Mazda CX-50 nie dla Europejczyków
CX-50 to najnowszy crossover Mazdy. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, jego premiera w Europie nie jest planowana. Samochód zaprojektowano z myślą o klientach mieszkających w Ameryce Północnej.
Mazdę CX-50, pozycjonowaną powyżej modelu CX-5, będą mogli kupić klienci na rynku amerykańskim. Samochód dzieli płytę podłogową z Mazdą 3 oraz z crossoverem CX-30. Początkowo oferta obejmie dwa silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 2,5 litra, zaś nieco później pojawią się odmiany dysponujące zelektryfikowanym układem napędowym. Na listę wyposażenia trafią takie udogodnienia jak m.in. napęd na wszystkie koła (i-Activ AWD), selektor trybów jazdy oraz panoramiczny szyberdach.
Jako ciekawostkę dodajmy, że w USA oraz na wybranych rynkach poza Europą zadebiutują ponadto modele o zwiększonej szerokości nadwozia: Mazda CX-70 oraz CX-90.
Mazda – nowości w Europie
Jak wynika z zapowiedzi centrali, premiera CX-50 na rynku europejskim nie jest planowana. Pojawią się natomiast Mazda CX-60 oraz Mazda CX-80, dla której przewidziano kabinę pasażerską z układem trzech rzędów siedzeń. Ofertę uzupełni sześciocylindrowy rzędowy silnik o zapłonie samoczynnym (Skyactiv-X) oraz wysokoprężny Skyactiv-D, połączony z 48-woltowym systemem „miękkiej” hybrydy (mHEV).
Kolejną nowością, której spodziewamy się już w pierwszej połowie przyszłego roku, będzie MX-30 w wersji z silnikiem Wankla w roli generatora energii elektrycznej. Silnik Wankla stanowi ważny rozdział w historii Mazdy, jednak po raz ostatni jednostka napędowa z wirującym tłokiem była oferowana w modelu RX-8, wycofanym w 2012 roku. Zwarta budowa silnika oraz jego niewielka masa mogą okazać się dużym atutem w przypadku zaadoptowania do pojazdu o napędzie elektrycznym.