Bugatti EB 110: początek ery supersamochodów
Prezentacja modelu odbyła się 15 września 1991 r. w Paryżu rozpoczynając nowy rozdział wśród samochodów sportowych. Wysokie osiągi w połączeniu z zaawansowaną technologią oraz wykończeniem wnętrza wyznaczyły standardy. Po 30 latach od rozpoczęcia produkcji EB 110 nadal budzi zachwyt, a cena sięga gwiazd.
W modelu EB 110, Bugatti po raz pierwszy połączył mocny 3,5 l. silnik V12, cztery turbosprężarki z intercoolerami, ultralekkie karbonowe nadwozie, napęd na wszystkie koła i dwa dyferencjały. W zależności od modelu pojazd dysponował mocą od 560 do 610 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,26 sekundy w najmocniejszej wersji, uczyniło EB 110 najszybszym seryjnie produkowanym samochodem swoich czasów. Prędkość maksymalna sięgająca 351 km/h, stanowiła kolejny światowy rekord wśród seryjnych pojazdów sportowych. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Tylne koła zostały wyposażone w hamulce Brembo. Zamontowany w aucie spojler pojawia się automatycznie, zapewniając większą siłę docisku i bardziej dynamiczne prowadzenie przy dużych prędkościach.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii nadwozie waży zaledwie 125 kg. Brytyjski producent wykorzystał plastik wzmocniony włóknem aluminiowym, węglowym i aramidowym do produkcji karoserii, a wszystkie śruby zostały wykonane z tytanu, który jest wyjątkowo lekki i stabilny. Bugatti opracowało również układ napędowy na wszystkie koła z wiskotycznym mechanizmem różnicowym, tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu oraz rozdziałem momentu w stosunku 27:73 procent, co zapewniło optymalne przeniesienie energii mechanicznej do kół EB 110.
Model okazał się również bezkonkurencyjny pod względem zaawansowanego wyposażenia. Nowościami, których próżno było szukać w konkurencyjnych modelach były: wspomaganie kierownicy, elektryczna regulacja foteli, klimatyzacja, centralny zamek, a także eleganckie wykończenie wnętrza oraz nagłośnienie z najwyższej półki. Bugatti ustanowił cztery rekordy świata dzięki EB 110 – za najszybsze przyspieszenie, najszybszy seryjny samochód sportowy, najszybszy samochód sportowy napędzany gazem ziemnym i najszybszy pojazd seryjny. Model EB 110 produkowany był również w wersji Coupe jako EB 110 GT (Gran Turismo) oraz EB 110 S (później SS, Sport Stradale).
Supersamochód w wersji GT można było kupić za około 450 milionów lirów, łącznie z serwisowaniem i częściami potrzebnymi na okres 3 lat użytkowania, koszt wersji mocniejszej zaczynał się od 550 milionów lirów. Dziś historyczne modele Bugatti uważane są za białe kruki, a cena modelu EB 110 SS na aukcji w Monterey sięgnęła 2 755 000 mln dolarów.