Jak sprawdzić czy płyn chłodniczy jest dobry?

Porady
6 Lis '24
Redakcja

Płyn chłodniczy albo płyn chłodzenia to płynna część układu chłodzenia silnika. Kierowca powinien co kilka miesięcy sprawdzać jego stan, a co kilka dni jego poziom. Dlaczego warto to robić? Dlatego, że stary płyn chłodniczy albo braki płynu są powodem bardzo wielu awarii.

Układ chłodzenia w samochodzie z silnikiem spalinowym (benzynowym lub diesla) składa się z chłodnicy, zamontowanego na niej wentylatora, czujników, pompy cieczy chłodzącej (napędzanej paskiem, a w niektórych autach z napędem elektrycznym), termostatu (w nowszych autach sterowanego elektronicznie), zbiorniczka wyrównawczego a także węży oraz układu kanałów w silniku.

W układzie chłodzenia krąży płyn chłodniczy o określonych właściwościach, składający się z glikolu, wody zdemineralizowanej oraz szeregu dodatków (antykorozyjnych, przeciwko pienieniu, barwników itd.).

Układ chłodzenia odprowadza nadmiar ciepła z jednostki napędowej, utrzymuje silnik w temperaturze roboczej, a także oddaje ciepło do ogrzewania kabiny samochodu za pośrednictwem nagrzewnicy.

Dobry płyn chłodniczy i sprawny układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika musi być przede wszystkim szczelny. Jakiekolwiek nieszczelności powodują ubytki płynu chłodniczego.

• Im mniej płynu w układzie chłodzenia, tym mniejsza wydajność układu. Im mniejsza wydajność układu, tym większe prawdopodobieństwo przegrzania i zatarcia silnika.

• Płyn chłodzący nie może być stary. Należy go wymieniać co pewien czas, w zależności od jego rodzaju. Tak zwane płynu uniwersalne powinno się wymieniać co 2 lub 3 lata. Pozostałe co 5 lat.

• Płyn chłodzący traci swoje właściwości ochronne na przestrzeni lat. Ma to negatywny wpływ na wiele podzespołów.

• Kiedy kierowca kupuje płyn chłodniczy w formie koncentratu, musi zawsze stosować do rozcieńczenia wodę zdemineralizowaną. Ponadto zawsze należy stosować się do zaleceń producenta koncentratu. To on określa w jakim stosunku należy rozcieńczyć płyn.

Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego?

Należy pobrać odrobinę płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić, czy nie ma w nim zanieczyszczeń oraz plam oleju. Do sprawdzenia stanu płynu chłodniczego przeznaczony jest prosty miernik– areometr. Najtańszy kosztuje kilkanaście złotych. Taki prosty przyrząd potrafi dokonać pomiaru dwóch bardzo ważnych parametrów płynu – temperatury zamarzania oraz temperatury wrzenia.

Jaka jest prawidłowa temperatura zamarzania? W naszym kraju nowy płyn powinien być odporny na zamarzanie w temperaturze do minus 35 st. C. Można jednak przyjąć, że i minus 20 st. C w zupełności wystarczy.

Jaka powinna być temperatura wrzenia? Bezpieczna wartość to 120 st. C. Im nowszy silnik tym płyn powinien być bardziej odporny na zagotowanie.

Jakie awarie są powodowane przez problemy z płynem chłodniczym?

Zapchanie chłodnicy i nagrzewnicy kamieniem kotłowym. W konsekwencji chłodnica nie działa z pełną mocą, co zwiększa ryzyko przegrzania. Zapchana kamieniem kotłowym nagrzewnica również nie działa z pełną mocą, przez co ogrzewanie we wnętrzu kabiny działa bardzo słabo.Skąd bierze się kamień kotłowy? Z wody kranowej. W układzie chłodzenia musiała być stosowana woda zamiast płynu albo koncentrat płynu chłodniczego został rozmieszany z wodą kranową.

Zamarznięcie płynu i rozsadzenie chłodnicy. Dzieje się tak wtedy, gdy w układzie jest woda, stary płyn chłodniczy, który stracił odporność albo gdy koncentrat płynu chłodniczego został rozcieńczony zbyt dużą ilością wody.

Przegrzanie silnika, przyspieszone zużycie silnika, a nawet zatarcie silnika. Problem jest najczęściej powodowany przez ubywanie płynu chłodzącego z układu. Zbyt mała ilość płynu chłodniczego powoduje, że układ chłodniczy działa ze zbyt małą wydajnością. Do podobnej sytuacji może dojść wtedy, gdy w układzie jest woda albo zbyt mocno rozcieńczony płyn chłodniczy.

Wypalona uszczelka pod głowicą – powód dokładnie taki sam, jak w przypadku przegrzanego silnika. Zbyt mała wydajność układu chłodniczego, spowodowana przez zbyt małą ilość płynu, zbyt mocno rozcieńczony płyn albo wodę zamiast płynu.

Korozja układu chłodzenia. Stary płyn chłodniczy traci swoje właściwości antykorozyjne, przez co dochodzi do wewnętrznej korozji chłodnicy, nagrzewnicy i innych elementów.

Wycieki z pompy cieczy chłodzącej. Stary płyn chłodniczy traci również właściwości ochronne wobec elementów gumowych. Na skutek tego dochodzi do ich uszkodzenia i wycieków.

Wysokie zużycie paliwa, niska wydajność układu ogrzewania. Powodem może być zastosowanie koncentratu płynu chłodniczego, który został zbyt słabo rozwodniony. Kierowca zastosował zbyt małą ilość wody albo w ogóle nie zastosował wody i wlał do chłodnicy sam koncentrat.

O płyn chłodniczy należy dbać. W trakcie wymiany płynu warto zastosować płukankę do układu chłodzenia, która usunie wszystkie zanieczyszczenia.

Michał Lisiak

Tagi