Ford Kuga III: nowe wcielenie bestselleru

Testy i prezentacje
17 Lut '21
Redakcja
Źródło: FotoArt Lukas Nazdraczew

Konkurencja w segmencie kompaktowych SUV-ów jest duża. Przed Fordem Kuga III stoi niełatwe zadanie zostania godnym następcą wcześniejszych generacji. I ma na to poważne widoki.

Ford Kuga pierwszej generacji zadebiutował w 2008 roku jako crossover przeznaczony na rynki europejskie. Technicznie spokrewniony był z kompaktowym Focusem. Druga generacja, zaprezentowana w 2012 roku w ramach strategii „One Ford”, stała się modelem globalnym. W USA auto znane jest pod nazwą Ford Escape.

Kuga I i II odniosły duży sukces sprzedażowy i cieszą się do dziś sporą popularnością na rynku wtórnym. Przed amerykańskim producentem stanęło więc trudne zadanie stworzenia auta, które powtórzy sukces poprzedników. I wszystko wskazuje na to, że nowa Kuga, zaprezentowana w 2019 roku, ma wszystko co niezbędne, by kontynuować dobrą sprzedaż Forda w tym wymagającym i mocno obsadzonym segmencie.

Styl

Pierwsza Kuga miała dość obłe kształty, podczas gdy druga generacja modelu stała się nieco kanciastym SUV-em, w stylu amerykańskim. Po latach Ford postanowił wrócić do miękkich, zaokrąglonych linii, czego przykładem jest Kuga III. Od pierwszego spojrzenia nikt nie będzie miał wątpliwości, że to auto marki Ford. Zdradza je zwłaszcza charakterystyczny grill i reflektory, do złudzenia podobne do tych, jakie mają popularne, europejskie modele marki.

Prezentacja 360°

Ford Kuga SUV ST-Line X

Pokaż prezentację 360°

Napęd

Gama jednostek napędowych Forda Kugi obejmuje silniki benzynowe Ecoboost o pojemności 1,5 litra o mocach 120 oraz 150 KM oraz diesle EcoBlue: 1,5 120 KM oraz dwulitrowy silnik o mocy 150 bądź 190 KM. Na uwagę zasługuje także napęd hybrydowy typu plug-in, składający się z silnika benzynowego o pojemności 2,5 litra oraz jednostki elektrycznej, o łącznej mocy 225 KM. Hybrydowa Kuga wyposażona jest w automatyczną skrzynię bezstopniową eCVT. Odmiany z napędem spalinowym dostępne są z manualną sześciobiegową skrzynią lub z ośmiostopniowym automatem. W droższych wersjach ST-Line X i Vignale oraz wyłącznie ze 190 konnym dieslem, auto może mieć napęd AWD.

Jeśli chodzi o wersję hybrydową, w trybie elektrycznym można nią jeździć z prędkością do 135 km/h. Akumulatory litowo-jonowe mają pojemność 14,4 kWh, co według norm WLTP pozwala na przejechanie do 56 km. Pełne naładowanie z 230 woltowego gniazdka trwa ok. 4 godzin. Ford planuje więcej zelektryfikowanych wersji i pod koniec br. pojawić ma się hybryda z tym samym 2,5 litrowym silnikiem benzynowym, jednak będzie on współpracował z dużo mniejszym akumulatorem. Auto nie będzie ładowane z gniazdka. W chwili obecnej oferowana jest już tzw. miękka hybryda, składająca się z silnika diesla 2,0 EcoBlue o mocy 150 KM oraz alternatora i rozrusznika służących jako jeden moduł, który wspomaga tradycyjny, spalinowy silnik.

Źródło: FotoArt Lukas Nazdraczew

Funkcjonalność

Najnowsza Kuga powstała na platformie C2, tej samej, z której korzysta obecna generacja kompaktowego Forda Focusa. Auto urosło w stosunku do poprzednika. Kuga III jest o 9 cm dłuższa, 4,5 cm szersza i 2,3 cm niższa. Rozstaw osi jest o 2 cm dłuższy, zaś prześwit zmniejszył się o 50 mm i wynosi obecnie 137 mm. Zmieniły się zatem bardzo proporcje popularnego SUV-a. Bagażnik Kugi III z napędem spalinowym ma pojemność 475 litrów (Kuga II – 456 l), zaś w odmianie hybrydowej jest zmniejszony do 411 litrów. Niewielkie, ale jednak zwiększenie rozstawu osi sprawiło, że pasażerowie mają więcej miejsca na nogi. Dotyczy to zwłaszcza podróżujących na tylnej kanapie, która jest przesuwana.

Technologia

Deska rozdzielcza wydaje się być żywcem przeniesiona z kompaktowego Focusa. Kokpit jest prosty w obsłudze i przejrzysty. Łączność przez Android Auto i Apple CarPlay pozwala na połączenie auta ze smartfonem. Kompaktowy SUV Forda otrzymał także nowe, cyfrowe zegary, dzięki czemu jego wnętrze w pełni odpowiada aktualnym trendom i standardom.

Koszty

Ceny Forda Kuga zaczynają się od 104 900 zł za bazową wersję Trend z silnikiem 1,5 EcoBoost 120 KM i skrzynią automatyczną. Diesel 1,5 120 KM ze skrzynią automatyczną, w specyfikacji Titanium wyceniony został na 129 030 zł, zaś w wersji 190-konnej z napędem AWD - na 143 280 zł. Najtańsza hybryda kosztuje 156 900 zł. Topowa wersja Vignale AWD 2,0 EcoBlue 190 KM z automatyczną skrzynią biegów to wydatek rzędu 173 280 zł, zaś hybryda Vignale kosztuje 186 900 zł.

Źródło: FotoArt Lukas Nazdraczew

Podsumowanie

Moda na SUV-y trwa nieprzerwanie i żaden producent nie może sobie pozwolić na nieobecność w tej grupie aut. Mało tego, konkurenci co i raz wypuszczają nowe, bądź zmodernizowane wersje swoich aut i trzeba dotrzymywać tempa. To ostatnie bez wątpienia uda się trzeciej generacji Forda Kugi, która jest nowocześnie zaprojektowana i dobrze wyposażona.

Liczni rywale, do których należą m.in. Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Honda CR-V, SEAT Tarraco, Skoda Kodiaq, Citroen C5 Aircross, Renault Koleos, Opel Grandland X, Hyundai Tucson, Kia Sportage, mają się czego bać. Kuga III jest ładnym i nowoczesnym autem, które może sporo namieszać w segmencie. Według danych IBRM Samar, Kuga II była w Polsce trzecim, najczęściej wybieranym modelem Forda, po Focusie i Fieście. Naszym zdaniem Kuga III wyznacza nowy trend w projektowaniu SUV-ów i ma w sobie więcej sportowego charakteru niż wyglądu terenówki. Co za tym idzie, nowe auto ma mniejsze zdolności terenowe, za to świetnie poradzi sobie z szybką jazdą na autostradzie.

Tagi