Jak sprawdzić czy płyn chłodniczy jest dobry?
Płyn chłodniczy albo płyn chłodzenia to płynna część układu chłodzenia silnika. Kierowca powinien co kilka miesięcy sprawdzać jego stan, a co kilka dni jego poziom. Dlaczego warto to robić? Dlatego, że stary płyn chłodniczy albo braki płynu są powodem bardzo wielu awarii.
Układ chłodzenia w samochodzie z silnikiem spalinowym (benzynowym lub diesla) składa się z chłodnicy, zamontowanego na niej wentylatora, czujników, pompy cieczy chłodzącej (napędzanej paskiem, a w niektórych autach z napędem elektrycznym), termostatu (w nowszych autach sterowanego elektronicznie), zbiorniczka wyrównawczego a także węży oraz układu kanałów w silniku.
W układzie chłodzenia krąży płyn chłodniczy o określonych właściwościach, składający się z glikolu, wody zdemineralizowanej oraz szeregu dodatków (antykorozyjnych, przeciwko pienieniu, barwników itd.).
Układ chłodzenia odprowadza nadmiar ciepła z jednostki napędowej, utrzymuje silnik w temperaturze roboczej, a także oddaje ciepło do ogrzewania kabiny samochodu za pośrednictwem nagrzewnicy.
Dobry płyn chłodniczy i sprawny układ chłodzenia
Układ chłodzenia silnika musi być przede wszystkim szczelny. Jakiekolwiek nieszczelności powodują ubytki płynu chłodniczego.
• Im mniej płynu w układzie chłodzenia, tym mniejsza wydajność układu. Im mniejsza wydajność układu, tym większe prawdopodobieństwo przegrzania i zatarcia silnika.
• Płyn chłodzący nie może być stary. Należy go wymieniać co pewien czas, w zależności od jego rodzaju. Tak zwane płynu uniwersalne powinno się wymieniać co 2 lub 3 lata. Pozostałe co 5 lat.
• Płyn chłodzący traci swoje właściwości ochronne na przestrzeni lat. Ma to negatywny wpływ na wiele podzespołów.
• Kiedy kierowca kupuje płyn chłodniczy w formie koncentratu, musi zawsze stosować do rozcieńczenia wodę zdemineralizowaną. Ponadto zawsze należy stosować się do zaleceń producenta koncentratu. To on określa w jakim stosunku należy rozcieńczyć płyn.
Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego?
Należy pobrać odrobinę płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić, czy nie ma w nim zanieczyszczeń oraz plam oleju. Do sprawdzenia stanu płynu chłodniczego przeznaczony jest prosty miernik– areometr. Najtańszy kosztuje kilkanaście złotych. Taki prosty przyrząd potrafi dokonać pomiaru dwóch bardzo ważnych parametrów płynu – temperatury zamarzania oraz temperatury wrzenia.
Jaka jest prawidłowa temperatura zamarzania? W naszym kraju nowy płyn powinien być odporny na zamarzanie w temperaturze do minus 35 st. C. Można jednak przyjąć, że i minus 20 st. C w zupełności wystarczy.
Jaka powinna być temperatura wrzenia? Bezpieczna wartość to 120 st. C. Im nowszy silnik tym płyn powinien być bardziej odporny na zagotowanie.
Jakie awarie są powodowane przez problemy z płynem chłodniczym?
• Zapchanie chłodnicy i nagrzewnicy kamieniem kotłowym. W konsekwencji chłodnica nie działa z pełną mocą, co zwiększa ryzyko przegrzania. Zapchana kamieniem kotłowym nagrzewnica również nie działa z pełną mocą, przez co ogrzewanie we wnętrzu kabiny działa bardzo słabo.Skąd bierze się kamień kotłowy? Z wody kranowej. W układzie chłodzenia musiała być stosowana woda zamiast płynu albo koncentrat płynu chłodniczego został rozmieszany z wodą kranową.
• Zamarznięcie płynu i rozsadzenie chłodnicy. Dzieje się tak wtedy, gdy w układzie jest woda, stary płyn chłodniczy, który stracił odporność albo gdy koncentrat płynu chłodniczego został rozcieńczony zbyt dużą ilością wody.
• Przegrzanie silnika, przyspieszone zużycie silnika, a nawet zatarcie silnika. Problem jest najczęściej powodowany przez ubywanie płynu chłodzącego z układu. Zbyt mała ilość płynu chłodniczego powoduje, że układ chłodniczy działa ze zbyt małą wydajnością. Do podobnej sytuacji może dojść wtedy, gdy w układzie jest woda albo zbyt mocno rozcieńczony płyn chłodniczy.
• Wypalona uszczelka pod głowicą – powód dokładnie taki sam, jak w przypadku przegrzanego silnika. Zbyt mała wydajność układu chłodniczego, spowodowana przez zbyt małą ilość płynu, zbyt mocno rozcieńczony płyn albo wodę zamiast płynu.
• Korozja układu chłodzenia. Stary płyn chłodniczy traci swoje właściwości antykorozyjne, przez co dochodzi do wewnętrznej korozji chłodnicy, nagrzewnicy i innych elementów.
• Wycieki z pompy cieczy chłodzącej. Stary płyn chłodniczy traci również właściwości ochronne wobec elementów gumowych. Na skutek tego dochodzi do ich uszkodzenia i wycieków.
• Wysokie zużycie paliwa, niska wydajność układu ogrzewania. Powodem może być zastosowanie koncentratu płynu chłodniczego, który został zbyt słabo rozwodniony. Kierowca zastosował zbyt małą ilość wody albo w ogóle nie zastosował wody i wlał do chłodnicy sam koncentrat.
O płyn chłodniczy należy dbać. W trakcie wymiany płynu warto zastosować płukankę do układu chłodzenia, która usunie wszystkie zanieczyszczenia.
Michał Lisiak