CUPRA Leon ST VZ – bardzo szybkie kombi
Średnia ocena8
8Śr. ocena
Kompaktowy model Leon występuje pod markami SEAT oraz CUPRA. W tej drugiej wersji auto nieco się różni wyglądem od SEAT-a, a przede wszystkim dysponuje dużo mocniejszymi napędami. W naszym teście hybryda PHEV o mocy 272 KM.
CUPRA to marka specjalizująca się w usportowionych wersjach modeli SEAT-a, wydzielona z tego ostatniego w 2018 roku. Leon IV generacji zadebiutował w 2020 roku pod marką SEAT, podobnie jak CUPRA Leon. W 2024 roku Hiszpanie postanowili bardziej rozróżnić obie wersje Leona i ten sygnowany przez SEAT-a pozostał w niezmienionej wersji, zaś usportowiona odmiana CUPRA Leon przeszła facelifting, głównie przedniej, w mniejszym zakresie tylnej części nadwozia, upodobniając się do pozostałych modeli CUPRY, jak Formentor czy Born.
CUPRA Leon ST – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model w wersji ST (Sportstourer), czyli kombi ma długość 4657 mm (hatchback 4398 mm), 1799 szerokości i 1437 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2683 mm. Standardowa pojemność bagażnika CUPRY Leon ST to 620 litrów, jednak w wersji VZ - 470 litrów.
CUPRA Leon ST – silniki, moc
Charakterny hiszpański kompakt oferowany jest z silnikami benzynowymi: 1.5 TSI 150 KM, 1.5 eTSI 150 KM (MHEV), 2.0 TSI 300 KM (wersja VZ), 2.0 TSI 333 KM (wersja VZ 4Drive) oraz z jednostką wysokoprężną 2.0 TDI 150 KM DSG. CUPRA Leon oferowana jest także jako hybryda typu plug-in (PHEV) 1.5 e-Hybrid 204 KM oraz 1.5 e-Hybrid 272 KM (wersja VZ).
CUPRA Leon ST VZ – wrażenia z jazdy
Najmocniejsza odmiana ST VZ jest w zasadzie mocno stuningowanym SEAT-em Leonem kombi. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 229 km/h. Pojemność baterii brutto wynosi 25,8 kWh, a według producenta auto może przejechać na prądzie do 122 kilometrów. Podczas jazdy z rozładowaną baterią, z prędkościami dozwolonymi na autostradzie, auto zużywało średnio ok. 9,5 l/100 km. W naszej opinii to sporo, jednak realia hybryd typu plug-in są takie, że o ile ekonomiczna jest jazda w trybie hybrydowym z wykorzystaniem prądu, przestaje być ekonomiczna po zużyciu prądu. Taki to już urok PHEV-ów.
CUPRA Leon ST – cena
Ceny usportowionego kombi z Hiszpanii zaczynają się od 143 500 zł za bazową wersję wyposażenia, z podstawowym silnikiem 1.5 TSI 150 KM i manualną skrzynią sześciobiegową; w wersji MHEV (miękka hybryda) od 151 tys. zł, a za 150-konnego diesla 2.0 TDI ze skrzynią DSG trzeba zapłacić co najmniej 162 600 zł.
Hybryda typu plug-in, czyli ładowana z gniazdka, w słabszej wersji 1.5 e-Hybrid 204 KM kosztuje 201 700 zł, zaś w topowej wersji VZ z mocniejszą hybrydą 1.5 PHEV o mocy 272 KM auto kosztuje od 219 500 zł w górę, w zależności od dodatkowego wyposażenia.
CUPRA Leon ST VZ – podsumowanie
Na rynku jest całkiem sporo kompaktów w wersji kombi, jednak nie wszystkie oferują tak sportowy charakter, jak CUPRA Leon ST VZ. Pojazd ten będzie dobrym wyborem dla osoby chcącej mieć rodzinne kombi, ale nie nudną hybrydę, jakich wiele na ulicach, a coś wyjątkowego, co zapewni więcej emocji. CUPRA Leon ST VZ ma rywali w macierzystym koncernie Volkswagena, w postaci Golfa R Variant czy Skody Octavii RS kombi. Zmiana przedniej części nadwozia w ub.r., pozwalająca odróżnić Leona CUPRY od Leona SEAT-a była strzałem w dziesiątkę i nadała temu udanemu kompaktowi bardziej rasowy charakter, więcej lekkości i świeżości.
Konfigurator CUPRA Leon znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek