Cupra Formentor VZ5 - crossover z napędem rakietowym
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Formentor to pierwszy samodzielny model marki Cupra, należącej do SEAT-a. Zadebiutował w 2020 roku, zaś w ub. r. do oferty dołączyła najmocniejsza odmiana VZ5.
Cupra została w 2018 roku wydzielona z marki SEAT jako producent aut sportowych oraz usportowionych. Początkowo oznaczenie Cupra otrzymywały najmocniejsze wersje SEAT-ów, np. Leon Cupra. W 2020 roku na rynek wszedł Formentor, pierwszy model Cupry, który nie ma swojego odpowiednika w gamie SEAT-a. Choć wymiarami zewnętrznymi zbliżony jest do kompaktowych hatchbacków, Formentor to muskularny crossover z pazurem. Najmocniejsza odmiana VZ5 otrzymała naprawdę mocny układ napędowy od Audi RS3. Sprawdziliśmy jak jeździ ten temperamentny hiszpan.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Cupra Formentor VZ5 – silnik, moc
Gama jednostek napędowych Formentora ogranicza się wyłącznie do silników benzynowych. W ofercie dostępne są bazowe: 1.5 TSI 150 KM i 2.0 TSI 190 KM. Odmiany VZ (z hiszp. Veloz – szybki) mają silniki 2.0 TSI 245 KM oraz 2.0 TSI 310 KM, zaś najmocniejsza wersja VZ5 2.5 TSI 390 KM. Była też hybryda typu plug-in, jednak została wycofana. Wybrane odmiany mogą mieć napęd na obie osie, zaś topowa wersja VZ5 ma stały napęd 4Drive.
Cupra Formentor VZ5 – wymiary, funkcjonalność
Formentor mierzy 4450 mm długości, 1839 mm szerokości, 1528 mm wysokości i 2680 mm rozstawu osi. Prześwit Formentora wynosi 165 mm, zaś pojemność bagażnika 420 litrów.
Cupra Formentor VZ5 – cena
Chętni na Formentora w bazowej specyfikacji, z podstawowym silnikiem 1.5 150 KM i skrzynią manualną, sześciobiegową szykować muszą 127 800 zł, zaś z automatem DSG - 137 500 zł. Mocniejsza odmiana 190-konna z napędem 4Drive kosztuje 155 400 zł. Formentor VZ 2.0 TSI 245 KM wyceniony został na 189 700 zł, zaś VZ 4Drive 2.0 TSI 310 KM - na 216 900 zł. Najmocniejsza odmiana VZ5 4Drive 2.5 TSI 390 KM kosztuje 324 600 zł.
Cupra Formentor VZ5 – wrażenia z jazdy
Już w bazowej wersji Formentor wygląda bardzo rasowo, za co odpowiada muskularna i sportowa zarazem stylistyka. To auto wygląda zadziornie i takie jest, zwłaszcza w topowej odmianie VZ5. Pochodzący z Audi RS3 napęd robi swoje. Pięciocylindrowy silnik o pojemności 2.5 litra osiąga moc 390 KM i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego i napędza wszystkie koła. Sprint 0-100 km/h zajmuje Formentorowi 4,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Od 80 do 120 km/h przyspiesza w zaledwie 6 sekund. Średnie spalanie według WLTP - 10,1 l/100 km, jednak to auto prowokuje, by wcisnąć mocniej gaz, a wtedy zużycie paliwa rośnie w podobnie szybkim tempie, jak przyspieszenie.
Cupra Formentor VZ5 - zobacz prezentację wideo
Cupra Formentor VZ5 – podsumowanie
Formentor to udany samochód i lokomotywa sprzedażowa marki Cupra, może się podobać i ma w sobie cechy crossovera i hatchbacka. Można powiedzieć, że to taki „cross-hatch”. Według danych IBRM Samar w 2022 roku od stycznia do końca maja udział modelu Formentor w całej sprzedaży marki w Polsce wyniósł 95,07 proc. zaś w analogicznym okresie r/r 82,99 proc. To głównie zasługa tańszych odmian z bazowym silnikiem 1.5 TSI 150 KM.
Z racji tego, że Formentor trochę wymyka się schematom, jego rywalami będą najmocniejsze wersje kompaktowych SUV-ów, jak Volkswagen T-Roc R oraz mocne kompakty, jak m.in. Skoda Octavia RS, Audi RS3, Volkswagen Golf R, Ford Focus ST, Hyundai i30 N Performance czy Cupra Leon. Z kolei SEAT Leon oferowany jest z silnikami o mocy do 150 KM, nie dziwi więc wcale zwiększone zainteresowanie Formentorem. A w wersji VZ5 to crossover z napędem rakietowym.
Konfigurator Cupry Formentor znajdziesz w AutoKatalog.pl.