Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Jakie smary warto kupić do samochodu?

Porady
Redakcja
22 Wrz '21
Jakie smary warto kupić do samochodu?Źródło: Dylan McLeod na Unsplash

Jeżeli chcemy utrzymać samochód w bardzo dobrym stanie technicznym - musimy go regularnie serwisować i konserwować, czyli między innymi stosować różne smary. Zapewniają one właściwe działanie mechanizmów i chronią samochód przed korozją. Czym warto konserwować samochód, które elementy pojazdu kierowca może samodzielnie smarować?

Z czego składa się smar do konserwacji samochodu?

W sklepach motoryzacyjnych znaleźć można mnóstwo specjalnych smarów, uniwersalnych i przeznaczonych do konserwacji aut. Są dostępne w formie tubek a także sprayów z aplikatorem.

Smar to gęsty żel (gęsta pasta), który zawiera płynny olej bazowy (wyprodukowany z olejów mineralnych, roślinnych i/lub tylko syntetycznych), zagęstnik (np. krzemian glinu) oraz ulepszacze. Te ostatnie stanowią zaledwie kilka procent składu każdego smaru (najwięcej składu stanowi olej bazowy). Ale to właśnie ulepszacze mają decydujący wpływ na właściwości smaru i na jego przeznaczenie. Do tego stosuje się między innymi miedź, grafit, silikon i teflon. Są także ulepszacze uniwersalne, które zwiększają ochronę antykorozyjną, zwiększają przyczepność i trwałość smaru.

Po co komu smar?

Smar zapewnia warstwę poślizgową (tzw. film ochronny) pomiędzy dwiema (lub więcej) pracującymi częściami mechanicznymi. Jedna może być ruchoma, druga nieruchoma, albo obie (lub więcej) są ruchome. Smar tworzy warstwę poślizgową, oddziela części od siebie, zmniejsza tarcie, zapewnia im płynność działania i wycisza ich pracę; chroni przed korozją, zmniejsza temperaturę pracujących części, amortyzuje obciążenia i chroni przed warunkami zewnętrznymi (np. przed wilgocią).

Jak przygotować powierzchnie do smarowania?

Większość smarów jest dostępna w formie sprayu, często z aplikatorem rurkowym. Wystarczy tylko spryskać dany element - i gotowe. Ale nie wygląda to tak prosto. Powierzchnie, które mają być nasmarowane, warto odpowiednio przygotować. Po co? Nakładanie nowego smaru na warstwę starego, albo bezpośrednio na zanieczyszczenia mija się z celem.

Przede wszystkim, trzeba ją umyć. Jeśli wcześniej był nakładany smar, to można go usunąć za pomocą papierowego ręcznika kuchennego. Można również zastosować odtłuszczacz. Smar najlepiej nakładać na czyste i suche powierzchnie. Dzięki temu będzie się bardzo dobrze trzymać.

Źrodło: Kai Oberhäuser na Unsplash

Co kierowca powinien nasmarować w samochodzie?

Uszczelki gumowe - uszczelki drzwi (górne i dolne), uszczelki tylnej klapy, uszczelki maski silnika, ewentualnie uszczelki na dachu (nie szyberdach). Guma, z której są wykonane, powinna być czarna i elastyczna. Tylko wtedy zapewnia odpowiednią szczelność a także komfort akustyczny wewnątrz auta. Uszczelki niszczą się na skutek działania czasu, promieniowania ultrafioletowego oraz wahań temperatur. Niekonserwowane robią się twarde i kruszeją. Tracą również czarną barwę. Zimą mogą przymarzać do drzwi, a energiczna próba ich otwarcia kończy się wyrwaniem uszczelek. Uszczelki gumowe należy nasmarować smarem silikonowym. Warto to robić raz na pół roku, a jeszcze lepiej, raz na kwartał. Przed nasmarowaniem uszczelki trzeba umyć ciepłą wodą i wysuszyć. Po nasmarowaniu, robią się miękkie i czarne. Na pewno wówczas nie przymarzną do drzwi.

Bieguny akumulatora, klemy akumulatora i oczka przewodów masowych. To elementy, które są odpowiedzialne za właściwe przesyłanie prądu do instalacji elektrycznej auta, po wyłączeniu silnika. Mają kluczowy wpływ na możliwość uruchomienia silnika. Są narażone na ataki korozji, która utrudnia właściwy przepływ prądu. Do smarowania biegunów akumulatora, klem akumulatora a także oczek przewodów masowych wystarczy wazelina w sprayu. Skutecznie zabezpiecza elementy przed korodowaniem.

Oczka przewodów masowych znajdują się pod maską. To metalowe nakrętki, przymocowane śrubami do nadwozia auta. Doprowadzone są do nich przewody elektryczne z akumulatora. Bardzo często korodują - i trzeba je przed tym chronić.

Śruby i nakrętki. Jest ich pod maską naprawdę sporo. Niestety, są one narażone na ataki korozji. Wiele zależy od tego, czy producent zastosował śruby wysokiej jakości, od sprawdzonego dostawcy, czy oszczędzał.

Skorodowane łebki śrub albo nakrętki to koszmar dla każdego mechanika i amatora, który chce dokonać naprawy. Korozja powoduje, że śruba traci swój kształt i klucz oczkowy nie może jej uchwycić z właściwą siłą.

