Mercedes EQS 580 – niszowa limuzyna

Testy i prezentacje
18 Lis '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Flagowy elektryk z gwiazdą na masce zadebiutował w 2021 roku. Sprzedaż tego modelu, o fabrycznym oznaczeniu producenta V297, nie idzie jednak tak, jak chcieliby tego szefowie marki. Czy klienci Mercedesa wciąż wolą modele spalinowe?

Źródło: IBRM Samar

Producenci większości marek prześcigają się w opracowywaniu kolejnych modeli, aby za kilka, czy kilkanaście lat być gotowi na produkcję aut wyłącznie elektrycznych. Mercedes-Benz także bierze udział w tym wyścigu do elektromobilności, jednak nie zawsze z sukcesami. Modele EQS, EQS SUV oraz o klasę mniejsze EQE/EQE SUV, choć niewątpliwie ciekawe wizualnie i zaawansowane technologicznie, nie trafiły jednak w gusta miłośników marki, ani klientów segmentu premium – co boleśnie pokazują dane rejestracyjne. Niemiecki producent przyznaje się zresztą do porażki i zmienia strategię nazewnictwa linii modeli elektrycznych, które w przyszłości nie będą nosiły przedrostka „EQ”.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes EQS – wymiary, funkcjonalność

Mimo, że z uwagi na pokrywę bagażnika otwieraną wraz z szybą, Mercedes EQS oznaczany jest do grupy hatchbacków, tak naprawdę bliżej mu do dużej limuzyny. Wymiary zewnętrzne podobne są do rozmiaru Mercedesa Klasy S i wynoszą; 5223 mm długości, 1926 mm szerokości i 1512 mm wysokości, przy rozstawie osi - 3210 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 610 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy 1770 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes EQS – bateria, zasięg, moc

Model EQS oferowany jest z bateriami o pojemności netto 96 oraz 118 kWh. W słabszą baterię wyposażana jest podstawowa, tylnonapędowa odmiana 350, osiągająca moc 292 KM. Wersja 450+ oraz 450 dysponują mocą 360 KM, przy czym ta pierwsza ma napęd na oś tylną. W wariancie EQS 500 auto osiąga moc 449 koni mechanicznych, zaś we flagowej wersji 580 – 544 KM. Najmocniejsze wersje mają napęd 4Matic. Odmiana EQS 580 4Matic od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. W zależności od wersji Mercedes EQS może mieć zasięg od 582 do nawet ponad 700 km w cyklu mieszanym.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes EQS – cena

Ceny elektrycznej limuzyny zaczynają się od 441 100 zł za podstawową wersję Electric Art 350. Tylnonapędowa odmiana 450+ w specyfikacji Electric Art kosztuje od 507 300 zł, a w wersji 450 4Matic 525 300 zł. Za Mercedesa EQS 500 AMG Line 4Matic trzeba zapłacić 590 456 zł, zaś topowa wersja 580 4Matic wyceniona została na 678 656 zł.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes EQS – podsumowanie

Wysokie ceny oraz elektryczny napęd sprawiają, że EQS to jeden z najrzadziej wybieranych modeli Mercedesa. Według danych IBRM Samar od początku stycznia do końca października 2025 roku w Polsce zarejestrowano jedynie 51 sztuk EQS, podobnie jak przed rokiem, przez co udział modelu w całej sprzedaży marki stanowi zaledwie 0,21 proc. Tymczasem najchętniej wybieranymi nowymi Mercedesami w Polsce są GLC i GLC Coupe, których łączny udział w sprzedaży marki stanowi blisko 25 proc. To ostatnie jaskrawo pokazuje, że klienci marki z gwiazdą preferują auta z nadwoziem typu SUV i napędem spalinowym. Czy elektryczna limuzyna z niemieckiego Sindelfingen doczeka się następcy? Jeśli nawet, to według nowej strategii marki będzie nosić inną nazwę.

Tagi