CUPRA Born 77 kWh - sprawdzamy tożsamość Borna
Średnia ocena8.5
8.5Śr. ocena
Ten kompaktowy, pierwszy w pełni elektryczny, model marki CUPRA zadebiutował w 2021 roku. Czy losy tego auta będą tak elektryzujące, jak bohatera sensacyjnej serii książek i filmów o agencie specjalnym Jasonie Bourne'ie?
CUPRA Born nie jest samodzielnym projektem hiszpańskich inżynierów, a bardziej charakternie wyglądającą wersją Volkswagena ID.3. Trzeba przyznać, że Born prezentuje się nieco lepiej od pierwowzoru. Auto zbudowane zostało na volkswagenowskiej platformie MEB, która posłużyła za bazę do konstrukcji także innych elektryków Volkswagen Group, m.in. Skody Enyaq iV oraz Volkswagena ID.4 i ID.5.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
CUPRA Born – zasięg, bateria, moc
Kompaktowy elektryk z Hiszpanii obecnie oferowany jest z dwoma rodzajami baterii: 58 kWh i 77 kWh i w każdym z tych wariantów auto dysponuje mocą 231 KM. Słabsza wersja ma zasięg ok. 420 km, a mocniejsza 548 km (dane producenta). Początkowo Born oferowany był także ze słabsza baterią 45 kWh. Dla porównania, bliźniaczy Volkswagen ID.3 dostępny jest z bateriami 58 kWh i 77 kWh, a w obu wersjach oferuje moc 204 koni mechanicznych.
CUPRA Born – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Borna wynoszą: 4322 mm długości, 1809 mm szerokości i 1540 mm wysokości, a rozstaw osi ma długość 2766 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 385 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 1267 litrów.
CUPRA Born – wrażenia z jazdy
Prawdziwa tożsamość CUPRY Born skrywa się pod jej nadwoziem, niczym tożsamość Bourne'a w tajnym archiwum programu Treadstone. Zgrabna, skrojona z polotem, "po hiszpańsku", sylwetka auta zawiera technologię rodem z Wolfsburga, znaną z Volkswagena ID.3, co nie jest złą rekomendacją.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Z Bourne'm łączy Borna jednak nie tylko podobieństwo nazwy i nieoczywista na pierwszy rzut oka tożsamość, ale również opanowanie do perfekcji specyficznych umiejętności niezbędnych do właściwego wykonywania zleconych zadań. W przypadku CUPRY chodzi oczywiście o jej zacięcie sportowe, świetne przyspieszenie (co jest w dużej mierze zasługą napędu elektrycznego), znakomite prowadzenie (co jest już cechą charakterystyczną hiszpańskiej marki) i ładnie zaprojektowaną, obszerną kabinę. Dzięki temu jazda Bornem sprawia kierowcy i pasażerom sporo przyjemności.
Do minusów auta należy zaliczyć typowe dla marki (i chyba całej grupy VW) kłopoty z multimediami, których intuicyjność pozostawia sporo do życzenia. Czasem przejawia się to kłopotami w korzystaniu z najprostszych funkcji, jak np. pogłośnienie lub ściszenie systemu audio, które działało w testowanym aucie z sobie wiadomą konsekwencją. Ale, być może, to przypadłość tego konkretnego egzemplarza.
CUPRA Born – cena
Ceny hiszpańsko-niemieckiego elektryka zaczynają się od 204 800 zł za wersję z baterią 58 kWh. Wariant z pojemniejszą baterią 77 kWh nosi oznaczenie e-Boost i kosztuje od 232 tys. zł.
CUPRA Born – podsumowanie
Opisywanego modelu może nie czeka tak pełna zwrotów akcji przyszłość, jak filmowego bohatera. CUPRA Born to jednak całkiem dopracowany, kompaktowy elektryk, mający sporo zalet. Poniekąd to Volkswagen ID.3 z domieszką hiszpańskiego temperamentu. Alternatywą dla Borna jest oczywiście jego protoplasta, a także Renault Megane E-Tech, Mazda MX-30 oraz leciwy już Nissan Leaf II. Chętni na elektryczną CUPRĘ mają także do wyboru nieco większy model Tavascan, będący odpowiednikiem Volkswagena ID.5 oraz Skody Enyaq iV Coupe.
Konfigurator CUPRA Born znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Darek Balcerzyk