Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION. Wariant idealny na rodzinne szaleństwa
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION najmocniejsza, oferowana w Polsce wersja niemieckiego kompaktu. To jednocześnie pojazd, w którym sportowe możliwości połączono z rodzinną funkcjonalnością. W teście sprawdzamy, jak udała się taka krzyżówka, a jednocześnie weryfikujemy, które cechy są dominujące.
Volkswagen Golf występuje w naszym kraju jako hatchback lub kombi o nazwie Variant. W ofercie są zarówno wersje benzynowe, jak i miękkie hybrydy czy hybryda plug-in oraz diesel. Napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła za pośrednictwem manualnych lub automatycznych skrzyń biegów.
Na samej górze tej oferty usadowił się najmocniejszy, a jednocześnie najbardziej dynamiczny Volkswagen Gof R. Samochód występujący jako hatchback lub Variant napędzany jest 2-litrowym benzyniakiem o mocy 333 KM, a moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła. Tak naprawdę Volkswagen Golf R to klasa sama w sobie.
Volkswagen Golf – jeden z popularniejszych w gamie marki
Volkswagen Golf należy do jednych z najchętniej wybieranych modeli niemieckiego producenta. Według danych przez IBRM Samar i zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ w okresie styczeń-listopad 2025 roku polscy kierowcy kupili 5948 sztuk tego pojazdu. Lepszy okazała się tylko Volkswagen T-Roc, na którego zdecydowało się 9212 osób.
Wśród Volkswagenów Golfów najchętniej wybierana okazała się 150-konna odmiana – 3396 szt. Z kolei na 333-konnego Volkswagena Golfa R znalazło się 536 chętnych. To stanowi 9 proc. wszystkich sprzedanych Golfów.
Wziąwszy pod uwagę, że to nie tylko najmocniejszy, lecz także najdroższy pojazd w gamie tego modelu, to taką liczbę dostarczonych aut można uznać za sukces. Przekonajmy się zatem co sprawia, że topowa wersja jest tak bardzo popularna.
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION – typowe kompaktowe kombi
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION pod względem wymiarów nie wyróżnia się na tle klasowych konkurentów. Samochód mierzy (dł./szer./wys.) 4651/1789/1462 mm, a jego rozstaw osi to 2678 mm.
Takie gabaryty sprawiają, że nie powinno być dużego problemu ze znalezieniem miejsca do zaparkowania. Gorzej jest natomiast z manewrowaniem. Pamiętajmy, że w testowanej wersji pojazd ma napęd 4x4, a to sprawia, że średnica zawracania wynosi 12,2 m. To prawie metr więcej względem przednionapędowej odmiany, w przypadku której średnica zawracania wynosi 11,3 m.
Jednocześnie samochód okazuje się na tyle przestronny, żeby zapewnić swobodę pasażerom wysokiego wzrostu. W obu rzędach siedzeń jest dużo miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami.
Atutem pojazdu są także fotele. Nie dość, że zapewniają wysoki komfort jazdy, to ich sportowy profil jest jednocześnie gwarancją dobrego podparcia z boku podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Atutem pojazdu jest także projekt bagażnika. Nie dość, że ma on regularne kształty, to w dodatku okazuje się bardzo duzy. Dość powiedzieć, że kufer ma pojemność 611-1642 l, a taka wielkość w zupełności wystarczy do spakowania urlopowego ekwipunku.
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION – szybki na prostej i na zakrętach
W przypadku testowanego modelu sportowe siedzenia ze świetnym, bocznym podparciem sa niezbędnym elementem wyposażenia. Przecież mamy do czynienia z mocnym (czytaj: dynamicznym) autem. Samochodem, którym aż chce się jeździć niemal samymi krętymi drogami.
W takich warunkach sprawdza się zarówno sztywno zestrojone zawieszenie, jak i precyzyjny układ kierowniczy. Pojazd perfekcyjnie wpisuje się w każdy łuk, nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a ponadto samochód bez najmniejszego opóźnienia podąża po torze wyznaczonym przez prowadzącego.
W dodatku jedzie bardziej niż sprawnie. Włączamy sportowy tryb jazdy, pedał gazu w podłodze, a samochód wystrzeliwuje i już po 4,8 s na liczniku mamy setkę. Istotne jest także to, że moc rozwijana jest równomiernie (ani przez chwilę nie odczuwa się niedostatku koni mechanicznych), a skrzynia biegów sprawnie włącza każde przełożenie. W razie konieczności redukcja także odbywa się w mgnieniu oka.
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION to udane połączenie samochodu rodzinnego i sportowego. Jednak niektórzy testujący uznali, że ta pierwsza cecha przeważa, a to może być z kolei wadą dla fanów ekstremalnej, sportowej jazdy. Kierowców, którzy od rasowego auta oczekują większej zadziorności.
Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION to najdroższe wydanie praktycznej odmiany niemieckiego kompaktu. Na szczęście auto dostępne jest obecnie w promocji i zamiast 201 090 zł trzeba zapłacić 187 090 zł. Wziąwszy pod uwagę osiągi oraz bogate wyposażenie pojazdu taka cena jest na akceptowalnym poziomie.