SEAT Leon ST FR – usportowione kombi z wtyczką
Hatchback
Czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu, jakim jest SEAT Leon, w ofercie marki jest od 2020 roku, więc ma już swoje lata. Co ciekawe, w 2024 roku bliźniacza CUPRA Leon przeszła facelifting, zaś Leon oferowany pod marką SEAT pozostał niezmieniony. Nadal jednak jest jednym z ciekawszych modeli segmentu C.
SEAT Leon zadebiutował w 1999 roku i powstał poprzez skrócenie sedana o nazwie Toledo. W Ten sposób powstał atrakcyjny, pięciodrzwiowy hatchback, o sportowej stylistyce. Co warto podkreślić, stylistyka modelu okazała się ponadczasowa i nawet dziś pierwsze Leony nie wyglądają archaicznie. Po obłej, drugiej generacji Leona, w 2012 roku przyszła trzecia, narysowana ostrzejszymi liniami. Leon III po raz pierwszy otrzymał trzydrzwiowe nadwozie określane SC, a także praktyczną odmianę kombi. Nowością w Leonie III było w pełni LED-owe oświetlenie, oferowane w bogatszych wersjach, jak Style oraz FR.
Spis treści
Aktualna, czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu, opartego na sprawdzonej technice Volkswagena Golfa, produkowana jest od 2020 roku. W międzyczasie, w 2018 roku, CUPRA przestała być oznaczeniem najmocniejszych wersji SEAT-ów, a została wydzielona jako marka, pozycjonowana wyżej, jako sportowa, a nawet odrobinę luksusowa. Zanim pojawiły się tak dziś popularne modele, jak CUPRA Formentor, sięgnięto wprost po wybrane modele SEAT-a, nadając im nieco zadziorności i sportowego sznytu oraz mocniejsze napędy.
Tak stało się i z opisywanym modelem, który zaczął być oferowany jako SEAT Leon oraz usportowiona CUPRA Leon. Aby je bardziej od siebie odróżnić, w 2024 roku, przy okazji face liftingu Formentora, dokonano zmian w stylistyce CUPRY Leon. Z kolei protoplasta pozostał bez zmian, stając się także spokojniejszą, tańszą alternatywą. Pojawiły się wówczas niepokojące pogłoski, że koncern Volkswagena może chcieć zamknąć markę SEAT. Tak się jednak na szczęście nie stało i niedawno modele Ibiza i Arona przeszły kurację odmładzającą.
SEAT Leon ST – wymiary, funkcjonalność
Leon kombi, czyli ST (Sportstourer), ma nadwozie o długości 4642 mm, 1799 mm szerokości oraz 1448 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2682 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji kombi wynosi 620 litrów, jednak w wersji e-Hybrid jest to 470 litrów.
SEAT Leon ST – silniki, moc
Hiszpańskie kombi dostępne jest z benzynowymi silnikami 1.5 TSI 115 i 150 KM i z opartymi na nich wersjach hybrydowych eTSI z technologią mild hybrid (MHEV). Chętni na diesla do wyboru mają jednostkę 2.0 TDI CR w wersji 115 oraz konnej. Najmocniejsza odmiana Leona ST ma hybrydowy napęd typu plug-in (PHEV) 1.5 e-Hybrid i oferuje moc 204 koni mechanicznych.
SEAT Leon ST FR e-Hybrid – osiągi
Mieliśmy okazję jeździć Leonem kombi z hybrydowym napędem plug-in, czyli hybrydą z wtyczką, ładowaną z gniazdka. Bateria ma pojemność brutto 25,8 kWh, co według WLTP pozwala przejechać na prądzie do 130 km. Realnie jest to nieco mniej, jednak wynik bliski 90 km jest możliwy do osiągnięcia. Leon kombi z tym napędem od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Maksymalny łączny moment obrotowy to 350 Nm, łączna moc systemowa 204 konie mechaniczne.
SEAT Leon ST – cena
SEAT Leon ST 1.5 TSI 115 KM ze skrzynią manualną sześciostopniową, w bazowej specyfikacji Style kosztuje 117 100 zł, a w wariancie hybrydowym eTSI ze skrzynią DSG 133 400 zł. Benzynowa odmiana 150 konna z automatyczną przekładnią, w wersji Style kosztuje 141 400 zł, a FR 146 300 zł. Dwulitrowy diesel TDI 115 KM z manualna przekładnią, w specyfikacji Style wyceniony został na 133 900 zł, a w wersji 150 konnej z automatem i wyposażeniem FR -149 tys. zł. Najdroższa wersja SEAT-a Leona ST, czyli FR, z hybrydowym napędem typu PHEV 1.5 e-Hybrid 204 KM, oferowana jest w cenie 188 600 zł.
zdjęcia: Krzysztof Panek