Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM - manual czy automat ?
Hatchback
Scala to model subkompaktowy, pozycjonowany między Fabią a Octavią. Zastąpiła w 2019 roku Skodę Rapid, a w 2023 roku przeszła facelifting. W naszym teście Scala 1.0 TSI w dwóch odsłonach.
Spis treści
Poprzedniczka Scali, czyli produkowana w latach 2012-2019 Skoda Rapid, oferowana była w dwóch wersjach nadwozia: hatchback oraz liftback. Ten ostatni zniknął wraz z zakończeniem produkcji Rapida, a Scala oferowana jest wyłącznie z nadwoziem hatchback pięciodrzwiowy. W 2023 roku Scala i spokrewniony z nią crossover o nazwie Kamiq zostały zmodernizowane, otrzymały m.in. nowe reflektory, i atrapę chłodnicy oraz przeprojektowany zderzak przedni.
Skoda Scala – silniki, moc
Gama jednostek napędowych Skody Scali jest dość uboga. Nie znajdziemy w niej diesli, ani hybryd, a wyłącznie silniki benzynowe. Podstawową jednostką jest 1.0 TSI 95 KM. Najmocniejszy w gamie jest popularny w autach grupy Volkswagena silnik 1.5 TSI 150 KM. Złotym środkiem wydaje się 115-konna jednostka 1.0 TSI.
Skoda Scala – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model ma 4365 mm długości, 1793 mm szerokości i 1471 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2649 mm. Na uwagę zasługuje spory bagażnik, który ma pojemność 467 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1410 litrów.
Skoda Scala – wrażenia z jazdy
Mówi się, że Scala to Skoda dla tych, dla których Fabia jest zbyt mała, a Octavia zbyt droga. Trochę to krzywdzące dla Scali, która jest naprawdę dopracowanym modelem i przy małej Fabii oferuje liczne funkcjonalności jak pełnoprawny model kompaktowy. Od Fabii Scala jest dłuższa o 257 mm, zaś od Octavii hatchback o 333 mm krótsza. Z kolei rozstaw osi Scali jest dłuższy o 85 mm niż w Fabii i o zaledwie 37 mm krótszy niż w Octavii. Dane te najlepiej pokazują, że opisywany model ma wiele zalet i jest godny wzięcia pod uwagę przez osoby zastanawiające się, którą Skodę wybrać.
Mieliśmy okazję jeździć Scalą 1.0 TSI 115 KM w specyfikacji wyposażenia Selection, zarówno ze skrzynią manualną, jak również z automatem. Ten ostatni wariant od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,1 sekundy, a wersji ze skrzynią manualną zajmuje to nieco mniej, bo 9,5 sekundy. Wynik bardzo zbliżony, jednak pokazuje, że skrzynia DSG nieco wolniej napędza auto.
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Scala z manualem jest też nieco oszczędniejsza i średnio zużywa 5,6 benzyny na 100 km, zaś z automatem auto pali ok. 0,5 l więcej na 100 km. Wychodzi więc na to, że przy wyborze skrzyni biegów nie ma co się kierować dokładnymi osiągami, a raczej osobistymi preferencjami. Jeden kierowca będzie wolał zmieniać biegi ręcznie, a inny nie wyobraża sobie jazdy bez automatu. Ten ostatni wymaga 7 tys. dopłaty.
Skoda Scala – cena
Ceny Skody Scali zaczynają się od 82 200 zł za bazową wersję Essence z podstawową jednostką 1.0 TSI 95 KM, która występuje tylko w połączeniu ze skrzynią manualną pięciobiegową. Wariant 115-konny silnika 1.0 TSI oferowany jest już ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach oraz z automatem DSG. W dość dobrze wyposażonej wersji Selection Scala 1.0 TSI 115 KM MT6 wyceniona została na 93 550 zł, a z automatem 100 300 zł. Topowa odmiana Monte Carlo, zdobiona licznymi dodatkami w stylu sportowym, z silnikiem 115-konnym i automatem kosztuje 116 250 zł, zaś z mocniejszą jednostką 150 konną i skrzynią DSG 123 700 zł.
Skoda Scala – podsumowanie
Choć tak, jak wspomnieliśmy, Scala ma sporo do zaoferowania, w statystykach rejestracji wypada dużo słabiej, niż Fabia i Octavia. Według danych IBRM Samar w 2023 roku od stycznia do końca października udział modelu Scala w całej sprzedaży Skody w Polsce wyniósł 9,06 proc., podczas gdy bestsellerowa Octavia może się pochwalić udziałem 32 procentowym. Scalę bije też na głowę blisko z nią spokrewniona Skoda Kamiq, której udział w ww. okresie wyniósł 13,58 proc. – to więcej niż Fabia mająca wynik 12,11 proc.
Sporo klientów Skody stawia na SUV-y, a zbliżony do Scali udział w rynku mają modele Karoq i Kodiaq. Przyczyną słabszej sprzedaży Scali może być także słabsze niż Fabii, czy Octavii wypromowanie – wiele osób po prostu nie wie, że istnieje jeszcze coś pośrodku, co ma naprawdę dużo do zaoferowania i może okazać się dobrym wyborem. Nam Skoda Scala się podoba i bardzo zyskuje przy bliższym poznaniu.
Konfigurator Skody Scala najdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała