Citroen C4 - auto na dalekie trasy
Hatchback
Z pozoru kolejny kompaktowy crossover, jakich sporo na ulicach. A jednak, na tle konkurencji Citroen C4 wyróżnia się niebanalną stylistyką i komfortem jazdy, któremu rady nie dały nawet bieszczadzkie, dziurawe drogi.
Citroen C4 zadebiutował w 2004 roku i był wytwarzany jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, a na niektórych rynkach także jako sedan. W 2005 roku w plebiscycie na Europejski Samochód Roku (COTY) zajął 2. miejsce za Toyotą Prius II. W latach 2010-2020 Citroen produkował model C4 drugiej generacji. Aktualna, trzecia generacja Citroena C4 zaprezentowana została w połowie 2020 roku. I jak to często bywa u tego francuskiego producenta, auto wyróżnia się oryginalną stylistyką, która wywołuje skojarzenie z crossoverami. To jednak tylko złudzenie, a Citroen C4 III jest po prostu nowocześnie i ciekawie zaprojektowanym, kompaktowym hatchbackiem. Ktoś mógłby obruszyć się, że to niewiele, ale wbrew pozorom prostota (nie mylić z prostactwem) jest najtrudniejsza do osiągnięcia i wymaga wyrafinowanego kunsztu. W przypadku Citroena C4 można mówić w tym względzie o sukcesie.
Citroen C4 – silnik, moc, napęd
Gama jednostek napędzających Citroena C4 jest bogata i obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne, a także napęd elektryczny w wersji e-C4. Stawkę otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 100 KM. Pozostałe „benzyniaki”, to także jednostki 1.2 PureTech o mocach 130 Km oraz 156 KM.
Chętni na diesla do wyboru mają silnik wysokoprężny BlueHDi, dostępny w wariantach 110 KM oraz 130 KM. Odmiana elektryczna e-C4 osiąga moc 136 KM i według producenta na jednym naładowaniu może przejechać do 350 km.
Citroen C4 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Citroena C4, to: 4360 mm długości, 1800 mm szerokości, 1525 mm wysokości i rozstaw osi 2670 mm. Pojemność bagażnika, to 380 litrów. Auto wydaje się wąskie i dość wysokie. To jednak tylko wrażenie, gdyż C4 jest pełnowartościowym hatchbackiem segmentu C.
Citroen C4 – cena
Ceny Citroena C4 zaczynają się od 81 800 zł za auto z najmniejszym oferowanym silnikiem benzynowym, w bazowej specyfikacji Live Pack. Testowana przez nas odmiana Feel Pack, ze 130-konną jednostką benzynową, to koszt minimum 100 600 zł, zaś w topowej wersji Shine 1-6 100 zł. Chętni na 156 konnego benzyniaka dysponować muszą kwotą 118 500 zł (specyfikacja Shine wyłącznie)
C4-ka ze słabszym 110 konnym dieslem w bazowej specyfikacji Live Pack wyceniona została na 91 950 zł, zaś mocniejszy silnik 130 KM plus wyposażenie wersji C-Series, to wydatek rzędu 116 800 zł. Odmiana elektryczna e-C4 kosztuje od 142 400 – bazowy Live Pack, po 161 400 zł – topowa odmiana Shine.
Citroen C4 – wrażenia z jazdy
Kompaktowy "francuz" wydaje się na pierwszy rzut oka autem niepozornym, szczególnie w ciemnej barwie nadwozia. Jednak bliższe spojrzenie sprawia, że dostrzegamy jego niebanalną urodę, bogatą w atrakcyjne detale i zgrabnie poprowadzoną linię dachu. Wnętrze również cieszy zmysł wzroku, dzięki czemu z pogodą przyjmujemy do wiadomości fakt, że czasem stylistyka wygrywa z ergonomią. Co więcej, to nawet miłe nawiązanie do czasów, gdy projektanci mieli większy wpływ na kształt i wyposażenie auta niż księgowi. Jednak to nie gustowny wygląd C4 stanowi jego główny atut rynkowy, jest nim bezsprzecznie komfort jazdy. C4, wyposażony w zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions (progresywne ograniczniki hydrauliczne), znakomicie spisuje się na różnej nawierzchni drogi, nawet na tej najbardziej zapomnianej przez Boga i drogowców. Dzięki komfortowemu zawieszeniu C4 podróż w Bieszczady i z powrotem do Warszawy upływała nam nadzwyczaj wygodnie, niezależnie od tego, jakie nierówności znajdowały się pod kołami "francuza". Dłuższa przejażdżka jest wskazana, aby docenić liczne zalety C4. To auto, które jest przyjazne kierowcy, nie wymaga stałego skupienia na najwyższym diapazonie, w zamian daje sporo radości i beztroskiej przyjemności z jazdy.
Citroen C4 – konkurenci, pozycja rynkowa
Kompakty, czyli auta segmentu, a więc klasy niższej średniej, to bardzo licznie obsadzona grupa samochodów. Zaliczają się do niej takie modele, jak m.in. Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Mazda 3, Honda Civic, Renault Megane, Kia Ceed, Hyundai i30, SEAT Leon czy Skoda Octavia.
Od swych konkurentów Citroen C4, jak przystało na markę z podwójnym szewronem na masce, odróżnia się awangardową stylistyką. Co ciekawe, mimo, że nowy Peugeot 308 korzysta z tych samych, bliźniaczych rozwiązań, auta te są zupełnie inne. Według danych IBRM Samar Citroen C4, to drugi po mniejszym C3 najczęściej wybierany w Polsce model francuskiej marki. W 2020 roku udział modelu C4 w całej sprzedaży Citroena w Polsce wyniósł zaledwie 0,11 proc., by w 2021 roku skoczyć do 18,99 proc., co daje mu wspomnianą, drugą lokatę.
Citroen C4 – podsumowanie
Przywołane przez nas dane wskazują, że Citroen C4 trzeciej generacji został dobrze przyjęty przez rynek, mimo iż rywali ma mnóstwo. Po naszym teście wiemy, skąd ta rosnąca popularność. To naprawdę ciekawy, niebanalny kompakt, z którym można się zaprzyjaźnić, a francuscy inżynierowie wykonali kawał dobrej roboty.
Konfigurator Citroena C4 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Dariusz Balcerzyk