Wycieki płynów to alarmująca sprawa. Warto zaglądać pod samochód

Porady
26 Lip '24
Redakcja
Źródło: Photo by Jon Moore on Unsplash

Ślady płynów eksploatacyjnych pod samochodem to sygnał alarmowy o najwyższym stopniu znaczenia. Kierowcy, którzy mają garaż, mogą je bez trudu zauważyć. Również kierowcy, którzy parkują na kostce brukowej albo na parkingach wylanych asfaltem, powinni co pewien czas zaglądać pod auto i sprawdzać, czy na miejscu parkingowym nie zostały ślady płynów eksploatacyjnych.

Niewielkie plamy wody latem to nie sygnał ostrzegawczy

Jeśli Twoje auto jest wyposażone w klimatyzację samochodową, znajduje się w niej specjalna rurka odpływowa. Jej zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru odparowanej wody z parownika klimatyzacji. To jest najczęstszy powód niewielkich plam wody pod autem. Wodę nietrudno odróżnić od płynów eksploatacyjnych. Płyny mają różne barwy i zapach, niektóre niemiły (płyn hamulcowy, płyn przekładniowy).

Plamy pod samochodem – co cieknie i które wycieki są niebezpieczne?

Czasami warto przeprowadzić prosty test: rozłożyć na noc pod samochodem stare gazety. Rano sprawdźmy, czy nie ma żadnych niepokojących śladów.

Źródło: Wikimedia Commons

Wycieki bardzo niebezpieczne to:

• Wyciek oleju silnikowego – ślady pod silnikiem. Barwa lekko brązowa. Sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu. To bardzo niebezpieczna awaria. Olej może cieknąć z miski olejowej silnika (utrata szczelności na skutek uszkodzenia uszczelki albo uszkodzenia mechanicznego), z chłodnicy oleju silnikowego (jeśli jest na wyposażeniu auta, doszło do uszkodzenia mechanicznego), z uszkodzonych (zużytych ze starości) uszczelnień wału korbowego albo wałków rozrządu (uszczelki zużyte ze starości).

Zbyt niski poziom oleju może doprowadzić do zatarcia silnika. Z kolei wyciekający olej z silnika na jezdnię może być powodem wpadnięcia w poślizg innego auta.

• Wyciek oleju przekładniowego – ślady pod skrzynią biegów i w pobliżu połączenia z silnikiem (w miejscu montażu sprzęgła). Powodem są uszkodzone uszczelnienia albo mechaniczne uszkodzenie skrzyni biegów. Ślady mogą też występować przy półosiach napędowych auta, co oznacza, że uszkodzone są uszczelnienia półosi. Olej przekładniowy ma nieco nieprzyjemną woń i brązowy kolor. Zbyt niski poziom oleju może doprowadzić do zatarcia skrzyni biegów albo do zatarcia dyferencjału.

• Wyciek płynu przekładniowego ze skrzyni rozdzielczej – w samochodach z napędem 4x4. Powodem są uszkodzone uszczelnienia albo uszkodzenie mechaniczne. Ryzyko zatarcia skrzyni. Wyciek zlokalizowany przy skrzyni biegów, gdzie montuje się też skrzynię rozdzielczą.

• Wyciek płynu przekładniowego z tylnego mostu – w samochodach z napędem na tył i z napędem 4x4. Powodem są uszkodzone uszczelnienia albo uszkodzenia mechaniczne.

• Wyciek płynu hamulcowego – płyn o barwie brązowej, ma niemiły zapach. Może wyciekać z elastycznych przewodów hamulcowych (plamy przy kołach), przerwanych (skorodowanych) sztywnych przewodów hamulcowych (ślady pod autem), z pompy hamulcowej (ślady na pograniczu grodzi, oddzielającej kabinę pasażerską od komory silnika.

• Wyciek paliwa – jeśli znajduje się w okolicach baku, może oznaczać jego nieszczelność. Jeśli pojawia się pod autem, może oznaczać uszkodzenie przewodów paliwowych. Jeśli w pobliżu silnika – może oznaczać uszkodzenie przyłączy przewodów paliwowych albo przewodu powrotnego. Zachowaj szczególną uwagę – pamiętaj, że paliwo jest łatwopalne. Wezwij lawetę, ślady paliwa na miejscu parkingowym zasyp piaskiem.

We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach najlepiej wezwać lawetę i przetransportować auto do warsztatu.

Źródło: Wikimedia Commons

• Wyciek płynu wspomagania układu kierowniczego – widoczny pod silnikiem. Kolor płynu od ciemnoczerwonego aż po brąz. Występuje w autach ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrohydraulicznym. Można zaryzykować wlanie płynu wspomagania, który uszczelnia układ (powoduje pęcznienie uszczelek) i dojechać do pobliskiego warsztatu.

• Wyciek płynu chłodniczego – widoczny pod samą chłodnicą albo pod silnikiem. Płyn ma różne kolory – niebieski, zielony, żółty, czerwony, a po zmieszaniu kilku kolor nieokreślony. Można doprowadzić do zatarcia silnika na skutek jego przegrzania. Sprawdź poziom płynu chłodniczego na podziałce zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli utrata płynu jest niewielka, uzupełnij poziom i dojedź do warsztatu, który znajduje się maksymalnie kilka kilometrów od domu. Jeśli jest dalej, zatrzymaj auto po kilku kilometrach. Poczekaj aż silnik ostygnie. Dolej płynu. Jedź dalej. Cały czas zwracaj uwagę na wskaźnik temperatury płynu chłodniczego na desce rozdzielczej. Jeśli dochodzi do wysokich wartości, zatrzymaj auto i wyłącz silnik. Nie ryzykuj, wezwij lawetę.

• Wyciek płynu do spryskiwaczy – zdarza się na skutek pęknięcia zbiornika (może go rozerwać zamarznięty płyn) albo uszkodzenia mechanicznego. Plamy z płynu pojawią się przy jednym z kół. Niegroźny, ale trzeba wymienić zbiornik. Układ oczyszczania szyb nie będzie działać odpowiednio bez płynu. Wycieraczki porysują szybę.

• Wyciek płynu AdBlue – w okolicach tylnej osi. Powodem może być nieszczelność zbiornika albo przewodu, doprowadzającego płyn AdBlue do wtryskiwacza, pod autem.

Pamiętaj o tym, że wycieki płynów mogą się pojawić także w samochodach hybrydowych i stuprocentowo elektrycznych BEV. W przypadku aut elektrycznych może dojść do rozszczelnienia układu chłodzenia i ogrzewania baterii oraz silnika. Wyciekać może płyn chłodniczy. Taki wyciek jest bardzo niebezpieczny. Może również dojść do przegrzania baterii i jej zapalenia.

Michał Lisiak

Tagi