Opel Astra numer 6
Model szóstej generacji oferowany będzie w wersji benzynowej, dieslowskiej i hybrydowej PHEV, natomiast od 2023 roku także jako Astra‑e, czyli wariant z pełnym napędem elektrycznym. W Niemczech bazowa wersja Astry kosztuje niecałe 22 500 euro.
Nowe wcielenie Opla Astry powstało na platformie podłogowej EMP2 koncernu Stellantis, która stanowi też bazę technologiczną m.in. najnowszej wersji Peugeota 308. Kompakt spod znaku błyskawicy ma 4374 mm długości i 1860 mm szerokości. Jest zatem tylko o cztery milimetry dłuższy od poprzedniej Astry, lecz sam rozstaw osi zwiększono o 13 milimetrów, do 2675 mm. Bagażnik ma regulowaną podłogę, a po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność rośnie do 1250 litrów.
Kompaktowy Opel dysponuje kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. Samochód zaprojektowano z myślą o maksymalnym ograniczeniu poprzecznych przechyłów nadwozia. Astra ma według producenta bardzo skuteczne hamulce oraz wyróżnia się stabilnością zarówno w czasie jazdy na wprost, jak i przy pokonywaniu zakrętów. Sztywność skrętna wzrosła w porównaniu z poprzednią generacją o 14%.
Astra numer 6 wyróżnia się zgrabną sylwetką nadwozia, krótkimi zwisami oraz układem przedniego pasa, który tworzy wizualnie jeden, zwarty moduł obejmujący reflektory matrycowe IntelliLux LED, diodowe światła do jazdy dziennej oraz przeprojektowane logo marki. Utrzymana w minimalistycznym stylu deska rozdzielcza zwraca uwagę układem dwóch wyświetlaczy o przekątnej do 10 i 12 cali. Kierowca znaleźć tam może informacje podane w prostej formie graficznej. Najważniejsze ustawienia, w tym parametry działania klimatyzacji, można jednak zmieniać za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.
Na liście wyposażenia standardowego lub opcjonalnego znajdą się takie udogodnienia jak m.in. system multimedialny z możliwością bezprzewodowego podłączenia smartfona przez Apple CarPlay i Android Auto, fotele mające atest organizacji AGR, skórzaną tapicerkę, wyświetlacz projekcyjny oraz kamerę z widokiem 360 stopni.
Gama dostępnych wersji napędowych obejmuje benzynowe jednostki 1.2 turbo (110 lub 130 KM) oraz silnik wysokoprężny 1.5 (130 KM). Do tego dochodzą oferowane po raz pierwszy w Astrze wersje hybrydowe PHEV, które w połączeniu z motorem 1.6 zapewniają moc systemową 180 lub 225 koni mechanicznych. Dzięki energii zmagazynowanej w akumulatorze trakcyjnym 12,4 kWh hybryda jest w stanie pokonać „na prądzie” dystans maksymalnie około 60 kilometrów (pomiar WLTP).
Niebawem marka wchodząca w skład grupy Stellantis zaprezentuje nową Astrę w wersji Sports Tourer (kombi), a w 2023 roku doczekamy się w pełni elektrycznej odmiany Astra‑e.
W roku ubiegłym wyprodukowano łącznie około 100 000 egzemplarzy Astry. Najnowsza wersja wytwarzana będzie w niemieckim Russelsheim. Jak poinformował importer, zamówienia na wersję pięciodrzwiową będzie można składać od października. W Niemczech bazowa wersja nowej Astry kosztuje od 22 465 euro.
Konkurentami rynkowymi Astry są takie modele jak m.in. Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed oraz Peugeot 308.