Nowe centrum testowe i nowe opony Nokian Tyres
Dziesięcioma torami, w tym 7-kilometrową owalną trasą, umożliwiającą badania przy prędkościach ok. 300 km/h dysponuje hiszpańskie centrum testowe w Santa Cruz de la Zarza fińskiego producenta opon, firmy Nokian Tyres.
Nowy ośrodek zyskał przydomek - Hakka Ring, nawiązującą do opon Nokian Tyres Hakka i Hakkapeliitta, a także do najsłynniejszych torów na świecie nazywanych „ring”. Budowa centrum rozpoczęła się w 2018 roku. Ze względu na pandemię COVID-19 prace na krótko wstrzymano, ale po ustabilizowaniu się sytuacji i zastosowaniu niezbędnych środków ostrożności budowa została wznowiona.
Na 300-hektarowym terenie znajduje się kilka torów testowych do prób opon na nawierzchni suchej i mokrej, a także owalny tor do szybkiej jazdy z prędkością do 300 km/h. Obiekt umożliwia badanie opon letnich, całorocznych i zimowych przez cały rok. W ośrodku wykorzystano wiele technologii przyjaznych dla środowiska, takich jak ponad 1000 paneli słonecznych, recykling wody i białe dachy. Wszystkie tory zostały już wykończone, trwa rekrutacja personelu. Gotowe do użytku jest również centrum dla gości, znajdujące się pośrodku obiektu.
To już trzeci ośrodek testowy firmy. Stanowi dopełnienie dotychczasowej sieci testowania opon, która obejmuje 700-hektarowy ośrodek w Ivalo ((zwany „Białym Piekłem”) w fińskiej Laponii oraz ośrodek w pobliżu siedziby głównej firmy w Nokii.
Teraz możemy testować opony we własnych ośrodkach we wszystkich warunkach, do których przeznaczone są nasze produkty. To dla nas wielka przewaga konkurencyjna, szczególnie w kontekście produktów opracowywanych na rynek Europy Środkowej, a także dla klientów północnoamerykańskich — mówi Olli Seppälä, dyrektor ds. badań i rozwoju.
Opony dla profesjonalistów
Skandynawski producent wprowadził właśnie na rynek nowy model opony całorocznej do użytku profesjonalnego - Nokian Seasonproof C.
W nowych oponach zastosowano rozwiązanie Season Sense obejmujące wzór bieżnika, strukturę i mieszankę gumową. Kierunkowy wzór bieżnika w kształcie litery V ze sztywną strefą środkową został opracowany z myślą o całorocznym użytkowaniu opony. Według producenta mieszanka bieżnika zapewnia przyczepność na mokrej nawierzchni. Struktura z opatentowaną technologią aramidowych ścian bocznych jest wytrzymała i odporna na zużycie, chroni oponę przed uderzeniami, rozcięciami i wybojami. Opony Nokian Seasonproof C mają o ponad 15% większą odporność na zużycie w różnych warunkach drogowych w porównaniu ze swoimi poprzednikami Nokian Weatherproof C.
Rowki na błoto pośniegowe i wodę pośrodku bieżnika służą maksymalizacji przeciwdziałania slushplaningowi i aquaplaningowi. Magazynują one wodę i błoto pośniegowe między oponą a drogą i przyspieszają ich odprowadzanie z opony. Chwytaki między blokami bieżnika na powierzchni opony zwiększają przyczepność, szczególnie podczas hamowania i przyspieszania; mają za zadanie pomagać w jeździe po drogach zaśnieżonych i innych miękkich nawierzchniach. Chwytaki zapewniają też lepszą trakcję oraz przyczepność podczas hamowania.
Opony są oznaczone symbolem płatka śniegu (3PMSF) wskazującym ich oficjalne zatwierdzenie do użytku zimą. Większość ich rozmiarów należy do klasy najlepszej przyczepności na mokrej nawierzchni – A. W ofercie są rozmiary do różnych zastosowań profesjonalnych i rekreacyjnych — od 14 do 17 cali z indeksami prędkości R (170 km/h), S (180 km/h), T (190 km/h) i H (210 km/h). Opony trafią do sprzedaży jesienią 2021 r.
Nokian Tyres zaprezentował także opony zimowe przeznaczone do użytku profesjonalnego i transportu ciężkiego - Nokian Snowproof C, zapewniające przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i deszczu.
Zastosowana w oponach Nokian Snowproof C koncepcja Alpine Sense Grip łączy przyczepność pierwszej klasy na drogach mokrych, pokrytych błotem pośniegowym i śniegiem oraz zapewnia poczucie przewidywalnej jazdy. Wzór bieżnika z gęstą lamelizacją i wieloma krawędziami oferuje przyczepność w różnych warunkach jazdy zimą. Kanaliki na błoto pośniegowe i wodę pośrodku bieżnika przeciwdziałają slushplaningowi i aquaplaningowi. Przyczepność na ośnieżonych drogach zwiększają chwytaki Snow Claws umieszczone pomiędzy blokami bieżnika. Dzięki nim opony wykazują przyczepność na lodzie i śniegu, szczególnie podczas hamowania i przyspieszania.
Do wyboru jest 27 produktów od 14 do 17 cali z indeksami prędkości R (170 km/h), T (190 km/h) i H (210 km/h). Podobnie jak Nokian Seasonproof C opony Snowproof C trafią do sprzedaży jesienią 2021 r.