Śruby i nakrętki można zabezpieczyć przed korozją, stosując np. wazelinę, smar biały, smar teflonowy itd.

Zawiasy i ograniczniki drzwi. Zawiasy przedniej maski. Zawiasy tylnej klapy. Oczekujemy od nich płynnej i cichej pracy. Nie chcemy trzaskać drzwiami, chcemy by drzwi zamykały się delikatnie i cicho. Dlatego musimy smarować zawiasy i ograniczniki, a także śruby, mocujące zawiasy do karoserii. Można zastosować smar biały.

Mechanizmy zamków drzwi. Bębenek zamka w drzwiach kierowcy. Bębenek zamka w tylnej klapie (jeśli występuje). Mechanizm zamykający przednią maskę.

Od lat przyzwyczajono nas do tego, że niemal każde auto wyposażone jest w centralny zamek. Ale pomimo tego, mechanizmy zamków także wymagają smarowania. Dzięki niemu działają płynnie i cicho, nie są narażone na działanie korozji.

Centralne zamki sprawiły, że zapominamy o istnieniu standardowego klucza (ukrytego we wnętrzu kluczyka elektronicznego). Może być tak, że będziemy musieli skorzystać z niego, gdy w naszym aucie rozładuje się akumulator i nie będziemy mogli skorzystać z centralnego zamka. A wtedy może okazać się, że nasz jedyny zamek, w drzwiach kierowcy, nie działa. Bo przez lata nie był smarowany.

W starszych samochodach, gdzie stosowano standardowe zamki we wszystkich drzwiach, mechanizmy mogą ulec zatarciu z braku smaru, albo zamarznięciu w trakcie mrozu. Dlatego warto je smarować.

Czym smarować mechanizmy zamków w drzwiach bocznych, w tylnej klapie i pod maską? Można zastosować smar biały albo smar teflonowy. Czym smarować bębenek zamka w drzwiach kierowcy? Warto zastosować specjalny smar do zamków, albo smar biały.

Mechanizm szyberdachu i składanych dachów w kabrioletach. Szyberdach to świetne udogodnienie, które zdecydowanie uprzyjemnia podróże samochodem. Ale szyberdach także wymaga specjalistycznego serwisowania, które umożliwi mu płynną pracę. Trzeba pamiętać, że nie wolno stosować dowolnego smaru. Tutaj niezbędny jest specjalny smar suchy. Podobny smar należy stosować do elementów dachu składanego w samochodach typu cabrio.

Smar suchy to specjalna odmiana białego smaru (albo białego smaru teflonowego z PTFE), która jest odporna na przyklejanie się do niej zabrudzeń. Dzięki temu tworzy warstwę poślizgową, która równocześnie jest czysta. Nie osadza się na niej kurz, brud, liście itd., co mogłoby utrudnić pracę mechanizmu, a nawet go uszkodzić.

Kula haka holowniczego. Nawet wtedy, gdy jest składana, jest narażona na rdzewienie. Dlatego warto ją przesmarować dowolnym smarem - np. białym albo wazeliną. Trzeba też koniecznie zastosować element ochronny, albowiem do smaru będą przyklejać się zanieczyszczenia.

Prowadnice foteli samochodowych. Pomimo tego, że znajdują się we wnętrzu kabiny, to często rdzewieją. Tak samo, jak znajdujące się obok nich śruby mocujące. Nasmarowanie prowadnic zapewnia ochronę przed korozją, a także płynne działanie mechanizmu. Można zastosować dowolny smar. Najczęściej stosuje się smar biały.

Linka gazu. W wielu współczesnych autach już nie jest stosowana, bo przepustnice są sterowane elektronicznie. Ale dalej można znaleźć samochody, w których jest standardowa linka gazu przy przepustnicy. Warto ją nasmarować smarem ceramicznym, grafitowych, albo zwykłym białym.

Mechanizm wycieraczek, zwłaszcza przednich. Najczęstszą przyczyną awarii mechanizmu wycieraczek jest jego zatarcie. Po utracie smaru, silnik jest mocno obciążony i może dojść do jego przepalenia. Zarówno mechanizm jak i silnik są bardzo drogie. Mechanizm jest narażony na działanie wilgoci i wahań temperatur.

Dzięki temu, że większość smarów dostępna jest w formie sprayów, z aplikatorem, w formie rurki, możemy nasmarować także mechanizm przednich wycieraczek. I to bez demontażu. Potrzebna jest silna lampka i smar z aplikatorem (biały, PTFE, ceramiczny itd). Do mechanizmu dotrzemy poprzez otwory w podszybiu.

Źrodło: PGD

Czego nie smarować w samochodzie?

Musimy pamiętać też o tym, żeby nie poniosła nas fantazja. Kiedy smarowanie części nam się spodoba, możemy nasmarować nie to, co potrzeba. I wtedy narobimy szkód.

Na przykład nie wolno smarować siłowników (teleskopów) tylnej klapy oraz przedniej maski (jeśli występują w danym aucie). Nie smarujemy żadnych elementów silnika ani jego osprzętu.

Jeśli samodzielnie wykonujemy naprawy, to musimy pamiętać, że wielu znanych producentów świec zapłonowych i świec żarowych nie zaleca ich smarowania przed montażem.

Smary samochodowe nie są na szczęście drogie. Sam proces smarowania też jest prosty. Przede wszystkim - jest bardzo skuteczny w działaniu.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi