Volkswagen Golf. Tak bardzo zdrożał w ciągu pięciu lat

Ciekawostki
30 Kwi '25
Tomasz Kamiński
Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Golf to jeden z popularniejszych modeli niemieckiej marki oferowanej na polskim rynku. W sprzedaży jest już ósma generacja tego modelu. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w ciągu pięciu lat zmieniły się ceny tego modelu. Dodatkowo w wybranych wersjach porównaliśmy je z kosztami zakupu Volkswagena Golfa VII.

Skoro stwierdziliśmy, że Golf jest jednym z najchętniej wybieranych Volkswagenów, to trzeba to poprzeć liczbami. Według danych analizowanych przez IBRM Samar w 2024 roku do klientów trafiło 4935 pojazdów.

Źródło: IBRM Samar

Nie był to jednak lider, bowiem w 2024 roku ten tytuł przypadł Volkswagenowi T-Rocowi, na który zdecydowało się aż 9218 Polaków. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen Tiguan – 6729 sprzedanych aut, a nasz bohater zajął najniższy stopień podium.

Volkswagen Golf – zmiana warty

Rok 2020 to przełomowy okres dla Volkswagena Golfa, bowiem wówczas karierę rynkową kończyła siódma generacja kompaktu, a na scenę wstępowało kolejne wydanie pojazdu. Wówczas jeszcze tylko z nadwoziem typu hatchback.

Źródło: IBRM Samar

W omawianym okresie siódemkę z wyposażeniem Comfortline i 115-konnym benzyniakiem 1.0 TSI dało się kupić za 85 490 zł. Za auto o takiej samej mocy, ale już ósmej generacji, ze specyfikacją Life i jako 1.5 TSI wydamy obecnie 118 490 zł, a zatem o 38,6 proc. więcej.

Źródło: Volkswagen

Ósma generacja, ale jako 1.0 TSI/110 KM i ze specyfikacją Life kosztowała w 2020 roku 87 590 zł. Po pięciu latach 115-konne 1.5 TSI (takie samo wyposażenie) kosztuje już 118 490 zł. Wzrost ceny to 35,28 proc.

Sprawdźmy może coś mocniejszego. W 2020 roku za Volkswagena Golfa hatchbacka VII 1.5 TSI/150 KM z wyposażeniem Comfortline i z manualną skrzynią biegów życzono sobie 94 490 zł. Teraz 150-konne ósme wydanie, ale ze specyfikacją Life to wydatek 126 690 zł. Zatem pojazd jest droższy o 34,08 proc.

Źródło: IBRM Samar

Te same dane, ale w przypadku wersji kombi wynoszą 98 390 zł (Volkswagen Golf VII z 2020 roku) oraz 131 790 zł (Volkswagen Golf VIII z 2025 roku). Wzrost ceny wyniósł tym razem 31,43 proc.

Volkswagen Golf ósmej generacji ze 150-konnym benzyniakiem i z wyposażeniem Life w 2020 roku był dostępny za 96 390 zł. Tak samo skonfigurowany egzemplarz z 2025 roku to wydatek 126 690 ł. Wzrost ceny o 31,43 proc.

Volkswagen Golf – czas na diesle

Volkswagen Golf VII hatchback 1.6 TDI/115 KM z 5-biegową, manualna skrzynią i wyposażeniem Comfortline kosztował w 2020 roku 99 190 zł. W aktualnej generacji auto ma diesla 2.0 TDI o mocy 116 KM, 6-stopniową przekładnię i wyposażenie Life, a koszt zakupu to 135 190 zł. To znaczy, że wzrost ceny wyniósł 36,29 proc.

W przypadku Golfa ósemki z 2020 roku na pokładzie mamy silnik 2.0 TDI/116 KM, który z wyposażeniem Life kosztował 103 990 zł. Obecnie za tak samo skonfigurowany pojazd musimy zapłacić 135 190 zł, a zatem o 30 proc. więcej.

Volkswagen Golf – nadal diesel, ale moc wzrasta

Volkswagen Golf siedem jako 2.0 TDI/150 KM miał w 2020 roku dwusprzęgłową skrzynię i specyfikację Highline. W takiej postaci pojazd kosztował wówczas 121 790 zł. Po upływie pięciu lat ósma generacja z taką samą konfiguracją silnikową, ale ze specyfikacją Style oznacza wydatek 162 190 zł. Jak łatwo policzyć wzrost ceny wyniósł 33,17 proc.

Źródło: IBRM Samar

Te same dane, ale w przypadku Volkswagena Golfa VIII i ze specyfikacją Style w 2020 roku oznaczały wydatek 128 990 zł. Po upływie pięciu lat cena wzrosła do 162 190 zł, a zatem o 25,74 proc. Jak do tej pory, to najniższe zwiększenie kosztów zakupu.

Volkswagen Golf – teraz pojeździmy na sportowo

Volkswagen Golf VII w 300-konnej wersji R kosztował w 2020 roku 175 490 zł. W tej postaci auto miało skrzynię DSG i napęd 4x4. W obecnym wydaniu moc wzrosła do 333 KM, a cena do 233 690 zł. To oznacza, że za taki pojazd musimy zapłacić o 33,16 proc. więcej.

Źródło: Volkswagen

Na Volkswagena Golfa R ósmej generacji musieliśmy poczekać do 2021 roku. Samochód z 320-konną jednostką kosztowało wówczas 198 690 zł. Po czterech latach moc wzrosła do 333 KM, a cena do 233 690 zł, a zatem o 17,62 proc. To całkiem nieduża zwyżka.

Volkswagen Golf – GTI nie zdrożało tak bardzo

Wart uwagi jest jeszcze Volkswagen Golf GTI. W 2020 roku w ofercie była siódma generacja ze specyfikacją GTI TCR i z silnikiem o mocy 290 KM. Pojazd wyceniono wówczas na 167 690 zł. W obecnym, ósmym wydaniu jest to już 300-konna wersja GTI Clubsport kosztująca 187 790 zł. Zatem wzrost ceny wyniósł tylko 11,99 proc. Tak niewielka zwyżka zaskakuje tym bardziej, że dotyczy pojazdów pochodzących z dwóch różnych generacji.

Źródło: IBRM Samar

Okazuje się, że w przypadku Volkswagena Golfa GTI, ale wyłącznie ósmej generacji zwiekszenie ceny w ciagu czterech lat było wyższe. W 2021 roku samochód o mocy 245 KM kosztował 149 390 zł, podczas gdy obecnie GTI o mocy 265 KM to wydatek 183 490 zł. W tym przypadku podwyżka wyniosła 22,83 proc.

Warto porównać wzrost cen Volkswagena Golfa z innymi modelami dostepnymi w Polsce. Tego typu ranking przeprowadziliśmy juz wczęsniej dla Skody Octavii oraz dla Toyoty Corolli. W przypadku pierwszego z tych modeli, podobnie, jak w Volkswagenie Golfie uwzględniliśmy dwie generacje.

Tagi