Volkswagen California 7 - zbliża się sezon na kampera
Kamper
Niebawem nadejdzie wiosna, a wraz z nią warunki, sprzyjające podróżom kamperami. Volkswagen California 7 ma w tym względzie dużo do zaoferowania fanom karawaningu.
Spis treści
Tradycja Volkswagena w produkcji niewielkich pojazdów kempingowych jest bardzo długa. Już ponad 70 lat temu producent z Wolfsburga rozpoczął produkcję modelu T1 Camper z unoszonym dachem. Lata 80. i 90. to z kolei okres popularności Volkswagena Transportera T3 zabudowanego przez renomowaną firmę Westfalia.
Historia Volkswagena California, który powstawał na bazie kolejnych generacji Transportera, rozpoczęła się w 1988 roku od kampera na bazie T3, a zakończyła na generacji T6.1. W 2024 roku nastąpiła istotna zmiana, gdyż nowa California po raz pierwszy nie została zbudowana na platformie pojazdu dostawczego, a osobowego. Tak więc nowy Transporter T7, a nowa California 7 to kompletnie różne auta.
Volkswagen California 7 – wymiary i funkcjonalności
Najnowsza California oparta jest na przedłużonej wersji Volkswagena Multivana. Długość auta wynosi 5173 mm, szerokość 1941 mm, a rozstaw osi 3124 mm. Wysokość pojazdu sięga 1990 mm, co umożliwia wjazd na większość parkingów wielopoziomowych. Przy zamkniętym dachu wnętrze ma wysokość 1297 mm, a po otwarciu dachu, będącego miejscem do spania dla dwóch osób, wnętrze ma 2108 mm wysokości. W porównaniu do Californi T6.1 nowa wersja jest dłuższa o 269 mm, szersza o 37 mm i ma o 124 mm dłuższy rozstaw osi.
Volkswagen California – silniki, moc
Chętni na nową generację volkswagenowskiego kampervana mają do wyboru trzy wersje napędu. Gamę otwiera silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 204 koni mechanicznych. Fani diesla mogą wybrać jednostkę 2.0 TDI 150 KM. Najmocniejsza w gamie jest hybryda typu plug-in (PHEV), czyli ładowana z gniazdka, o nazwie: 1.5 eHybrid i mocy 245 KM. Jeśli ktoś chciałby mieć Californię 7 z napędem na wszystkie koła 4Motion, jest on dostępny jako opcja wyłącznie z napędem hybrydowym.
Volkswagen California – wersje
Funkcjonalność kampera znacznie poprawia fakt, że California T7 ma boczne drzwi przesuwane po obu stronach, co jednym się podoba, a inni krytykują. Rozwiązanie to ma jednak wiele plusów, a jednym z nich jest możliwość zamontowania markizy po obu stronach auta i tym samym powiększenie przestrzeni do życia na kempingu. W części tylnej zamiast – jak w T6.1 – kanapy, zastosowano fotele indywidualne, dzięki czemu można sobie zaaranżować przestrzeń wewnątrz auta według własnych potrzeb.
Warianty, w jakich oferowana jest California 7 to: Beach, Beach Tour, Coast oraz Ocean. Dwie ostatnie wersje wyposażone są pełen aneks kuchenny, umieszczony po stronie kierowcy, przesunięty do tyłu z uwagi na odsuwane drzwi boczne z lewej strony.
Podstawowy wariant, czyli California Beach, wyposażony jest w 5 lub 6 foteli oraz dwa miejsca sypialne. Auto ma ręcznie obsługiwany dach podnoszony z otwieraną częścią przednią, łóżko na dachu ze sprężynami talerzowymi, system zaciemniania wnętrza, klimatyzację trzystrefową Climatronic, a także składany hak holowniczy. Odmiana Beach Tour wyposażona może być 4 do 5 foteli i ma 4 miejsca do spania. Wersja Beach 2.0 TSI 204 KM DSG kosztuje 276 750 zł, a 2.0 TDI 150KM DSG 271 830 zł.
California Beach Tour ma wyposażenie jak w wersji California Beach, a ponadto: obracane fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości, kempingowy akumulator LiFePo, składane krzesła i stolik, markiza, oświetlenie dachu podnoszonego oraz klapy bagażnika, przesuwne okna po lewej i prawej stronie, gniazdka elektryczne, ogrzewanie postojowe powietrzne oraz zewnętrzne złącze 230V do ładowania akumulatorów. Cena pojazdu z silnikiem 2.0 TDI 150 KM DSG to 296 430 zł, a z układem hybrydowym i napędem na wszystkie koła 350 550 zł.
Kolejny stopień wtajemniczenia w arkana Californii, to odmiana Beach Camper, wyposażona tak, jak wariant Beach Tour, jednak to auto rejestrujemy już nie jako osobowe, a pojazd specjalny kempingowy. California Beach Camper może mieć 4-5 foteli i 4 miejsca sypialne. Dodatkowo w aucie jest wysuwana mini kuchnia w bagażniku z jednopalnikową kuchenką gazową i szufladami na sztućce, a także przedmioty kuchenne.
California Coast ma 4 fotele i 4 miejsca do spania. Wariant ten rejestrowany jest jako specjalny pojazd kempingowy w przypadku silników TSI i TDI, zaś wersja hybrydowa jako osobowy. California Coast ma wyposażenie takie, jak wersja Beach Camper, czyli m.in. letnią kuchnię po lewej stronie auta, zlewozmywak i lodówkę kompresorową z szufladami. W aucie jest także składany stolik zewnętrzny, 2 akumulatory kempingowe LiFePo, a także m.in. torby na bagaże z tyłu po prawej stronie. Cena auta z napędem hybrydowym to 387 450 zł.
Topowa wersja to California Ocean, tak jak wersja Coast rejestrowana jako specjalny kempingowy w przypadku silnika benzynowego lub diesla, zaś w wersji PHEV jako osobowy. Wariant ten ma 4 miejsca do spania i 4 fotele, gniazdko 230 V z podłączeniem do zewnętrznego zasilania dla drugiej kuchenki. Ponadto wersja ta ma dachowy schowek, dach podnoszony jest elektrohydraulicznie, auto ma reflektory IQ. Lights oraz wiele innych funkcjonalności. Cena Californi Ocean eHybrid 4Motion wynosi 412 050 zł.
California 7 trafiła do sprzedaży w czerwcu 2024 roku, jednak u niektórych dealerów dostępna są jeszcze ostatnie sztuki poprzedniej Californii T6.1 z rocznika 2024. Chętni na „klasyczną” Californię na Transporterze muszą się jednak pospieszyć.
Konfigurator Volkswagena California 7 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek