Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Lexus IS 300h F Sport: tylnonapędówka z klasą

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
1 Cze '20 (aktualizacja 22 Lut '21)
Lexus IS 300h F Sport: tylnonapędówka z klasąŹródło: IBRM Samar

IS to udany model japońskiej marki, obecny na rynku od ponad 20 lat. Rywalizuje z ikonami segmentu D premium, jak np. BMW serii 3. Obecna generacja ma już 7 lat, więc czas najwyższy na następcę.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Lexus IS zadebiutował podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie w 1998 roku, zaś w Europie pojawił się w 1999 r. Nazwa modelu to skrót od „Intelligent Sport”. Drugie wcielenie IS-a wytwarzano w latach 2005-2012. Trzecie pokolenie zadebiutowało w 2013 roku, zaś w 2017 auto przeszło face lifting. Wszystkie trzy generacje produkowane były z nadwoziem sedan, II wcielenie także w wersji cabrio, zaś IS I występował także z nadwoziem typu sportowe kombi. Lexus IS III produkowany jest wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Styl

Trzecie wcielenie IS-a jest kontynuatorem stylistycznej koncepcji L-Finesse Lexusa, według której zaprojektowany był jego poprzednik. Jako pierwowzór koncepcyjny posłużył prototyp Lexusa LF-CC, który zaprezentowano rok przed premierą IS III. Wizualnie trzecia generacja modelu upodobniła się do innych modeli w gamie japońskiego producenta. Auto ma muskularną, a zarazem sportową i dynamiczną linię oraz ostre rysy. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z autem o usportowionym charakterze, szczególnie w wersji F Sport. Całości dopełniają 18 calowe felgi aluminiowe, zaprojektowane specjalnie dla tej odmiany.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

W stosunku do poprzednika stylistyka III generacji IS-a jest bardziej drapieżna. Pełno tutaj uciętych łuków, „ostrych” linii i przetłoczeń. Podobnie jak u poprzedników sylwetka opiera się na kształcie klina. Jednak inaczej niż w przypadku drugiej generacji nie wznosi się ona aż po końce klapy bagażnika, a załamuje nieco tuż za tylną szybą. Przód auta, z potężną atrapą chłodnicy, nawiązuje stylistyką do większych modeli marki, podobnie zresztą jak stylistyka wnętrza, której główną cechą jest ponadczasowa prostota.

Lexus IS300h F-SportŹrodło: IBRM Samar

Napęd

Lexus IS dostępny jest wyłącznie z napędem hybrydowym typu HEV (Hybrid Electric Vehicles), składającym się z silnika spalinowego o pojemności 2.5 litra oraz silnika elektrycznego umieszczonego z tyłu. Łączna moc to 223 konie mechaniczne napędzające tylną oś. Sprint do setki zajmuje autu 8,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Średnie zużycie paliwa według NEDC to 4,2 l/100 km, zaś poza miastem - 4,4 l/100 km.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Opisywany model japońskiej marki należy do najmniejszych aut w swoim segmencie. Długość Lexusa IS wynosi 4665 mm, szerokość 1810 mm, wysokość 1430 mm. Rozstaw osi liczy 2800 mm, zaś prześwit 135 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 450 litrów.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Technologia

Wnętrze Lexusa IS utrzymane jest w typowym dla marki, nowoczesnym stylu. Standardowym wyposażeniem auta jest siedmiocalowy wyświetlacz multimedialny z pakietem GPS oraz w zaawansowany system nagłośnienia marki Pioneer. Multimedia obsługuje się za pomocą kontrolera w formie pokrętła. Jest także sterowanie głosowe i obsługa Bluetooth.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Układ napędowy posiada trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. W wersji F Sport auto ma zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM). Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, japońskie auto wyposażone jest w: ABS, systemy kontroli trakcji (TRC), system rozdzielający siłę hamowania (EBD), system wspomagania hamowania awaryjnego (BA) oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC)

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Koszty

Ceny Lexusa IS w Polsce zaczynają się od 174 900 zł, za wersję Elegance. Testowana przez nas odmiana F Sport wyceniona została na 201 900 zł. Topowa odmiana Prestige, to wydatek rzędu minimum 244 900 zł. Cały diabeł tkwi w szczegółach wyposażenia, gdyż jak już wspomnieliśmy, Lexus IS dostępny jest wyłącznie z jednym napędem hybrydowym o mocy 223 KM i napędem na tylną oś. Na pakiet stylizacyjny F Sport składają się m.in. aluminiowe nakładki pedałów i metaliczne wstawki wewnątrz oraz emblematy wersji na nadkolach i zmodyfikowany przedni zderzak.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar

Podsumowanie

Lexus IS będzie ciekawą alternatywą dla osób, które niekoniecznie chcą jeździć autem niemieckiej konkurencji. A do tej ostatniej należą: Audi A4, BMW serii 3 oraz Mercedes klasy C. Poważnymi rywalami IS-a, są także: Volvo S60 i Jaguar XE. Zważywszy jednak, że nie wszyscy rywale Lexusa dostępni są z napędem hybrydowym, konkurencja opisywanego auta kurczy się do BMW serii 3, oferowanego m.in. jako hybryda typu PHEV o łącznej mocy 292 KM. Volvo S60 jest wprawdzie także dostępne w wersji hybrydowej ładowanej z gniazdka, jednak jest to odmiana Polestar Engineered o mocy 405 KM (cena 290 tys. zł), więc siłą rzeczy poza konkurencją.

Lexus IS300h F-SportŹrodło: IBRM Samar

IS III to obecnie jeden z najstarszych modeli w gamie Lexusa i jego sprzedaż systematycznie słabnie. Według danych IBRM Samar jeszcze w 2018 roku udział modelu IS w całej sprzedaży Lexusa w Polsce wyniósł 11,45 proc., by w 2019 roku spaść do 5,38 proc. To daleka, siódma lokata. Pokazuje to jednoznacznie, że rynek w tym segmencie jest bardzo wymagający i japoński producent powinien pomyśleć o szybkim wprowadzeniu następcy.

Lexus is300hŹrodło: IBRM Samar
Podziel się ze znajomymi