze, sprawdza się w przypadku Mastera świetnie, dlatego model ten od lat bije rekordy popularności w segmencie LCV, w Polsce będąc od lat liderem w swojej klasie.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Renault Master – podsumowanie

Master, czyli mistrz – nazwa zobowiązuje, a dostawczy model Renault od lat udowadnia wynikami sprzedaży, że zasługuje na ten tytuł, będąc przy tym prawdziwym mistrzem funkcjonalności. Według danych IBRM Samar w 2024 i 2025 roku Renault Master był najczęściej kupowanym w Polsce pojazdem dostawczym o DMC do 3,5 tony. Na największego rywala wyrasta aktualnie Toyota Proace Max, czyli klon Fiata Ducato, która sprzedaje się coraz lepiej. Ma na to wpływ renoma japońskiej marki, choć sam model jest raczej włosko-francuski.

Renault Master L3H2 ExtraŹródło: IBRM Samar

Poza konkurencją z grupy Stellantis: Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Fiat Ducato, Master rywalizuje z Volkswagenem Crafterem, MAN-em TGE, Mercedesem Sprinterem oraz Fordem Transitem. Rywalem Mastera jest także Iveco Daily. Z europejskimi modelami LCV konkurować próbuje także chiński Maxus Deliver 9, jednak na razie, mimo atrakcyjnej ceny, z mizernym skutkiem. Renault Master IV to samochód nowoczesny, dopracowany, rozsądnie na tle konkurencji wyceniony, dzięki czemu odnosi tak spektakularne sukcesy sprzedażowe.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Renault Master IV

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
7/10
Cena
7/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi