Peugeot 308 – krok w dobrą stronę
Średnia ocena6.3
6.3Śr. ocena
Trzecia generacja kompaktowego Peugeota 308 zadebiutowała w 2021 roku. W porównaniu do poprzedników wyróżnia się ultranowoczesnym designem i wnętrzem. Ceny niestety są kosmiczne.
Peugeot 308 zaprezentowany został w 2007 roku, jako następca średnio udanego modelu 307. W 2013 roku francuski producent wprowadził na rynek 308 drugiej generacji. Co ciekawe, na rynkach rozwijających się oraz na rynku chińskim, oferowana była także wersja sedan, nosząca oznaczenie 308 bądź 408. Niekiedy można takie auta spotkać w Polsce, z rejestracją z Białorusi bądź Ukrainy.
Najnowsza, trzecia generacja Peugeota 308 swój debiut miała na początku 2021 roku, stając się jednym z najnowocześniej zaprojektowanych kompaktów. Trzeba przyznać, że prezentuje się świetnie i muszą się z tym zgodzić nawet osoby nie będące fanami francuskiej motoryzacji. Także wnętrze auta robi wrażenie swoją nowoczesnością i można się za jego kierownicą poczuć niczym kapitan statku kosmicznego.
Mieliśmy okazję przyjrzeć się dwóm wersjom Peugeota 308 z nadwoziem hatchback: nieco „grzeczniejszej” wersji Allure z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 130 KM ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach, oraz z mocnej hybrydzie typu plug-in o mocy 225 KM w topowej specyfikacji GT Pack. Kolor obu wersji identyczny – piękny zielony Olivine metallic. Tu jednak podobieństwa się kończą, zaś ceny obu wersji są skrajnie różne.
Peugeot 308 2022 – silniki, moc, napęd
Nowa 308-ka oferowana jest z silnikami benzynowymi, jako hybryda typu PHEV (plug-in hybrid) oraz z jednostką wysokoprężną. W przygotowaniu jest także odmiana z napędem elektrycznym. Hybrydy ładowane z gniazdka działają w oparciu o silnik elektryczny oraz benzynowy 1.6 i mają moce 180 oraz 225 KM.
Jednostka benzynowa stosowana w Peugeocie 308, to znany już z innych modeli marki trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech, występujący w wersji 110 KM oraz 120 KM. Amatorzy diesli mają wybór ograniczony do jednego silnika 1.5 BlueHDi rozwijającego moc 130 KM.
Peugeot 308 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Peugeota 308 w pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback to: 4367 mm długości, 1852 mm szerokości, 1441 mm wysokości, zaś rozstaw osi mierzy 2675 mm. Standardowa pojemność bagażnika Peugeota 308 w wersji spalinowej wynosi 412 litrów. Bagażnik odmiany hybrydowej, z racji umieszczenia baterii w tylnej części auta, jest pomniejszony do 361 litrów.
Peugeot 308 Allure 1.2 130 KM MT6 – nasz test
Peugeot 308 urzeka nowoczesnym wyglądem i wyposażeniem. Kompaktowa sylwetka, charakterystyczne reflektory przypominające lwie pazury oraz zielony kolor nadwozia sprawiły, że mało kto na ulicy nie odwrócił za nim wzroku. Nie brakło również osób, które podchodziły sprawdzić logo auta… bo francuska marka po raz pierwszy w modelu 308 umieściła nowy emblemat, który nie przypomina już lwa stojącego na dwóch łapach.
Funkcjonalne, przestronne wnętrze zyskało nowe multimedia. Ekran dotykowy o przekątnej 10-cali dostępny jest z dodatkowym mniejszym panelem z rzędem wirtualnych skrótów „i-Toggle”. Rodzaj wyświetlanych ikonek różni się w zależności od potrzeb użytkownika. To zmiana, która zadowoli miłośników digitalowych gadżetów. Bezprzewodowe połączenie smartfona z autem pozwala na wyświetlenie i korzystanie z aplikacji np. Spotify z ekranu dotykowego. Obsługa panelu jest prosta i intuicyjna, a nawigacja działa bez zarzutu.
308-ka idealnie sprawdzi się jako miejskie rodzinne auto. Dwie osoby wyjeżdżające na urlop również nie powinny narzekać na brak miejsca czy komfort jazdy. Samochód jest dobrze wyciszony, a szum wewnątrz kabiny pojawią się powyżej 120 km/h. Czy 308-ka o pojemności 130 KM i sześciobiegową przekładnią jest „grzeczna”? Z pewnością tak, ale to zależy od preferencji kierowcy. Auto pokonuje dystans od 0 do 100 km/h w 9,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. W miejskiej jeździe 308 sprawnie reaguje na gaz nawet przy niskich obrotach. W trasie pozwala na komfortową, bezpieczną jazdę. Przyspieszenie nie jest imponujące, ale wystarczające jak na miejskie auto. Jedyny zarzut wobec 308-ki to zbyt późno wyłączające się długie światła w przypadku jazdy w nocy.
Peugeot 308 GT Pack Hybrid 225 KM EAT8 – nasz test
Napęd hybrydowy zastosowany w nowej 308-ce jest dobrze znany z Peugeota 308 Hybrid oraz bliźniaczego konstrukcyjnie Opla Grandland Hybrid4. W tych kompaktowych SUV-ach stosowany jest także wariant 300-konny, który z ważącymi ponad 1800 kg SUV-ami radzi sobie świetnie. W Peugeocie 308 zastosowano słabsze wersje napędu hybrydowego: 180 i 225 konną. I trzeba uczciwie przyznać, że w przypadku najmocniejszej hybrydy szału nie ma.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Auto w sportowo stylizowanej wersji GT Pack, z najmocniejszym napędem, powinno się zachowywać trochę niczym Cupra Leon czy Golf R. W testowanej 308-ce jednak trochę tego charakteru brakuje, a napęd wydaje się nieco przymulony. Sprint do setki wynosi 7,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna 235 km/h. Prowadzenie jest ok, wygląd świetny, a jednak… czegoś brak. Naszym zdaniem topowej odmianie wyposażenia i napędu przydałaby się jeszcze szczypta zadziorności, której tu niestety nie znaleźliśmy.
Peugeot 308 2022 – cena
Ceny Peugeota 308 zaczynają się od 90 300 zł za auto w bazowej specyfikacji wyposażenia Active Pack, z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 110 KM i 94 700 zł za to samo auto z jednostką 130-konną. 308-ka ze 130-konnym dieslem BlueHDI kosztuje od 104 500 zł (Active Pack) do 136 200 zł (GT).
Auta z napędem hybrydowym typu PHEV są już sporo droższe i zaczynają się od 141 700 zł za wariant 180-konny w specyfikacji podstawowej Active Pack. 180-konna hybryda w topowym wariancie GT Pack, wyceniona została na 171 600 zł, zaś wersja 22- konna na 178 500 zł.
Testowane przez nas egzemplarze kosztowały odpowiednio: 108 800 zł (308 Allure 1.2 PureTech 130 KM MT) oraz 185 800 zł (308 GT Pack Hybrid 225 KM EAT8). Jak na francuskie auta to niemało, a zwłaszcza cena wersji GT szokuje.
Peugeot 308 III – konkurencja, pozycja w segmencie
Segment C, czyli klasa niższa średnia, to jedna z najliczniej reprezentowanych grup pojazdów. Zaliczają się do niego tacy gracze rynkowi, jak m.in. Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Astra, Citroen C4, Mazda 3, Honda Civic, Renault Megane, Kia Ceed, Hyundai i30, SEAT Leon, Skoda Octavia, a z grupy aut premium: Audi A3, Mercedes klasy A oraz BMW serii 1.
Peugeot 308 nie ma więc łatwego zadania, gdyż większość modeli konkurencyjnych została w ostatnich dwóch latach zmieniona bądź odświeżona. Według danych IBRM Samar udział modelu 308 w całej sprzedaży marki w Polsce w 2020 roku wyniósł 19,13 proc., zaś w 2021 roku spadł do 11,67 proc. Nie są to zatem obiecujące liczby.
Peugeot 308 III – podsumowanie
Jak widać z powyższych danych, kosmiczny design sylwetki i wnętrza, to za mało, by wygrać wyścig o serca i portfele klientów. Spadek zainteresowania kompaktami bierze się jednak ze stale rosnącej popularności SUV-ów (w tym przypadku modeli 2008 i 3008), zaś nowa 308-ka pojawiła się w polskich salonach w II połowie 2021 roku, więc jest szansa, że w 2022 roku 308 zrobi lepszy wynik.
Konfigurator Peugeota 308 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Agnieszka Gała i Piotr Mieszkowski, zdjęcia: Agnieszka Gała, Krzysztof Panek