Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Audi e-tron Sportback: elektryczny SUV coupe

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
14 Wrz '20 (aktualizacja 16 Lut '21)
Średnia ocena7.5
Audi e-tron Sportback: elektryczny SUV coupeŹródło: Audi
7.5Śr. ocena

Coraz więcej producentów oferuje modele na prąd. O dobrą pozycję w tym wyścigu walczy też Audi z modelem e-tron, teraz dostępnym także z nadwoziem Sportback, czyli SUV coupe.

E-tron, to pierwszy w pełni elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni. Potężnie zbudowany sportowy SUV łączy dużą przestrzeń z komfortem samochodu luksusowego. Podobnie jak z mniejszym modelem Q3, Audi postąpiło teraz z e-tronem, wprowadzając na rynek nową wersję nadwoziową Sportback.

Źrodło: Audi

Styl

Model e-tron Sportback przypomina inne SUV-y marki Audi, jak np. Q3 Sportback. W porównaniu do Audi Q7 i Q8, e-tron Sportback jest od nich o kilka cm krótszy i niższy, za to dysponuje zbliżonym rozstawem osi. Zabieg taki pozwolił na opracowanie auta o eleganckich proporcjach, łączącego zalety SUV-a i coupe. Od innych modeli Audi, e-trona odróżniają przede wszystkim wirtualne lusterka zewnętrzne, czyli po prostu ładnie obudowane kamery, przekazujące obraz na ekrany umieszczone wewnątrz.

Uwagę zwraca także specyficzna, jasnoszara osłona chłodnicy Singleframe, z regulowanymi wlotami powietrza. Charakterystyczne dla tej niemieckiej marki reflektory przednie oraz światła tylne, w e-tronie są narysowane ostrą i zdecydowaną kreską, przez co prezentują się bardziej futurystycznie niż np. w Audi Q8.

Źrodło: Audi

Napęd

Audi e-tron Sportback wyposażono w układ złożony z dwóch mocnych silników elektrycznych oraz technologię napędu na cztery koła quattro. Kluczowym czynnikiem wpływającym na sportowy charakter 360-konnej maszyny (408 KM w trybie boost) jest jej niskie położenie i centralne umiejscowienie zestawu akumulatorów. Maksymalny moment obrotowy to godne uznania 664 Nm (wartość osiągana również z funkcją boost).

Dwa elektryczne silniki u2013 z przodu i z tyłu u2013 generują łączną moc na poziomie nawet 300 kW, rozpędzając tego SUV-a od 0 do 100 km/h w niespełna 6 sekund. W odróżnieniu od tradycyjnych silników spalinowych maksymalny moment obrotowy jest tu dostępny od razu, zapewniając mocne wrażenia już przy ruszaniu. Pojazd odzyskuje energię wyłącznie za pomocą silników elektrycznych u2013 dzieje się tak w ponad 90 proc. przypadków hamowania. Niemiecki, elektryczny SUV wykorzystuje maksymalny potencjał rekuperacji w połączeniu ze zintegrowanym systemem sterowania hamulcem elektrohydraulicznym. Jak wynika z danych fabrycznych, Audi e-tron według założeń cyklu pomiarowego WLTP zapewnia zasięg przekraczający 400 kilometrów. To pierwszy samochód na rynku z możliwością ładowania mocą aż 150 kW w stacjach wykorzystujących europejski standard CCS. Dzięki temu będzie mógł zostać naładowany do 80 proc. w 30 minut, a do 100 proc. w 50 minut.

Audi oferować będzie model również w innej wersji silnikowej. E-tron Sportback 50 quattro generuje moc wyjściową 230 kW i moment obrotowy 540 Nm. Akumulator w tym przypadku ma tylko jeden poziom, a każdy z jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw. Ten układ ważący o ok. 120 kg mniej niż akumulator w modelu Sportback 55 quattro magazynuje 71 kWh energii brutto (64,7 kWh netto). Dzięki temu, pojazd na pełnym ładowaniu może pokonać do 342 km (według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP). Audi e-tron Sportback 50 quattro osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.

Źrodło: Audi

Funkcjonalność i technologia

We wnętrzu pojazdu kierowca i pasażerowie mają bardzo dużo miejsca. Ogromna przestrzeń zachwyca minimalistycznym designem, luksusowym wykończeniem i skupieniem na najnowocześniejszych technologiach. Brak środkowego tunelu oznacza sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów. Audi e-tron Sportback to duże auto o wymiarach zbliżonych do modeli Q8 i Q7 (4901 mm długości, 1935 mm szerokości, 1629 mm wysokości i rozstaw osi 2928 mm). Masa własna 2490 kg, zaś ogromny bagażnik ma aż 615 litrów. Wymiary wersji Sportback są niemal identyczne jak „zwykłego” Audi e-tron.

Elektryczna mobilność to niejedyny technologiczny atut Audi. Kierowca otrzymuje do dyspozycji dziesiątki zaawansowanych systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. E-tron jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym w wirtualne lusterka boczne. Obraz rejestrowany przez kamery jest przenoszony na ekrany OLED na przednich drzwiach. Funkcja dotykowa pozwala kierowcy na wprowadzanie różnych ich ustawień. Detale obrazu można przesuwać tak, by uzyskać właściwe pole widzenia, można je również powiększać i pomniejszać. Co ciekawe i ważne, nawet podczas jazdy w gorszych warunkach drogowych, obraz przekazywany przez kamery na ekrany jest cały czas czysty. System ten wymaga wprawdzie przyzwyczajenia, jednak jest bardzo dopracowany i osoba, która do niego przywyknie, raczej nie będzie już chciała korzystać ze standardowych lusterek.

W systemie MMI kierowca może wybrać jeden z trzech widoków odpowiadających różnym sytuacjom drogowym u2013 ustawienie autostradowe, ustawienie do skręcania i ustawienie do parkowania. Wirtualny kokpit, dotykowe ekrany i system rozpoznawania naturalnej mowy pozwoliły na zmniejszenie liczby fizycznych przycisków do niezbędnego minimum. Dzięki systemowi pre sense 360 stopni Audi e-tron stale monitoruje otoczenie, ostrzegając i przyhamowując w niebezpiecznych sytuacjach. Systemy wsparcia pozwalają wykrywać zagrożenia, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Adaptacyjny tempomat pozwala zachować bezpieczną odległość od innych aut, a asystent wydajności umożliwia zaplanowanie trasy tak, by jak najlepiej wykorzystać energię akumulatorów. Producent zapowiada, że w przypadku uszkodzenia baterii, jest ona naprawialna i usterka nie kończy się jej wymianą.

Auto łączy kierowcę ze światem dzięki usługom Audi connect. Zaawansowany system e-tron route planner pozwala zaplanować trasę. Uwzględniając lokalizację stacji ładowania, czas potrzebny na doładowanie akumulatorów i ruch na drogach, system pomaga zaplanować przystanki.

Nowa generacja napędu na cztery koła quattro równomiernie rozkłada moment obrotowy pomiędzy obiema osiami. Audi e-tron Sportback, choć waży powyżej 2,5 tony, nie przechyla się na zakrętach. Na uwagę zasługuje też świetne wyciszenie pojazdu, w którym jest cichutko nawet podczas jazdy nierówną drogą wyłożoną kostką brukową.

Źrodło: Audi

Koszty

Podstawowa wersja Audi e-tron Sportback 50 (313 KM), została wyceniona na 319 700 zł, w specyfikacji Advanced 363 900 zł, zaś w odmianie S Line 371 tys. zł. Mocniejszy e-tron Sportback 55 408 KM S line kosztuje 333 700 zł.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Audi e-tron Sportback oprócz tego, że jest ultranowoczesnym samochodem elektrycznym, wyposażonym w niezliczone nowinki technologiczne, jest także prekursorem nowej filozofii korzystania z wyposażenia dodatkowego, które dostępne jest za pomocą płatnego abonamentu. Za miesięczną opłatę można np. aktywować matrycowe reflektory LED, a później z nich zrezygnować i wybrać z długiej listy coś, co będzie nam bardziej przydatne. To prawdziwa rewolucja w stosunku do tradycyjnego modelu sprzedaży aut nowych, w którym jest wersję bazową, wersje średnie i topowe pojazdu oraz długie listy wyposażenia opcjonalnego, dostępne za dopłatą.

Opisywany model pokazuje, na czym będą w przyszłości zarabiały serwisy samochodowe - na zdalnej aktualizacji oprogramowania naszych aut. Potencjalnych właścicieli e-trona ucieszy fakt, że to auto nabywa się z kartą służącą do zakupu prądu na stacjach ładowania, która gwarantuje w całej Europie taką samą ceną prądu.

Szczegółowa ocena auta: Audi e-tron GE

Osiągi i ekonomia
7/10
Przestrzenność wnętrza
6/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
4/10
Własności jezdne
10/10
Podziel się ze znajomymi