Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747901390991 3.0.14

Tablica „RoadSafe” pomoże kierowcom unikać zagrożeń

Ciekawostki
Redakcja
22 Wrz '21
Tablica „RoadSafe” pomoże kierowcom unikać zagrożeńŹródło: Ford

Ford i konsorcjum finansowane przez rząd Wielkiej Brytanii opracowują system prognozowania lokalizacji kolizji drogowych na podstawie danych z pojazdów skomunikowanych z siecią, z przydrożnych detektorów i raportów z wypadków.

Odcinki dróg lub punkty, w których należy zachować szczególną ostrożność wszyscy znamy z naszych codziennych podróży do pracy, szkoły czy na zakupy. W niektórych przypadkach możemy zdecydować się na objazd, aby bezpieczne dotrzeć do celu. Ford opracował nowe rozwiązanie „RoadSafe”, które pozwoli ostrzegać kierowców przed miejscami o podwyższonym ryzyku, a przy okazji przekaże lokalnym władzom informacje pomocne w udoskonalaniu infrastruktury komunikacyjnej. Nowy system Forda korzysta z algorytmu przetwarzającego anonimowe dane z pojazdów skomunikowanych z siecią, z przydrożnych detektorów i raportów z wypadków, aby wskazać miejsca, w których istnieje większe ryzyko kolizji. Informacje te mogą być przedstawione na mapie, gdzie określany jest stopień zagrożenia, a następnie użyte są one do ostrzegania kierowców o niebezpiecznych punktach drogowych.

Źródło: Ford

Na podstawie przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii badań zespół Forda opracował „Mapę ocen stopnia zagrożenia odcinków dróg”, która pozwala zidentyfikować odcinki dróg stanowiące największy problem. Aktywna tablica gromadzi różne warstwy danych dla każdego odcinka drogi, między innymi dane historyczne o odnotowanych tam wypadkach oraz algorytmy ocen „prognozowanego ryzyka”, które opierają się na wprowadzonych informacjach i są obliczane przy użyciu zaawansowanych technik analizy danych. „Prognoza ryzyka na odcinku drogi” przedstawia skalę prawdopodobieństwa incydentów w odpowiednich kolorach – przyjęto, że czerwony oznacza najwyższy stopień ryzyka, a żółty - najniższy.

Źródło: Ford

Aby zgromadzić niezbędne dane, pojazdy skomunikowane z siecią rejestrują zdarzenia drogowe, m.in. dane z układu kierowniczego, informacje dotyczące hamowania i przyspieszania, natomiast sieć detektorów śledzi aktywność różnych pojazdów na drogach. Detektory wykorzystują algorytmy uczenia maszynowego do wykrywania zdarzeń o charakterze i przebiegu zbliżonym do wypadków i są w stanie analizować wzorce ruchu użytkowników dróg szczególnie narażonych na kolizje, takich jak rowerzyści i piesi, a także pojazdy nieskomunikowane.

Źródło: Ford

Połączenie danych pochodzących z pojazdów i detektorów może pomóc w zidentyfikowaniu wielu zagrożeń, na przykład miejsc, w których pojazdy przejeżdżają zbyt blisko rowerzystów, źle zlokalizowanych przystanków autobusowych powodujących zatory w ruchu oraz źle zaprojektowanej infrastruktury – rond i skrzyżowań, powodujących dezorientację i prowokujących wypadki.

W przypadku firm i flot samochodowych, algorytm „RoadSafe” mógłby być wykorzystywany do ustalania tras objazdów, umożliwiających omijanie newralgicznych obszarów, lub do ostrzegania kierowców o zbliżaniu się do miejsc o podwyższonym ryzyku, co skróciłoby czas przestojów związanych z wypadkami na trasie. Zdaniem Forda, system „RoadSafe” ma uniwersalne zastosowanie zarówno w skali dużych miast jak i małych miejscowości, może więc wpływać znacząco na liczbę wypadków. W przyszłości z rozwiązań takich mogliby korzystać również pasażerowie pojazdów autonomicznych. Wykorzystanie kombinacji czujników pokładowych pojazdu z cyfrowym narzędziem mogłoby pomóc takim pojazdom jeszcze wcześniej przewidywać niebezpieczne sytuacje, a tym samym odpowiednio dostosowywać działania.

Podziel się ze znajomymi