Renault Megane E-Tech: kompaktowy plug-in
Megane, to produkowany od 1995 roku następca Renault 19. Model czwartej generacji zadebiutował w 2016 roku, zaś w ub. r. do oferty dołączyła odmiana E-Tech, czyli hybryda typu PHEV.
Megane jest jednym z najpopularniejszych modeli Renault. Ten kompakt zastąpił w połowie lat 90. popularną "19-kę". Do dziś francuska marka wyprodukowała ponad 7 mln egzemplarzy Megane. Model pierwszej generacji był wytwarzany w latach 1995-2003, Megane II - w okresie 2002-2009 roku, Megane nr III - od 2008 do 2016, zaś obecne, czwarte wcielenie modelu produkowane jest od 2016 roku. W 2020 r. auto poddano faceliftingowi.
Elektromobilny trend rynkowy nie ominął kompaktowego Renault, które obok modeli Clio, Captur i Arkana otrzymało napęd hybrydowy typu plug-in. To jednak nie wszystko, gdyż Megane IV jeszcze w tym roku odejdzie na emeryturę, by ustąpić nowej, całkowicie elektrycznej, generacji.
Styl
Megane IV stylistycznie przypomina inne modele marki, m.in. Talismana. Wśród swoich konkurentów niczym specjalnym się nie wyróżnia, choć z drugiej strony trudno mu cokolwiek zarzucić. Najatrakcyjniej prezentuje się usportowiona odmiana R.S., zwłaszcza w żółtym kolorze. Megane zostało wyposażone w światła z technologią 100 proc. LED Pure Vision, które zdecydowanie lepiej sprawdzają się na drodze, w charakterystycznym dla Renault układzie w kształcie litery C.
Po ubiegłorocznym faceliftingu auto otrzymało nowy zderzak i osłonę chłodnicy z chromowanymi elementami ozdobnymi. Przed nadkolami przednich kół pojawiły się wloty powietrza, które poprawiają aerodynamikę nadwozia. Boki odświeżonego Megane mają elementy ozdobne błotników i podświetlone klamki drzwi.
Napęd
Gama silnikowa auta obejmuje silnik benzynowy 1.0 TCe 115 KM oraz 1.3 TCe w wariantach 140 oraz 160 KM. Ten ostatni połączony jest z siedmiobiegowym, dwusprzęgłowym automatem. Ponadto kompakt Renault jest dostępny również z silnikiem wysokoprężnym 1,5 Blue dCi 115 KM. Trzystukonny silnik 1.8 TCe zarezerwowany jest dla usportowionej odmiany R.S.
Megane ma także hybrydową wersję E-Tech i takim autem mieliśmy przyjemność jeździć. Auto, rozwijające moc 160 KM, będzie można ładować z gniazdka. Napęd tej wersji składa się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra oraz dwóch jednostek elektrycznych.
Funkcjonalność
Wymiarami zewnętrznymi hybrydowa odmiana Megane niczym nie różni się od zwykłej wersji hatchback 5d. Długość auta wynosi 4359 mm, szerokość 1814 mm, wysokość 1447 mm, zaś rozstaw osi 2669 mm. Zasadnicza różnica jest jednak w pojemności bagażnika, która w „zwykłym” hatchbacku wynosi 402 litry, zaś w odmianie hybrydowej jedynie 261 litrów, czyli aż o 141 l mniej.
Jeśli jednak komuś niekoniecznie zależy na dużym bagażniku, a na funkcjonalności oraz oszczędności na paliwie dzięki użytkowaniu auta z napędem hybrydowym typu plug-in, Megane E-Tech będzie dobrym wyborem. To klasyczny kompaktowy hatchback z jego wszelkimi zaletami.
Technologia
W wyniku ubiegłorocznego faceliftingu w modelu Megane gruntownie zmodernizowano wnętrze, w konsekwencji czego auto zyskało nowy kokpit wraz z ekranem multimedialnym o przekątnej 9,3 cala. Panel klimatyzacji otrzymał pokrętła z wyświetlaniem temperatury. Są także całkiem nowe zegary, zaś ekran o przekątnej 10,2 cala ma możliwość wyświetlania komunikatów nawigacji. Auto wyposażone jest w system multimedialny Easy Link oraz nowe systemy bezpieczeństwa, jak m.in. awaryjne hamowanie z wykrywaniem pieszych, a także system autonomicznej jazdy poziomu 2.
Jazda
Pierwsze wrażenie po przejażdżce hybrydowym Megane było dalekie od zachwytu. Auto wydaje się ciężkie i jakby nieco „przymulone”. I faktycznie Megane E-Tech okazuje się cięższe od wersji benzynowej aż o 333 kg i waży 1530 kg. Po chwili przyzwyczajenia się do auta, wrażenie nieco ustępuje, zwłaszcza, gdy włączymy tryb jazdy Sport.
Komfortowe zawieszenie nie pozwala jednak na jazdę tak sportową jak w odmianie R.S. Trophy. Ale i nie po to stworzono hybrydę plug-in. Ma być ekologicznie i ekonomicznie. I jest. Baterie o pojemności 9,8 kWh pozwalają Megane E-Tech pokonać w trybie elektrycznym do 50 km w cyklu mieszanym oraz do 65 km w cyklu miejskim. Prędkość maksymalna auta, według producenta, to 175 km/h, zaś sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 9.4 sekundy.
Koszty
Ceny Renault Megane w bazowej specyfikacji Life, z podstawowym silnikiem benzynowym 1.0 TCe 115 KM zaczynają się od 72 900 zł. Bogato wyposażona odmiana R.S. Line z benzynową jednostką 1.3 TCe 140 KM, wyceniona została na 106 400 zł. Megane E-Tech w bazowej wersji Zen kosztuje od 122 900 zł, bogatszej Intens 129 900 zł, zaś w topowej R.S. Line 135 400 zł.
Podsumowanie
Renault Megane jest typowym przedstawicielem segmentu aut kompaktowych, czyli klasy niższej średniej. Ma mocnych konkurentów, jak m.in. Toyota Corolla, Opel Astra, Volkswagen Golf, Seat Leon, Skoda Octavia, Peugeot 308, Citroen C4, Kia Ceed, Hyundai i30 czy Ford Focus. Większość z nich jest oferowana w wersjach hybrydowych, więc takie posunięcie francuskiego producenta wydaje się jak najbardziej uzasadnione. Najpoważniejszym rywalem dla Megane E-Tech jest Toyota Corolla, oferowana jako klasyczna hybryda w dwóch wariantach mocy. Francuski kompakt zmierzyć się musi także z modelami z Grupy Volkswagena, które w nowym wydaniu są oferowane także jako hybrydy typu PHEV. Naszym zdaniem hybrydowe Renault Megane, to auto komfortowe, dobrze wyciszone, w miarę żwawe i bardzo ekonomiczne, dzięki czemu zasługujące na uwagę.
Konfigurator Renault Megane znaleźć można w Autokatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek