Lexus IS 300h F Sport: tylnonapędówka z klasą

Testy i prezentacje
22 Lut '21
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

IS to udany model japońskiej marki, obecny na rynku od ponad 20 lat. Rywalizuje z ikonami segmentu D premium, jak np. BMW serii 3. Obecna generacja ma już 7 lat, więc czas najwyższy na następcę.

Źródło: IBRM Samar

Lexus IS zadebiutował podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie w 1998 roku, zaś w Europie pojawił się w 1999 r. Nazwa modelu to skrót od „Intelligent Sport”. Drugie wcielenie IS-a wytwarzano w latach 2005-2012. Trzecie pokolenie zadebiutowało w 2013 roku, zaś w 2017 auto przeszło face lifting. Wszystkie trzy generacje produkowane były z nadwoziem sedan, II wcielenie także w wersji cabrio, zaś IS I występował także z nadwoziem typu sportowe kombi. Lexus IS III produkowany jest wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan.

Źródło: IBRM Samar

Styl

Trzecie wcielenie IS-a jest kontynuatorem stylistycznej koncepcji L-Finesse Lexusa, według której zaprojektowany był jego poprzednik. Jako pierwowzór koncepcyjny posłużył prototyp Lexusa LF-CC, który zaprezentowano rok przed premierą IS III. Wizualnie trzecia generacja modelu upodobniła się do innych modeli w gamie japońskiego producenta. Auto ma muskularną, a zarazem sportową i dynamiczną linię oraz ostre rysy. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z autem o usportowionym charakterze, szczególnie w wersji F Sport. Całości dopełniają 18 calowe felgi aluminiowe, zaprojektowane specjalnie dla tej odmiany.

Źródło: IBRM Samar

W stosunku do poprzednika stylistyka III generacji IS-a jest bardziej drapieżna. Pełno tutaj uciętych łuków, „ostrych” linii i przetłoczeń. Podobnie jak u poprzedników sylwetka opiera się na kształcie klina. Jednak inaczej niż w przypadku drugiej generacji nie wznosi się ona aż po końce klapy bagażnika, a załamuje nieco tuż za tylną szybą. Przód auta, z potężną atrapą chłodnicy, nawiązuje stylistyką do większych modeli marki, podobnie zresztą jak stylistyka wnętrza, której główną cechą jest ponadczasowa prostota.

Źródło: IBRM Samar

Napęd

Lexus IS dostępny jest wyłącznie z napędem hybrydowym typu HEV (Hybrid Electric Vehicles), składającym się z silnika spalinowego o pojemności 2.5 litra oraz silnika elektrycznego umieszczonego z tyłu. Łączna moc to 223 konie mechaniczne napędzające tylną oś. Sprint do setki zajmuje autu 8,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Średnie zużycie paliwa według NEDC to 4,2 l/100 km, zaś poza miastem - 4,4 l/100 km.

Źródło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Opisywany model japońskiej marki należy do najmniejszych aut w swoim segmencie. Długość Lexusa IS wynosi 4665 mm, szerokość 1810 mm, wysokość 1430 mm. Rozstaw osi liczy 2800 mm, zaś prześwit 135 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 450 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Technologia

Wnętrze Lexusa IS utrzymane jest w typowym dla marki, nowoczesnym stylu. Standardowym wyposażeniem auta jest siedmiocalowy wyświetlacz multimedialny z pakietem GPS oraz w zaawansowany system nagłośnienia marki Pioneer. Multimedia obsługuje się za pomocą kontrolera w formie pokrętła. Jest także sterowanie głosowe i obsługa Bluetooth.

Prezentacja 360°

Lexus IS Sedan F-Sport

Pokaż prezentację 360°

Układ napędowy posiada trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. W wersji F Sport auto ma zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM). Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, japońskie auto wyposażone jest w: ABS, systemy kontroli trakcji (TRC), system rozdzielający siłę hamowania (EBD), system wspomagania hamowania awaryjnego (BA) oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC)

Źródło: IBRM Samar

Koszty

Ceny Lexusa IS w Polsce zaczynają się od 174 900 zł, za wersję Elegance. Testowana przez nas odmiana F Sport wyceniona została na 201 900 zł. Topowa odmiana Prestige, to wydatek rzędu minimum 244 900 zł. Cały diabeł tkwi w szczegółach wyposażenia, gdyż jak już wspomnieliśmy, Lexus IS dostępny jest wyłącznie z jednym napędem hybrydowym o mocy 223 KM i napędem na tylną oś. Na pakiet stylizacyjny F Sport składają się m.in. aluminiowe nakładki pedałów i metaliczne wstawki wewnątrz oraz emblematy wersji na nadkolach i zmodyfikowany przedni zderzak.

Źródło: IBRM Samar

Podsumowanie

Lexus IS będzie ciekawą alternatywą dla osób, które niekoniecznie chcą jeździć autem niemieckiej konkurencji. A do tej ostatniej należą: Audi A4, BMW serii 3 oraz Mercedes klasy C. Poważnymi rywalami IS-a, są także: Volvo S60 i Jaguar XE. Zważywszy jednak, że nie wszyscy rywale Lexusa dostępni są z napędem hybrydowym, konkurencja opisywanego auta kurczy się do BMW serii 3, oferowanego m.in. jako hybryda typu PHEV o łącznej mocy 292 KM. Volvo S60 jest wprawdzie także dostępne w wersji hybrydowej ładowanej z gniazdka, jednak jest to odmiana Polestar Engineered o mocy 405 KM (cena 290 tys. zł), więc siłą rzeczy poza konkurencją.

Źródło: IBRM Samar

IS III to obecnie jeden z najstarszych modeli w gamie Lexusa i jego sprzedaż systematycznie słabnie. Według danych IBRM Samar jeszcze w 2018 roku udział modelu IS w całej sprzedaży Lexusa w Polsce wyniósł 11,45 proc., by w 2019 roku spaść do 5,38 proc. To daleka, siódma lokata. Pokazuje to jednoznacznie, że rynek w tym segmencie jest bardzo wymagający i japoński producent powinien pomyśleć o szybkim wprowadzeniu następcy.

Źródło: IBRM Samar

Tagi