Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION. Wariant idealny na rodzinne szaleństwa

Testy i prezentacje
19 Gru '25
Tomasz Kamiński
Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION najmocniejsza, oferowana w Polsce wersja niemieckiego kompaktu. To jednocześnie pojazd, w którym sportowe możliwości połączono z rodzinną funkcjonalnością. W teście sprawdzamy, jak udała się taka krzyżówka, a jednocześnie weryfikujemy, które cechy są dominujące.

Volkswagen Golf występuje w naszym kraju jako hatchback lub kombi o nazwie Variant. W ofercie są zarówno wersje benzynowe, jak i miękkie hybrydy czy hybryda plug-in oraz diesel. Napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła za pośrednictwem manualnych lub automatycznych skrzyń biegów.

Źródło: IBRM Samar

Na samej górze tej oferty usadowił się najmocniejszy, a jednocześnie najbardziej dynamiczny Volkswagen Gof R. Samochód występujący jako hatchback lub Variant napędzany jest 2-litrowym benzyniakiem o mocy 333 KM, a moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła. Tak naprawdę Volkswagen Golf R to klasa sama w sobie.

Volkswagen Golf – jeden z popularniejszych w gamie marki

Volkswagen Golf należy do jednych z najchętniej wybieranych modeli niemieckiego producenta. Według danych przez IBRM Samar i zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ w okresie styczeń-listopad 2025 roku polscy kierowcy kupili 5948 sztuk tego pojazdu. Lepszy okazała się tylko Volkswagen T-Roc, na którego zdecydowało się 9212 osób.

Źródło: IBRM Samar

Wśród Volkswagenów Golfów najchętniej wybierana okazała się 150-konna odmiana – 3396 szt.  Z kolei na 333-konnego Volkswagena Golfa R znalazło się 536 chętnych. To stanowi 9 proc. wszystkich sprzedanych Golfów.

Wziąwszy pod uwagę, że to nie tylko najmocniejszy, lecz także najdroższy pojazd w gamie tego modelu, to taką liczbę dostarczonych aut można uznać za sukces. Przekonajmy się zatem co sprawia, że topowa wersja jest tak bardzo popularna.

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION – typowe kompaktowe kombi

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION pod względem wymiarów nie wyróżnia się na tle klasowych konkurentów. Samochód mierzy (dł./szer./wys.) 4651/1789/1462 mm, a jego rozstaw osi to 2678 mm.

Źródło: IBRM Samar

Takie gabaryty sprawiają, że nie powinno być dużego problemu ze znalezieniem miejsca do zaparkowania. Gorzej jest natomiast z manewrowaniem. Pamiętajmy, że w testowanej wersji pojazd ma napęd 4x4, a to sprawia, że średnica zawracania wynosi 12,2 m. To prawie metr więcej względem przednionapędowej odmiany, w przypadku której średnica zawracania wynosi 11,3 m.

Jednocześnie samochód okazuje się na tyle przestronny, żeby zapewnić swobodę pasażerom wysokiego wzrostu. W obu rzędach siedzeń jest dużo miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami.

Źródło: IBRM Samar

Atutem pojazdu są także fotele. Nie dość, że zapewniają wysoki komfort jazdy, to ich sportowy profil jest jednocześnie gwarancją dobrego podparcia z boku podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Atutem pojazdu jest także projekt bagażnika. Nie dość, że ma on regularne kształty, to w dodatku okazuje się bardzo duzy. Dość powiedzieć, że kufer ma pojemność 611-1642 l, a taka wielkość w zupełności wystarczy do spakowania urlopowego ekwipunku.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION – szybki na prostej i na zakrętach

W przypadku testowanego modelu sportowe siedzenia ze świetnym, bocznym podparciem sa niezbędnym elementem wyposażenia. Przecież mamy do czynienia z mocnym (czytaj: dynamicznym) autem. Samochodem, którym aż chce się jeździć niemal samymi krętymi drogami.

W takich warunkach sprawdza się zarówno sztywno zestrojone zawieszenie, jak i precyzyjny układ kierowniczy. Pojazd perfekcyjnie wpisuje się w każdy łuk, nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a ponadto samochód bez najmniejszego opóźnienia podąża po torze wyznaczonym przez prowadzącego.

Źródło: IBRM Samar

W dodatku jedzie bardziej niż sprawnie. Włączamy sportowy tryb jazdy, pedał gazu w podłodze, a samochód wystrzeliwuje i już po 4,8 s na liczniku mamy setkę. Istotne jest także to, że moc rozwijana jest równomiernie (ani przez chwilę nie odczuwa się niedostatku koni mechanicznych), a skrzynia biegów sprawnie włącza każde przełożenie. W razie konieczności redukcja także odbywa się w mgnieniu oka.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION to udane połączenie samochodu rodzinnego i sportowego. Jednak niektórzy testujący uznali, że ta pierwsza cecha przeważa, a to może być z kolei wadą dla fanów ekstremalnej, sportowej jazdy. Kierowców, którzy od rasowego auta oczekują większej zadziorności.

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4MOTION to najdroższe wydanie praktycznej odmiany niemieckiego kompaktu. Na szczęście auto dostępne jest obecnie w promocji i zamiast 201 090 zł trzeba zapłacić 187 090 zł. Wziąwszy pod uwagę osiągi oraz bogate wyposażenie pojazdu taka cena jest na akceptowalnym poziomie.

Tagi