Trwają ostatnie testy BMW i4
Najprawdopodobniej w czerwcu odbędzie się premiera nowego modelu BMW z pełnym napędem elektrycznym. Samochód przechodzi już końcową fazę testów pod czujnym okiem inżynierów.
Wiosną ubiegłego roku niemiecki koncern zaprezentował prototyp pod nazwą BMW Concept i4. Wyróżniał się on odważnie stylizowaną przednią częścią nadwozia, gdzie umieszczono osłonę grilla z dużymi "nerkami", sięgającymi od dolnej części zderzaka aż po górną krawędź maski. Przy okazji zapowiedziano, że wersja seryjna BMW i4 trafi do produkcji w roku 2021.
Zanim jednak to nastąpi, "elektryk" bawarskiej marki musi przejść jeszcze końcową fazę testów dynamicznych, w których chodzi o uzyskanie odpowiedniej kalibracji wszystkich komponentów napędu oraz układu jezdnego.
Po raz pierwszy od podstaw zaprojektowaliśmy samochód BMW ze sportowym DNA pod kątem jazdy na samym napędzie elektrycznym. BMW i4 oferuje wszystko, z czego znana jest marka BMW. I jest przy tym w pełni elektryczne.
Jak ujawnia producent, topowa wersja BMW i4 rozwijać będzie moc maksymalną aż 530 koni mechanicznych, zapewniając przyspieszenie 0-100 km/h w czasie około 4 sekund. Inżynierom zależy jednak na tym, aby samochód zapewniał płynne i przewidywalne reakcje. Opracowana dla tego modelu technologia amortyzacji niweluje efekty odchylania karoserii podczas ruszania, a system ograniczający poślizg kół w pobliżu aktuatora (ARB) gwarantuje optymalną trakcję i stabilną jazdę na wprost nawet na śliskiej nawierzchni.
BMW i4 sprawia wrażenie lekkiego i zwinnego, a przy tym jednocześnie solidnego i pewnego. Niezwykła stateczność jazdy na wprost oraz wysoka stabilność na zakrętach sprawiają, że pojazd wydaje się być przyklejony do jezdni. Szybko przyspieszać na prostej potrafią niemalże wszystkie samochody elektryczne. Jednak w BMW to nie wystarcza.
Producent podkreśla, że BMW i4 daje się bez wysiłku opanować nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach drogowych. Oprócz neutralnej samosterowności i mocnych, precyzyjnie dozowanych hamulców, przyczynia się to tego przede wszystkim układ kierowniczy. Działa on bezpośrednio i z dużą precyzją, oferując kierowcy dokładną informację zwrotną, a ponadto jest wolny od wpływu sił napędowych, nawet podczas intensywnego przyspieszania i zwalniania.
Mocną stroną BMW i4 mają być nie tylko dynamiczne właściwości jezdne, ale również wysoki komfort podróżowania. Dlatego też inżynierowie poprawiają jeszcze nastawy układu zawieszenia, które utrzymać ma przechyły nadwozia na akceptowalnym poziomie i skutecznie amortyzować nierówności nawierzchni. Nisko położony środek ciężkości samochodu to m.in. zasługa zamontowania akumulatora wysokonapięciowego, który dzięki zgromadzonej energii elektrycznej jest w stanie zapewnić zasięg nawet do 600 kilometrów (pomiar według WLTP).