Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Audi A5 coupe: idealny dla singli

Testy i prezentacje
Redakcja
29 Maj '20 (aktualizacja 16 Lut '21)
Audi A5 coupe: idealny dla singliŹródło: IBRM Samar

Z racji swej ograniczonej praktyczności, auta ze sportowym nadwoziem typu coupe sprzedają się gorzej niż kombi czy sedany. Być może Audi A5 coupe również nie jest mistrzem użyteczności, za to jest jednym z ładniejszych aut tego typu na rynku. Zwłaszcza w wersji S Line.

Audi A5 po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 2007 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Początkowo samochód był dostępny tylko w wersji coupe, następnie także z nadwoziem cabrio. Drugie wcielenie modelu ujrzało światło dzienne w 2016 roku.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Styl

Styliści Audi, projektując model A5 coupe, postawili sobie ambitne zadanie "połączenia pełnych emocji linii pojazdu z atletycznie napiętymi powierzchniamiu". Wydłużony rozstaw osi, krótkie zwisy oraz długa, wypukła maska silnika typu "power dome", podkreślają dynamikę modelu. Trójwymiarowa osłona chłodnicy Singleframe jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika.

Linia nadwozia, która przebiega płynnie, nadaje A5 coupe elegancji, jest trójwymiarowa i jeszcze bardziej wyrazista niż w poprzednim modelu. W ten sposób, na powierzchniach auta pojawia się charakterystyczna gra świateł i cieni. Linie w tyle pojazdu są również poprowadzone bardzo precyzyjnie. Krótka pokrywa bagażnika kończy się charakterystycznym przetłoczeniem w formie małego spojlera. W zasadzie, mimo oznaczenia coupe, auto bardziej przypomina dwudrzwiowego sedana.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Napęd

Coupe rodem z Ingolstadt wyposażane jest w jeden z sześciu silników, przy czym do wyboru są trzy benzynowe i trzy wysokoprężne. Jednostki benzynowe mają pojemność od 2.0 do 2.9 litra. Dwa dwulitrowe silniki TFSI osiągają moc 190 oraz 245 KM. Jednostka o pojemności 2.9 litra i mocy 450 KM zarezerwowana jest dla najmocniejszej wersji RS5.

Stosowane w Audi A5 diesle, to: 2.0 TDI o mocy 163 KM oraz 190 KM, a także 3.0 TDI 347 KM (w odmianie S5). W zależności od wersji auta występują: siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic. Skrzynie manualne są w tym modelu niedostępne. Standardowo, moc silnika trafia na przednią oś, opcjonalnie jednak można zamówić napęd na cztery koła quattro. Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik 2.0 40 TDI o mocy 190 KM, automatyczną skrzynię S Tronic oraz napęd na obie osie.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Długość całkowita opisywanego modelu to 4697 mm, szerokość 1846 mm, wysokość 1371 mm, a rozstaw osi 2764 mm. Masa własna auta wynosi 1640 kg. Kabina Audi A5 Sportback drugiej generacji urosła w stosunku do poprzednika. Długość auta wzrosła o 7,2 cm, szerokość zmalała o 0,8 cm, wysokość jest mniejsza o 1 cm, zaś rozstaw osi wzrósł o 1,3 cm. W aucie znajdziemy typowe dla Audi wysokiej jakości materiały wykonane z aluminium i skóry i precyzyjne ich spasowanie. Opcjonalny system oświetlenia Ambiente oferuje trzydzieści różnych odcieni światła.

Pojemność bagażnika wynosi 465 litrów. Za dopłatą producent dostarcza układ do otwierania i zamykania pokrywy bagażnika za pomocą gestów, standardowo ma ona elektryczny napęd.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Technologia

Koncepcja obsługi wskaźników, jaką zastosowano w A5 coupe, uzupełniona m.in. o swobodne wyszukiwanie tekstowe, pozwala kierowcy łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami. Alternatywą dla standardowych, okrągłych zegarów analogowych, jest Audi virtual cockpit. Nabywca A5 coupe wybrać może różne opcje wyświetlaczy. Duży ekran TFT (12,3 cala) o wysokiej rozdzielczości wyświetla szczegółowe grafiki. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie head up display pokazuje informacje w postaci symboli i cyfr rzucanych na przednią szybę i w ten sposób redukuje konieczność odrywania uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.

Nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch jest najbardziej rozbudowaną wersją opcji infotainment oferowanych przez Audi opcji. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez trzy lata oraz monitor o przekątnej 8,3 cala i rozdzielczości 1024 x 480 pikseli. Maksymalnie pięć uaktualnień nawigacji jest również bezpłatnych. System MMI Navigation plus współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Jazda

Audi A5 coupe wyposażono w wiele systemów wsparcia kierowcy. Najważniejszym z nich jest adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami z funkcją Stop&Go i z asystentem jazdy w korkach. Gdy prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą wysokiej jakości.

Asystent wydajności, analizując informacje GPS z otoczenia pojazdu pomaga zaoszczędzić paliwo. Z kolei asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. W ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane pozyskane z przedniej kamery, z tempomatu ACC i z czujników radarowych. Ofertę uzupełniają inne systemy, jak asystent skręcania, parkowania, ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy czy asystent zmiany pasa ruchu.

Egzemplarz jaki mieliśmy okazję testować, z dwulitrowym 190 konnym dieslem i napędem na obie osie zużywa według norm WLTP średnio 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Dane NEDC mówią o zużyciu na poziomie 4,8 l/100 km. Nasze doświadczenia wskazują na spalanie rzędu 7,8 l/100 km w mieście i ok 7,1 l/100 km poza miastem.

Audi A5Źrodło: IBRM Samar

Koszty

Ceny Audi A5 coupe zaczynają się od 179 tys. zł. Za te pieniądze otrzymamy model z silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 litra i mocy 190 KM oraz z automatyczną, 7 biegową przekładnią S tronic. Cena auta z benzynową jednostką dwulitrową o mocy 245 KM i napędem quattro wynosi 200 200 zł.

Zainteresowani A5 coupe z silnikiem diesla, muszą dysponować kwotą co najmniej 179 500 zł, co pozwoli im na zakup auta z jednostką 2.0 35 TDI, rozwijającą moc 163 KM. Testowany samochód z silnikiem 2.0 45 TDI 190 KM quattro w wersji wyposażenia S Line, to wydatek rzędu minimum 209 800 zł. Topowa odmiana RS5 2.9 TFSI 450 KM ze skrzynią 8 tiptronic to koszt co najmniej 410 tys. zł.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Audi A5 coupe zaliczane jest do aut klasy średniej w segmencie premium. Jego główni konkurenci, to Mercedes klasy C oraz BMW serii 3 oraz 4 w odmianach coupe. Innym rywalem modelu jest Lexus RC 300 h.

Naszym zdaniem Audi A5 coupe w atrakcyjnej wersji wyposażenia S Line, to bardzo interesująca propozycja dla indywidualistów oraz singli, czyli tych, którzy nie potrzebują rodzinnego kombi, czy wersji czterodrzwiowej. Oprócz praktyczności liczy się bowiem jeszcze coś innego u2013 walor estetyczny. Auta z nadwoziem coupe są najczęściej dużo ładniejsze od swych bardziej praktycznych braci. A5 coupe to samochód jednocześnie sportowy i elegancki, a także bardzo komfortowy, a taka kombinacja cech wielu nabywcom z pewnością przypadnie do gustu.

Podziel się ze znajomymi