Dacia Spring: najtańszy elektryk w Polsce
Rumuńska marka wprowadziła do sprzedaży w Polsce mały samochód elektryczny produkowany w Chinach. Elektryczna Dacia Spring będzie dostępna w różnych wersjach dostosowanych do odmiennych sposobów użytkowania.
Dacia Spring oferowana będzie w wersji Comfort, Comfort Plus, Business oraz Cargo. Odmiany Comfort i Comfort Plus adresowane są do klientów indywidualnych; Business, to wersja przewidziana dla operatorów carsharingu i firm oferujących najem krótkoterminowy. Z kolei wariant Cargo, to dostawcza wersja Dacii Spring z unijną homologacją N1, dostępna od 2022 roku. Według WLTP zasięg Dacii Spring na jednym ładowaniu wynosi 230 kilometrów, zaś w cyklu miejskim, dzięki energii odzyskiwanej podczas hamowania, zasięg ten może wzrosnąć nawet do 305 km.
Według WLTP zasięg Dacii Spring na jednym ładowaniu wynosi 230 kilometrów, zaś w cyklu miejskim dzięki energii odzyskiwanej podczas hamowania, zasięg ten może wzrosnąć nawet do 305 km. Wymiary małego elektryka, to 3734 mm długości, 1770 mm szerokości i 1516 mm wysokości. Masa własna wynosi 970 kg, pojemność bagażnika 290 litrów, zaś prześwit 151 mm. Elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 27,4 kWh. Silnik elektryczny nie wymaga oleju i posiada znacznie mniej ruchomych części od silnika spalinowego (w szczególności nie ma paska/łańcucha rozrządu).
Ładowanie Dacii Spring odbywa się za pomocą gniazda umieszczonego pod środkową częścią grilla z logo marki. Dźwignia odblokowania pokrywy gniazdka znajduje się wewnątrz auta, pod kierownicą.
Dacię Spring można ładować z domowego gniazdka 220 V lub gniazda Green'Up za pomocą przewodu Flexicharger (tryb 2), z Wallboxa o mocy 7,4 kW (za pomocą specjalnego przewodu do trybu 3) lub z terminala DC 30 kW z wbudowanym przewodem.
Dacia Spring Comfort od 76 900 zł
Podstawowa wersja Comfort w cenie 76 900 zł trafi do pierwszych klientów indywidualnych we wrześniu br. zaś zamówienia będą przyjmowane już od czerwca. W specyfikacji Comfort w standardzie oferowane są m.in. klimatyzacja manualna, radio z Bluetooth, gniazda USB, ledowe światła dzienne, 14-calowe obręcze kół Flexwheel oraz tapicerka ze skóry ekologicznej łączonej z tkaniną. Na wyposażeniu znalazł się także przewód do ładowania z gniazdka domowego.
Za 83 400 zł można zamówić wersję Comfort Plus z pakietem High Tech, w którego skład wchodzi system Media Nav z 7 calowym ekranem, funkcja duplikowania ekranu smartfona, USB, kamera cofania oraz system wspomagania parkowania tyłem. Ponadto w tej wersji oferowany jest pomarańczowy pakiet kolorystyczny, obejmujący wybrane elementy nadwozia i wnętrza. Na wersję Comfort Plus z dodatkowym wyposażeniem (wejście do ładowania prądem stałym oraz przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania typu Wallbox) w cenie 87 400 PLN można składać zamówienia od 14 kwietnia 2021 r. Trzeba się spieszyć, gdyż w tej konfiguracji trafi do Polski jedynie 60 aut.
Odmiana Business dla carsharingu
W takiej samej cenie, jak Comfort, czyli 76 900 zł, Dacia oferuje także odmianę Spring Business. Wyposażenie jest podobne do bazowej odmiany Comfort, jednak uzupełnione o instalację do carsharingu, osłony na progi drzwi i bagażnika oraz przewód do ładowania trybu 2. Opcjonalne wyposażenie Dacii Spring Business, to m.in. Pakiet High Tech (1900 PLN), w którego skład wchodzą: System Media Nav 7 cali z funkcją klonowania ekranu smartfona, Bluetooth'em i kamerą cofania. Koło zapasowe to koszt 700 zł, zaś wejście do ładowania prądem stałym (2 500 PLN). Opcjonalny jest także przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania, tzw. Wallboxów, za 1500 PLN. Auto jest w kolorze bazowym Biel Polarna, zaś lakiery metalizowane: Szary Diamond, Czerwony Rabbit oraz Niebieski Morning Breeze wymagają dopłaty 2 tys. zł.
Spring Cargo
Na początku 2022 roku do oferty dołączy odmiana Cargo, adresowana do małego biznesu. Wersja Spring Electric Cargo ma bagażnik powiększony o strefę tylnych siedzeń, wykładzinę wykonaną z tworzywa, która pokrywa podłogę i strefę nadkoli, cztery uchwyty do mocowania ładunku (zgodne z normą ISO 27956) i ażurową przegrodę oddzielającą strefę ładunkową od przestrzeni pasażerskiej. Ta specjalna wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 1 100 litrów i ładowności 325 kg. Ceny i wyposażenie tej wersji nie są jeszcze znane.